Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
ICM254 | TECHNICAL EQUIPMENT | 4 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi İBRAHİM EROL |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Öğrencilere, iç mekan ve yakın çevresinin projesine uygun şekilde aydınlatma, akustik, elektrik, havalandırma, ısıtma, su tesisatı, yangın donanımlarını çözümleme becerisi kazandırmaktır |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, temiz-pis su, sıcak-soğuk su giriş ve çıkışı, bahçe sulama ve drenaj sistemleri, ısıtma ve havalandırma donanımı, yangın tesisatı, elektrik akış şemaları, iç ve dış mekan doğal ve yapay ışığın kullanımı ve lux-lümen hesapları, akustik değer ölçümlerinin iç mekan ve yakın çevresi projelerinde çizilmesi konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Bir iç mekan ve yakın çevre projelerinin aydınlatma, akustik, elektrik, havalandırma, ısıtma, su tesisatı donanımlarını tanımlar. |
İç mekan ve yakın çevre projelerinde teknik donatım sistemlerini sınıflandırır. |
İç mekan ve yakın çevre projelerinde teknik donatım sistem detaylarını çözümler |
İç mekan ve yakın çevre projelerinde teknik donatım sistem detaylarında kullanılacak malzemeleri seçer. |
İç mekan ve yakın çevre projelerinde teknik donatım sistem detay seçimlerini gerekli teknik detay projelerinde uygular. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi | Mekanik tesisat nedir? Sıhhi tesisat terimleri ve suyun özellikleri konu anlatım. | Ppt. sunum ile konu anlatımı |
2 | Ders kaynaklarından incelenmesi. Güncel Teknik donatım gelişmelerin takip edilmesi | Sıhhi tesisat teknikleri konu anlatım. | Ppt. sunum ile konu anlatımı |
3 | Önceki haftanın gözden geçirilmesi | Sıhhi tesisat konusunda araştırma ve verilen projede iç mekan ve bahçesindeki sıhhi tesisatın çizimi. (temiz-pis su giriş ve çıkışı) | Sınıf içi Uygulama |
4 | Önceki haftanın gözden geçirilmesi | Sıhhi tesisat konusunda araştırma ve verilen projede iç mekan ve bahçesindeki sıhhi tesisatın çizimi (sıcak-soğuk su giriş ve çıkışı) | Sınıf içi Uygulama |
5 | Önceki haftanın gözden geçirilmesi | Isıtma teknikleri konu anlatım. radyatör-konvektör ile ısıtma sistemleri, yerden ısıtma, fancoil sistemleri örnekleri ile anlatımı | Ppt. sunum ile konu anlatımı |
6 | Önceki haftanın gözden geçirilmesi | Isıtma sistemi konusunda araştırma ve verilen projede ısıtma sistemi teknik çizimi | Sınıf içi Uygulama |
7 | Önceki haftanın gözden geçirilmesi | Isıtma sistemi konusunda araştırma ve verilen projede ısıtma sistemi teknik çizimi | Sınıf içi Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Önceki haftanın gözden geçirilmesi | Genel tekrar | Sınıf içi Uygulama |
10 | Önceki haftanın gözden geçirilmesi | Havalandırma sistemleri; fonksiyonlarına göre farklı iç mekanların tesisat seçenekleri konu anlatımı | Ppt. sunum ile konu anlatımı |
11 | Önceki haftanın gözden geçirilmesi | Havalandırma sistemleri konusunda araştırma ve verilen projede sistemin teknik çizimi | Sınıf içi Uygulama |
12 | Önceki haftanın gözden geçirilmesi | Elektrik, aydınlatma ve yangın sistemleri; fonksiyonlarına göre farklı iç mekanların, dış cephelerin ve bahçelerin tesisat seçenekleri konu anlatımı | Ppt. sunum ile konu anlatımı |
13 | Önceki haftanın gözden geçirilmesi | Elektrik, aydınlatma ve yangın sistemleri konusunda araştırma ve verilen projede sistemin teknik çizimi | Sınıf içi Uygulama |
14 | Önceki haftanın gözden geçirilmesi | Akustik teknikleri Tekil, çoklu ve umumi hacimlerde akustik konu anlatımı. Ses izolasyon teknikleri. | Ppt. sunum ile konu anlatımı |
15 | Önceki haftanın gözden geçirilmesi | Akustik sistemleri konusunda araştırma ve verilen projede sistemin teknik çizimi | Sınıf içi Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Avcıoğlu, M. (2021), Yapı Tesisatı (Yenilenmiş 2. Basım), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık |
Sıdal, C. (2007), Sıhhi Tesisat, İstanbul: Birsen Yayınevi |
Overy, P. (2007), Light, air & Openness, London: Thames & Hudson |
Sirel, H.K. (1992), Müze aydınlatmasında zararlı ışınımlar ve nesnelerin bunlardan korunması, İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi |
Tokyay, V.Z. (2010), Mimarlığın Oluşumunda Saydamlığın Işığı, İstanbul: Tasarım Yayın Grubu |
Entwistle, J. (2012), Detail in Contemporary Lighting Design, London : Laurence King |
Binggeli C. (2003), Building Systems for Interior Designers, New Jersey: Wiley & Sons |
Grondzik W., Kwok A., Stein B., Reynolds J., (2009), Mechanical and Electrical Equipment for Buildings, New Jersey: Wiley & Sons |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to use the knowledge about subjects like art, environment and cultural history in their professional life and daily life
|
1 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to define the basic concepts of design principles in interior architecture and environmental design
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to analyze by leading national and international project and cost management and processes in interdisciplinary work with internal and external labor market (public private sector and voluntary organizations)
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to use drawing methods and techniques (CAD, 3D max and visual expression programs and freehand drawing) in their design work.
|
3 | |||||
2 |
By taking responsibility within individual or group, students will be able to apply interior design principles and skills learned in the interior and surroundings.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to organize interior architecture and exterior design application and technical equipment projects in interdisciplinary cooperation with different professional fields.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to analyze possible problems and different regulations in interior and nearby environmental planning areas, by adopting the principle of lifelong learning, with social, cultural, innovative, sustainable and open to be develop ideas and solutions.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The Interior Architecture and Environmental design program graduates will be able to organize enviromental , sustainable projects and activities in the social dimension within the scope of their social responsibilities in their field studies.
|
3 | |||||
2 |
Students will be able to explain himself/herself in writing and speaking in Turkish and at least one foreign language in order to cooperate with related persons and institutions.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The graduates of Interior Architecture and Environmental Design program will be able to design, application oriented sustainable, interchangeable and innovative interior architecture and environmental design projects in their professional lives by considering the life of the community.
|
5 | |||||
2 |
Interior Architecture and Environmental Design graduates will be able to develop recommendations on the design-application projects of interiors social and nearby environments and project-cost management by using professional code of conduct, criteria and standards in accordance with legal frameworks.
|
5 | |||||
3 |
Students will be able to organize interior architecture and environmental design projects with local, regional, national and cultural sensitivity and ethical values interdisciplinary studies in cooperation.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 7 | 91 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 153 |
Total Workload of the Course Unit | 153 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |