Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
ICM253 | GRAPHIC EXPRESSION TECHNIQUES III | 3 | 4 | 2 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi İBRAHİM EROL |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. BÜŞRA BABACAN-Öğr.Gör. SELCEN NURCAN KESKİN URMAK |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Öğrencilere, iç ve dış mekan projelerinde 3 boyutlu programlarını kullanarak bilgisayar destekli modelleme yapma becerisini kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, 3 boyutlu programlarını tanıma ve kullanabilme,3 boyutta uygulama, kütle kompozisyonları ile iç ve dış mekanlarda yüzeyler oluşturma, bu yüzeylere doku ve renk atama konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Üç boyutlu modelleme programını tanımlar. |
2 boyutta çizdiği iç ve dış mekanları, 3 boyutlu modelleme ile anlatır. |
Üç boyut komutları ile çizim çalışmalarını uygular. |
İç ve dış mekan çizimlerini üç boyutlu programı kullanarak uygular. |
3 boyutta çizdiği iç ve dış mekanlardaki yüzeylere doku ve renk atayarak modeller. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. Ders kaynaklarından incelenmesi. | Dersin tanımı, kullanım alanları ve kullanım şekillerinin tarifi, üç boyutlu programa Genel Bakış | Yüz yüze ders anlatımı |
2 | Program komutları hakkında araştırma | Üç boyutlu program arayüz tanıtımı, örnek modeller üzerinden inceleme ve bilgilendirme. | Yüz yüze ders anlatımı ve sınıf içi çizim uygulaması |
3 | Program komutları hakkında araştırma | Obje kontrolleri ve hizalama işlemleri, objelerin tekil ve çoğul olarak çoğaltılması, hizalama işlemleri. | Yüz yüze ders anlatımı ve sınıf içi çizim uygulaması |
4 | Program komutları hakkında araştırma | Modelleme teknikleri, yüzey ve yüzeylerden katı model oluşturulması. | Yüz yüze ders anlatımı ve sınıf içi çizim uygulaması |
5 | Program komutları hakkında araştırma | Objelerin modify komutları ile manipüle edilmesi, modify komutları ile katı modellerin değiştirilmesi, düzenlenmesi. | Yüz yüze ders anlatımı ve sınıf içi çizim uygulaması |
6 | Program komutları hakkında araştırma | Materyal türleri ve kaplama teknikleri, materyal editör kullanımı, standart materyal özellikleri. | Yüz yüze ders anlatımı ve sınıf içi çizim uygulaması |
7 | Program komutları hakkında araştırma | İki boyutta tasarlanmış bir mekânın üç boyutta yapısal olarak modellenmesi. | Yüz yüze ders anlatımı. Sınıf içi grup çalışması. |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Program komutları hakkında araştırma | İki boyutta tasarlanmış bir mekânın üç boyutta modellenmesi. | Yüz yüze ders anlatımı. Sınıf içi grup çalışması. |
10 | Program komutları tekrarı | Üç boyutlu projenin yapısal detaylarının modele işlenmesi. | Sınıf içi çizim uygulaması |
11 | Program komutları tekrarı | İç mekan tasarımına uygun materyallerin oluşturulması ve yapısal objelere işlenmesi. | Sınıf içi çizim uygulaması |
12 | Program komutları tekrarı | İç mekan tasarımına uygun mobilyaların modellenmesi, materyallerin oluşturulması ve mobilyalara işlenmesi. | Sınıf içi çizim uygulaması |
13 | Program komutları tekrarı | Dış mekan tasarımı, yapısal ve bitkisel peyzaj elemanlarının oluşturulması, materyallerin oluşturulması. | Sınıf içi çizim uygulaması |
14 | Program komutları tekrarı | Tasarlanan ve üç boyutta detaylandırılan projenin render programı aracılığı ile görselleştirilmesi. | Sınıf içi çizim uygulaması |
15 | Program komutları tekrarı | Genel Tekrar | Sınıf içi çizim uygulaması |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Henessy, J., L. & Patterson, D., A. (2017), Computer Architecture: A Quantitative Approach, Cambridge: Morgan Kaufmann Publisher, 3rd Edition. |
Keeling, M. (2017), Design It!: From Programmer to Software Architect, The Pragmatic Bookshelf. |
Schreyer, A. C. (2015). Architectural design with sketchup : 3d modeling, extensions, bim, rendering, making, and scripting. John Wiley & Sons, Incorporated. |
John, E. (2013). Cad fundamentals for architecture. Laurence King Publishing. |
Multiform : Architecture in an age of transition. (2021). John Wiley & Sons, Incorporated. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to use the knowledge about subjects like art, environment and cultural history in their professional life and daily life
|
2 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to define the basic concepts of design principles in interior architecture and environmental design
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to analyze by leading national and international project and cost management and processes in interdisciplinary work with internal and external labor market (public private sector and voluntary organizations)
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to use drawing methods and techniques (CAD, 3D max and visual expression programs and freehand drawing) in their design work.
|
5 | |||||
2 |
By taking responsibility within individual or group, students will be able to apply interior design principles and skills learned in the interior and surroundings.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to organize interior architecture and exterior design application and technical equipment projects in interdisciplinary cooperation with different professional fields.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to analyze possible problems and different regulations in interior and nearby environmental planning areas, by adopting the principle of lifelong learning, with social, cultural, innovative, sustainable and open to be develop ideas and solutions.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The Interior Architecture and Environmental design program graduates will be able to organize enviromental , sustainable projects and activities in the social dimension within the scope of their social responsibilities in their field studies.
|
2 | |||||
2 |
Students will be able to explain himself/herself in writing and speaking in Turkish and at least one foreign language in order to cooperate with related persons and institutions.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The graduates of Interior Architecture and Environmental Design program will be able to design, application oriented sustainable, interchangeable and innovative interior architecture and environmental design projects in their professional lives by considering the life of the community.
|
4 | |||||
2 |
Interior Architecture and Environmental Design graduates will be able to develop recommendations on the design-application projects of interiors social and nearby environments and project-cost management by using professional code of conduct, criteria and standards in accordance with legal frameworks.
|
5 | |||||
3 |
Students will be able to organize interior architecture and environmental design projects with local, regional, national and cultural sensitivity and ethical values interdisciplinary studies in cooperation.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 6 | 78 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 154 |
Total Workload of the Course Unit | 154 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |