TR EN

TYPOGRAPHY III PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
GRA231 TYPOGRAPHY III 3 4 2 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. METİN KUŞ
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. İREM FULYA ÖZKAN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Tipografik kompozisyon ve tipografi ile bilgi verme yöntemlerinin pratik uygulamalarını yapar. Yazı tipleri ile tasarlamada, iletişimi farklı yaklaşımlar geliştirerek görselleştirir.
Contents of the Course Unit: Tipografinin ileri düzeyde incelemesi: tipin algısal yönlerinin analizi, tipografik değişkenlerin araştırılması ve açıklanması, bilgi sistemlerinin planlanması ve organize edilmesi ile ilgili mantıksal konuları içerir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Etkili hiyerarşi ve tipografik ifade ile karmaşık bilgilerin işlevsel organizasyonunu planlar.
Tipografinin ve imgenin sözel ve görsel ilişkilerini incelemek için dili metaforik ve sembolik biçimde kullanır.
Kitlenin ihtiyaçlarını karşılamak için farklı yaratıcılık düzeylerine sahip tasarımlarda tipografiyi kullanma becerisi gösterir.
Dinamik ve anlamlı tasarımlar oluşturmak için yazı tipi ve görsel arasındaki ilişkiyi kullanır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Araştırma Tarih içerisinde yazının estetik evrimi ve bugünü Sunum/Anlatım
2 Araştırma Yazı tiplerinin kavramsal ve duyusal yansımaları Sunum/Anlatım
3 Araştırma Vektör tabanlı tipografik denemeler Sunum/Anlatım
4 Uygulama Öğrenci çalışmaları üzerinden tipografik yorumlama Uygulama
5 Araştırma Öğrenci çalışmalarının analizi Uygulama
6 Araştırma Kurumsal font ve Tasarım ailesi üzerine anlatım Sunum/Anlatım
7 Araştırma Harf tiplerini duyusal etki ve göstergebilim açısından yorumlanması Sunum/Anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Uygulama Proje: Yazı tipi yapımı Uygulama
10 Araştırma Proje analizi ve yorumlama Uygulama
11 Uygulama Fotoğraf ve yazı kullanımına örnek tasarım incelemesi Uygulama
12 Araştırma Fotoğraf ve yazı kullanımı için eskiz çalışmaları Sunum/Anlatım
13 Araştırma Proje yorumlama ve değerlendirme Uygulama
14 Araştırma Proje analizi ve yorumlama Sunum/Anlatım
15 Araştırma Dönem değerlendirmesi Sunum
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Harris P., Ambrose G. (2014). Grafik Tasarımda Tipografi, Literatür Yayıncılık.
Harris P., Ambrose G. (2012). Tipografinin Temelleri, Literatür Yayıncılık.
Garfield S. (2012). Tam Benim Tipim, Domingo Yayınları.
Sarıkavak N.K. (2014). Çağdaş Tipografinin Temelleri, Seçkin Yayıncılık.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
will be able to know the basic concepts of Graphic Design and to define how these concepts are reflected in designs.
4
2
will be able to define the function of Graphic Design in communal and social contexts.
2

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
will be able to organize the relations between the target audience and the visual design.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
will be able to apply the past and current technical knowledge and methods in the field of Graphic Design with the competence required by the design process.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
will be able to apply designs with appropriate combinations by considering the interaction of the field of Graphic Design with other disciplines.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
will be able to behave according to the values of social, cultural, scientific and professional ethics in the design process of Graphic Design.
3
2
will be able to use and reflect quality, cultural values, environmental protection, occupational health and safety issues in the all kind of processes in the field.
0
3
will be able to implements planned tasks in the desired manner and on time by organizing comprehensive design processes in the field of Graphic Design in individual or group works.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
will be able to use and relate the information that obtained in Graphic Design education for higher academic education processes or different field disciplines.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
will be able to explain the theorical and applicational knowledge related to the field of Graphic Design with using appropriate presentation and communication techniques.
5
2
will be able to use a foreign language at least at the B1 level of the European language portfolio.
0
3
will be able to use basic computer softwares, information and communication technologies and graphic design programs as required by the field.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
wil be able to demonstrate....
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 2 3 6
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 13 3 39
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 1 6 6
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 45 0 148
Total Workload of the Course Unit 148
Workload (h) / 25.5 5,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0