Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
GMS215 | OCCUPATIONAL HEALTH AND SAFETY | 3 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. ASLI ALBAYRAK |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | İş Sağlığı ve İş Güvenliği Dersinin amacı; İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği alanına yönelik gerekli her türlü uygulama ve faaliyetleri analitik düşünerek, belirlenmiş kalite kriterleri doğrultusunda yapabilecek sorumluğu alabilen, sosyal anlamda kendini geliştirerek çevresinin, ülkesinin ve dünyanın farkında olan, etkili iletişim becerilerini kazarak çevresiyle yapıcı ve doğru bir iletişim kurabilen, yaşam boyu öğrenme vizyonunu gerçek anlamda kavrayarak öğrenmeyi öğrenme yetkinliğini kazanmış, bireyler yetiştirmektir. |
Contents of the Course Unit: | İş Sağlığı ve İş Güvenliği Dersi; iş sağlığı ve güvenliği alanında genel tanımlar ve uygulamaların yanında mesleki pratikte de karşılaşabilecek iş sağlığı ve konularını spesifik olarak içerir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
İş Sağlığı ve güvenliği ilkelerini kavrar. |
iş sağlığı ve güvenliğinin tarihsel gelişimini açıklar. |
İSG kültürünü kavrar. Bireyler, gruplar ve toplum içindeki iş sağlığı ve güvenliği kültürünü kritik eder. |
Çalışma ortamlarındaki risk etmenlerini analiz eder, önlemler açıklar |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Öğrencide ilk izlenim oluşturma, dersin içeriği ve işleniş yöntemlerine ilişkin tanıtım hazırlığı | Ders Planının Tanımı, Amacı ve İçeriği, İş Sağlığı ve Güvenliğine Genel Bakış ve Güvenlik Kültürü | Ders anlatımı, slayt sunumu |
2 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | İş Sağlığı ve Güvenliğinin Kavram ve Kurallarının Gelişimi | Ders anlatımı, slayt sunumu |
3 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | İş Hukuku, İşçi Hakları, İşveren Sorumlulukları | Ders anlatımı, slayt sunumu |
4 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu, İş Sağlığı ve Güvenliği Hizmetleri | Ders anlatımı, slayt sunumu |
5 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Tehlike –Risk kavramı, İş kazaları ve kazalardan korunma politikaları | Ders anlatımı, slayt sunumu |
6 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Risk Yönetimi ve Değerlendirmesi | Ders anlatımı, slayt sunumu |
7 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Kişisel Koruyucu Donanımlar, Sağlık ve Güvenlik İşaretleri | Ders anlatımı, slayt sunumu |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Fiziksel Risk Faktörleri | Ders anlatımı, slayt sunumu |
10 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Ergonomik Risk Faktörleri, Elle Taşıma İşleri, Ekranlı Araçlarla Çalışmalarda İş Sağlığı ve Güvenliği | Ders anlatımı, slayt sunumu |
11 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Kimyasal Risk Faktörleri, Büyük Endüstriyel Kazalar | Ders anlatımı, slayt sunumu |
12 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Yangın ve yangından korunma | Ders anlatımı, slayt sunumu |
13 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Biyolojik Risk Faktörleri, Hijyen Eğitimi | Ders anlatımı, slayt sunumu |
14 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Psikososyal Risk Faktörleri | Ders anlatımı, slayt sunumu |
15 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Meslek Hastalığı Kavramı, Nedenleri, Sonuçları, En Yaygın Meslek Hastalıkları | Ders anlatımı, slayt sunumu |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Selek, H.S. Occupational Health and Safety, Seçkin Yayincilik |
Ericson, P. 1996. Practical Guide to Occupational Health and Safety. Elsevier |
Safety and Health at Work. Elsevier journal |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to define the working areas and responsibilities of all staff working in the food and beverage sector by considering the occupational safety rules
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to know the science behind cooking.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to develop healthy, natural, additive-free, original food formulas by understanding the the chemical reactions underlying the cooking process as well as being aware of the effects of various cooking processes on structural, sensory and chemical attributes of food.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to use their knowledge and skills related to gastronomy in the sector by evaluating cultural background of Turkish and World Cuisines
|
0 | |||||
2 |
Will be able to create individual menus using the principle of healthy eating plate.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to prepare projects within the framework of ethical values by following international developments related to gastronomy discipline.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to adapt easily to developments in information and communication Technologies by using life-long learning skills in business or academic life.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to interpret different approaches in interdisciplinary studies or business life by comparing them.
|
1 | |||||
2 |
Will be able to tell the ethical implications of their decisions and actions according to different cultural, social, humanitarian and political perspectives.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to calculate the cost of an accommodation establishment by creating a financial plan.
|
0 | |||||
2 |
Will be able to explain the chemistry of food by using the knowledge of molecular gastronomy.
|
0 | |||||
3 |
Will be able to demonstrate responsible behavior for global environmental issues through their professional career according to sustainability criteria.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 3 | 5 | 15 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 1 | 13 | 13 |
Ödev | 3 | 6 | 18 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 5 | 3 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 2 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 46 | 0 | 154 |
Total Workload of the Course Unit | 154 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |