Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
RTS467 |
SHORT FILM PRODUCTION |
7 |
4 |
3 |
8 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM |
Instructor(s) of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi ERDEM TÜRKAVCI |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu dersin amacı öğrencilerin kısa film olgusu, tarihçesi, türleri ve yapım süreci hakkında bilgi sahibi olmalarını ve bu bilgiler ışığında kısa film yapımına hazır hale gelmelerini sağlamaktır. |
Contents of the Course Unit: |
Bu dersin içeriğini kısa filmin ortaya çıkışı, gelişimi, kısa film türleri, özellikleri, senaryo sürecinden yapım aşamasına kadar kısa filmin yaratılması konuları oluşturmaktadır |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Kısa film tarihini ve gelişimini kronolojik bir şekilde açıklar. |
Kısa film ve uzun metraj filmler arasındaki zıt yönleri karşılaştırır. |
Kısa film ve uzun metrajlı film arasındaki ilişkiyi değerlendirir. |
Bir kısa film için gerekli olan mekan tasarımı, içerik oluşturma ve teknik ekip vb. ön hazırlıkları planlar. |
Stüdyo ekipmanlarını kullanarak temel düzeyde bir kısa film çeker. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Ders İzlencesinin Tanıtılması ve Giriş |
Giriş |
Anlatım |
2 |
İnternet ve Literatür Tarama |
Kısa film tanımı ve tarihsel gelişim süreci |
Anlatım |
3 |
İnternet ve Literatür Tarama |
Kısa film türleri ve özellikleri |
Anlatım |
4 |
İnternet ve Literatür Tarama |
Kısa film tür örnekleri |
Anlatım |
5 |
İnternet ve Literatür Tarama |
Kısa film türleri ve özellikleri |
Anlatım |
6 |
İnternet ve Literatür Tarama |
Kavramdan öyküye, öyküden senaryoya |
Anlatım |
7 |
İnternet ve Literatür Tarama |
Yapım aşamaları ve planlama süreci |
Anlatım, Uygulama |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
İnternet ve Literatür Tarama |
İçerik ve teknik ekip belirleme |
Anlatım, Uygulama, Tartışma |
10 |
İnternet ve Literatür Tarama |
Mekânların belirlenmesi |
Uygulama |
11 |
İnternet ve Literatür Tarama |
Sanatsal konular, oyuncu yönetimi |
Uygulama |
12 |
İnternet ve Literatür Tarama |
Teknik donanım ve lojistik konular |
Uygulama |
13 |
İnternet ve Literatür Tarama |
Çekim |
Uygulama |
14 |
İnternet ve Literatür Tarama |
Kurgu |
Uygulama |
15 |
İnternet ve Literatür Tarama |
Genel değerlendirme |
Soru-Cevap, Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Can, A.(2018). Kısa Film. İstanbul: Atlas Akademi Yayınları |
Piper, J. (2012). Kısa Film Yapımı. İstanbul: Say Yayınları |
Adorno, T. W. (2008). Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi (3. b.). (N. ÜLNER, & M. TÜZEL,& E. GEN, Çev.) İstanbul: |
Rotha, P. (2000). Sinemanın Öyküsü. (İ. ŞENER, Çev.) İstanbul: İzdüşüm Yayınları. |
Büker, S. (1985). Sinema Dili Üzerine Yazılar. Ankara: Dost Kitapevi Yayınları. |
Cooper, P. & Dancyger, K. (2000). Writing the Short Film. United States of America: Focal Press. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Summarize the basic communication theories with information about the field of Radio Television and Cinema.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Communicate and explain the current information about communication with communication theories.
|
|
|
|
3 |
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Relate the knowledge and facts in the field of communication with other areas of social sciences such as law, philosophy, economics, politics, and sociology.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Explain the structure and operation of the radio, television and cinema industries and use this information in their professional life.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Using the data sources published in his / her field effectively, he /she conduct research and use the results in his / her studies.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Analyze the international media structures and choose the media structure that is appropriate for his/her community.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Analyze and evaluate social events at national and international level through media practices.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Apply his / her knowledge about media management and organization in his / her professional life.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Propose individual or team solutions for any problems in professional applications and production.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Follow the developments in the field of communication, the studies related to the field and the mass media tools, and critically discuss the acquired knowledge.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Critically interpret the economic, political and sociological dimensions of the media.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Recognize universal norms of law and evaluate existing structures in the field of communication in the context of communication law and communication ethics and apply these gains throughout life.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Conduct literature research in a foreign language related to his/her field.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Prepare presentations for the film festival in Turkey and abroad, media organizations and communication symposia by using the communication skills.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Defend scientific, social and ethical values in his / her field studies.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Create film history, script, fiction, audio and video techniques knowledge and designs short or feature film stages.
|
|
|
|
|
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
6 |
78 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
7 |
10 |
70 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
6 |
6 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
5 |
5 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
38 |
0 |
203 |
|
Total Workload of the Course Unit |
203 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
8 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
8,0 |
|