TR EN

BUILDING AND CONSTRUCTION KNOWLEDGE I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
ICM255 BUILDING AND CONSTRUCTION KNOWLEDGE I 3 4 4 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi İBRAHİM EROL
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. VOLKAN ÖZTAŞ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Yapıları tanıtmak, ders içeriği hakkında bilgi vermek, tüm bu bilgilerin yapı, tasarım ve uygulamaları sentezinde kullanımını kapsamaktadır.
Contents of the Course Unit: Yapı teknolojisi kavramları, yapı ve yapım sistemlerinin sunulması, kullanıcı-çevre-yapı sistemi etkileşimi ve bu bağlamda çevresel etmenler ve yapıdan beklenilen performans özelliklerinin analizi, yapı zemin ilişkisi, yapı alt- sistemlerine giriş, yapıda taşıyıcı sistemler, sistem bileşenleri ve yapıları taşıyan strüktürel sistemler, İşlevsel yapı elemanları, alt-yapı, yapı zemin ilişkisi, yapının temel, duvar ve döşeme elemanlarının tasarım prensipleri, uygulama teknikleri ve malzemeleri ile ilgili konuları kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Bir yapının strüktürel sistemini tanımlar.
Yapıların strüktürel sistemlerini sınıflandırır.
Yapıların strüktürel yapı elemanlarını tanımlar.
Yapıların sistem elemanları ile ilgili uygulama çizimleri yaparak uygulama aşamaları hakkında fikir edinir.
Yapıda kullanılan ve geliştirilen malzemeler ile ilgili bilgi edinilir, malzeme özellik ve davranışları ile ilgili bilgi edinir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. Ders içeriğinde anlatılacak konular, yapı ve konstrüksiyon sistemleri hakkında bilgilendirme. Ppt sunum
2 Ders kaynaklarından incelenmesi. Güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi. Strüktürel sistemler ve farklı strüktür sistemlerinin yapısal davranışları hakkında hakkında bilgilendire. Ppt sunum
3 Ders kaynaklarından incelenmesi. Güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi. Strüktürel sistemler, temel tipleri ve temel davranışları hakkında konu anlatımı. Ppt sunum, haftalık ödev
4 Ders kaynaklarından incelenmesi. Güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi. Temel tiplerine oturan düşey taşıyıcı sistemlerin ve elemanların tanımlanması; betonarme taşıyıcı sistemler. Ppt sunum, haftalık ödev
5 Ders kaynaklarından incelenmesi. Güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi. Temel tiplerine oturan düşey taşıyıcı sistemlerin ve elemanların tanımlanması; çelik ve ahşap taşıyıcı sistemler. Ppt sunum, haftalık ödev
6 Ders kaynaklarından incelenmesi. Güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi. Düşey taşıyıcıları bağlayan yatay elemanların tanımlanması; betonarme kirişler ve betonarme döşemeler. Ppt sunum, haftalık ödev
7 Ders kaynaklarından incelenmesi. Güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi. Düşey taşıyıcıları bağlayan yatay elemanların tanımlanması; çelik ve ahşap kirişler, çelik makaslar. Ppt sunum, haftalık ödev
8 - ARA SINAV -
9 Ders kaynaklarından incelenmesi. Güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi. Çelik ve ahşap strüktür sistemlerinde kullanılan döşeme tipleri. Ppt sunum, haftalık ödev
10 Ders kaynaklarından incelenmesi. Güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi. Merdiven tipleri hakkında konu anlatımı, betonarme merdivenler. Ppt sunum, haftalık ödev
11 Ders kaynaklarından incelenmesi. Güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi. Merdiven tipleri hakkında konu anlatımı, çelik merdivenler. Ppt sunum, haftalık ödev
12 Ders kaynaklarından incelenmesi. Güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi. 1:20 merdiven detaylarının incelenmesi, merdiven sistemleri tekrarı. Ppt sunum, haftalık ödev
13 Ders kaynaklarından incelenmesi. Güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi. İnce yapılarda kullanılan konstrüksiyon sistemlerinin incelenmesi, giydirme cepheler konu anlatımı. Ppt sunum, haftalık ödev
14 Ders kaynaklarından incelenmesi. Güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi. İnce yapılarda kullanılan konstrüksiyon sistemlerinin incelenmesi, bölücü duvarlar konu anlatımı. Ppt sunum, haftalık ödev
15 Ders kaynaklarından incelenmesi. Güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi. Genel tekrar. Konu anlatımı ve örnekler üzerinde inceleme
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Eldem, S.H. (1973), Yapı, İstanbul: Birsen Yayınevi
Çelebi, M.R. (1982 ve 1984), Yapı Bilgisi I-II, İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları
Ching, F.D.K. (2006), Çizimlerle Bina Yapım Rehberi, İstanbul: YEM Yayın
Erten, E. (2012), Mimarlıkta Yapı-Yapım, İstanbul: Birsen Yayınevi
Hasol, D. (2017), Mimarlık Ve Yapı Sözlügü / 2 Dilde, İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi Yayın
Neufert, E. (2018), Yapı Tasarımı, İstanbul :Beta Yayıncılık
Farrelly, Lorraine (2012), Yapım + malzeme. - Literatür, İstanbul: - 176 p. : 23 cm. Original title : Construction + materiality,
Berköz, S. (1975), Yapım'da Sistemler Yaklaşımı, İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi
Plunkett, D. (2014), Construction and detailing for interior design, London: Laurence King,
Keyder, E. (2013), Çelik Yapı Elemanları, Ankara: Seçkin Yayıncılık
Toydemir, N., Gürdal, E. & Tanaçan, L., (2002), Yapı Elemanları Tasarımında Malzeme, İstanbul: Literatür Yayıncılık
Brooker, G. & Stone, S. (2012), İç Mimarlıkta; Biçim + Yapı (Neslihan Şık, Çev.), İstanbul: Literatür Yayıncılık
Ersoy, H.Y. (2001), Kompozit Malzeme, İstanbul: Literatür Yayınevi
Llyod-Thomas, K. (2017), Malzeme Konuları (Mehmedi Vehbi Gökçe, Çev.), Ankara:Nobel Akademik Yayıncılık
Lorraine, F. & Brown, R. (2012), Materials and Interior Design, London: Laurence King Publishing.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to use the knowledge about subjects like art, environment and cultural history in their professional life and daily life
1

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to define the basic concepts of design principles in interior architecture and environmental design
0

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to analyze by leading national and international project and cost management and processes in interdisciplinary work with internal and external labor market (public private sector and voluntary organizations)
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to use drawing methods and techniques (CAD, 3D max and visual expression programs and freehand drawing) in their design work.
3
2
By taking responsibility within individual or group, students will be able to apply interior design principles and skills learned in the interior and surroundings.
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to organize interior architecture and exterior design application and technical equipment projects in interdisciplinary cooperation with different professional fields.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to analyze possible problems and different regulations in interior and nearby environmental planning areas, by adopting the principle of lifelong learning, with social, cultural, innovative, sustainable and open to be develop ideas and solutions.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The Interior Architecture and Environmental design program graduates will be able to organize enviromental , sustainable projects and activities in the social dimension within the scope of their social responsibilities in their field studies.
3
2
Students will be able to explain himself/herself in writing and speaking in Turkish and at least one foreign language in order to cooperate with related persons and institutions.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The graduates of Interior Architecture and Environmental Design program will be able to design, application oriented sustainable, interchangeable and innovative interior architecture and environmental design projects in their professional lives by considering the life of the community.
5
2
Interior Architecture and Environmental Design graduates will be able to develop recommendations on the design-application projects of interiors social and nearby environments and project-cost management by using professional code of conduct, criteria and standards in accordance with legal frameworks.
5
3
Students will be able to organize interior architecture and environmental design projects with local, regional, national and cultural sensitivity and ethical values interdisciplinary studies in cooperation.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 6 78
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 1 3 3
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 4 4
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 4 4
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 32 0 157
Total Workload of the Course Unit 157
Workload (h) / 25.5 6,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0