Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
GRA231 |
TYPOGRAPHY III |
3 |
4 |
2 |
6 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Doç.Dr. METİN KUŞ |
Instructor(s) of the Course Unit |
Öğr.Gör. İREM FULYA ÖZKAN |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Tipografik kompozisyon ve tipografi ile bilgi verme yöntemlerinin pratik uygulamalarını yapar. Yazı tipleri ile tasarlamada, iletişimi farklı yaklaşımlar geliştirerek görselleştirir. |
Contents of the Course Unit: |
Tipografinin ileri düzeyde incelemesi: tipin algısal yönlerinin analizi, tipografik değişkenlerin araştırılması ve açıklanması, bilgi sistemlerinin planlanması ve organize edilmesi ile ilgili mantıksal konuları içerir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Etkili hiyerarşi ve tipografik ifade ile karmaşık bilgilerin işlevsel organizasyonunu planlar. |
Tipografinin ve imgenin sözel ve görsel ilişkilerini incelemek için dili metaforik ve sembolik biçimde kullanır. |
Kitlenin ihtiyaçlarını karşılamak için farklı yaratıcılık düzeylerine sahip tasarımlarda tipografiyi kullanma becerisi gösterir. |
Dinamik ve anlamlı tasarımlar oluşturmak için yazı tipi ve görsel arasındaki ilişkiyi kullanır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Araştırma |
Tarih içerisinde yazının estetik evrimi ve bugünü |
Sunum/Anlatım |
2 |
Araştırma |
Yazı tiplerinin kavramsal ve duyusal yansımaları |
Sunum/Anlatım |
3 |
Araştırma |
Vektör tabanlı tipografik denemeler |
Sunum/Anlatım |
4 |
Uygulama |
Öğrenci çalışmaları üzerinden tipografik yorumlama |
Uygulama |
5 |
Araştırma |
Öğrenci çalışmalarının analizi |
Uygulama |
6 |
Araştırma |
Kurumsal font ve Tasarım ailesi üzerine anlatım |
Sunum/Anlatım |
7 |
Araştırma |
Harf tiplerini duyusal etki ve göstergebilim açısından yorumlanması |
Sunum/Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Uygulama |
Proje: Yazı tipi yapımı |
Uygulama |
10 |
Araştırma |
Proje analizi ve yorumlama |
Uygulama |
11 |
Uygulama |
Fotoğraf ve yazı kullanımına örnek tasarım incelemesi |
Uygulama |
12 |
Araştırma |
Fotoğraf ve yazı kullanımı için eskiz çalışmaları |
Sunum/Anlatım |
13 |
Araştırma |
Proje yorumlama ve değerlendirme |
Uygulama |
14 |
Araştırma |
Proje analizi ve yorumlama |
Sunum/Anlatım |
15 |
Araştırma |
Dönem değerlendirmesi |
Sunum |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Harris P., Ambrose G. (2014). Grafik Tasarımda Tipografi, Literatür Yayıncılık. |
Harris P., Ambrose G. (2012). Tipografinin Temelleri, Literatür Yayıncılık. |
Garfield S. (2012). Tam Benim Tipim, Domingo Yayınları. |
Sarıkavak N.K. (2014). Çağdaş Tipografinin Temelleri, Seçkin Yayıncılık. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
will be able to know the basic concepts of Graphic Design and to define how these concepts are reflected in designs.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
will be able to define the function of Graphic Design in communal and social contexts.
|
|
|
2 |
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
will be able to organize the relations between the target audience and the visual design.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
will be able to apply the past and current technical knowledge and methods in the field of Graphic Design with the competence required by the design process.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
will be able to apply designs with appropriate combinations by considering the interaction of the field of Graphic Design with other disciplines.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
will be able to behave according to the values of social, cultural, scientific and professional ethics in the design process of Graphic Design.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
will be able to use and reflect quality, cultural values, environmental protection, occupational health and safety issues in the all kind of processes in the field.
|
0 |
|
|
|
|
|
3 |
will be able to implements planned tasks in the desired manner and on time by organizing comprehensive design processes in the field of Graphic Design in individual or group works.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
will be able to use and relate the information that obtained in Graphic Design education for higher academic education processes or different field disciplines.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
will be able to explain the theorical and applicational knowledge related to the field of Graphic Design with using appropriate presentation and communication techniques.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
will be able to use a foreign language at least at the B1 level of the European language portfolio.
|
0 |
|
|
|
|
|
3 |
will be able to use basic computer softwares, information and communication technologies and graphic design programs as required by the field.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
wil be able to demonstrate....
|
|
|
|
|
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
4 |
56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
3 |
39 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
2 |
3 |
6 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
13 |
3 |
39 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
1 |
6 |
6 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
45 |
0 |
148 |
|
Total Workload of the Course Unit |
148 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
5,8 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
6,0 |
|