Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
IAE255 | BUILDING AND CONSTRUCTION KNOWLEDGE I | 3 | 4 | 4 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi İBRAHİM EROL |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi İBRAHİM EROL |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Yapıların taşıyıcı sistem ve mekânsal kuruluşları hakkında bilgi vermek ve bu bilgilerin bir proje kapsamında sentezini elde etmeği kapsamaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Yapı teknolojisi kavramları, yapı ve yapım sistemlerinin sunulması, kullanıcı-çevre-yapı sistemi etkileşimi ve bu bağlamda çevresel etmenler ve yapıdan beklenilen performans özelliklerinin analizi, yapı zemin ilişkisi, yapı alt-sistemlerine giriş, yapıda taşıyıcı sistemler, sistem bileşenleri ve yapıları taşıyan strüktürel sistemler, İşlevsel yapı elemanları, alt-yapı, yapı zemin ilişkisi, yapının temel, duvar ve döşeme elemanlarının tasarım prensipleri, uygulama teknikleri ve malzemeleri ile ilgili konuları kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Bir yapının strüktürel sistemini tanımlar. |
Yapıların strüktürel sistemlerini sınıflandırır. |
Yapıların strüktürel yapı elemanlarını tanımlar. |
Yapıların sistem elemanları ile ilgili uygulama çizimleri yaparak uygulama aşamalrı hakkında fikir edinir. |
Yapı sistemlerinde kullanılan malzemeler ile ilgili bilgi edinir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. | Dersin tanıtımı, yapı ve konstrüksiyon bilgisi konu başlıklarının anlatımı | Konu anlatımı ve örnekler üzerinde inceleme, Ppt Sunum |
2 | Ders kaynaklarının incelenmesi. Güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi. | Yapı teknolojilerine giriş konu anlatımı | Konu anlatımı ve örnekler üzerinde inceleme, Ppt Sunum |
3 | Ders kaynaklarının incelenmesi, bir önceki ders konularının gözden geçirilmesi ve güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi. | Temeller (Yığma-Tekil-Sürekli Temeller) konu anlatımı | Konu anlatımı ve örnekler üzerinde inceleme, Ppt Sunum |
4 | Ders kaynaklarının incelenmesi, bir önceki ders konularının gözden geçirilmesi ve güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi. | Temeller (Plak-Derin temeller) konu anlatım | Konu anlatımı ve örnekler üzerinde inceleme, Ppt Sunum |
5 | Ders kaynaklarının incelenmesi, bir önceki ders konularının gözden geçirilmesi ve güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi. | Betonarme Sistem Elemanları (Kolonlar-Perdeler-Kirişler) konu anlatımı | Konu anlatımı ve örnekler üzerinde inceleme, Ppt Sunum |
6 | Ders kaynaklarının incelenmesi, bir önceki ders konularının gözden geçirilmesi ve güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi. | Betonarme Sistem Elemanları (Döşemeler) konu anlatımı | Konu anlatımı ve örnekler üzerinde inceleme, Ppt Sunum |
7 | Ders kaynaklarının incelenmesi, önceki ders konularının gözden geçirilmesi ve güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi. | Yapı teknolojileri, temeller ve betonarme sistem elemanları konu tekrarı | Konu anlatımı ve örnekler üzerinde inceleme, Ppt Sunum |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Ders kaynaklarının incelenmesi, bir önceki ders konularının gözden geçirilmesi ve güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi. | Bina akslarının ve kolonlarının yerleşimi çizim uygulaması | Konu anlatımı ve uygulama |
10 | Ders kaynaklarının incelenmesi, bir önceki ders konularının gözden geçirilmesi ve güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi. | Merdivenler (merdiven elemanları) konu anlatımı | Konu anlatımı ve örnekler üzerinde inceleme, Ppt Sunum |
11 | Ders kaynaklarının incelenmesi, bir önceki ders konularının gözden geçirilmesi ve güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi. | Merdiven (yapısal özellikleri ve dengeleme) konu anlatımı | Konu anlatımı ve örnekler üzerinde inceleme, Ppt Sunum |
12 | Ders kaynaklarının incelenmesi, bir önceki ders konularının gözden geçirilmesi ve güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi. | Merdiven çizimi uygulaması | Konu anlatımı ve uygulama |
13 | Ders kaynaklarının incelenmesi, bir önceki ders konularının gözden geçirilmesi ve güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi. | Çatılar konu anlatımı | Konu anlatımı ve örnekler üzerinde inceleme, Ppt Sunum |
14 | Ders kaynaklarının incelenmesi, bir önceki ders konularının gözden geçirilmesi ve güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi. | Çatılar çizim uygulaması | Konu anlatımı ve uygulama |
15 | Ders kaynaklarının incelenmesi, önceki ders konularının gözden geçirilmesi ve güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi. | Yapı teknolojileri, temeller, betonarme sistem elemanları, merdiven ve çatılar konu tekrarı | Konu anlatımı ve örnekler üzerinde inceleme, Ppt Sunum |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Eldem, S.H. (1973), Yapı, İstanbul: Birsen Yayınevi |
Soygeniş, M. (2008), Yapı 2-3-4, İstanbul: Birsen Yayınevi |
Ching, F.D.K. (2006), Çizimlerle Bina Yapım Rehberi, İstanbul: YEM Yayın |
Erten, E. (2012), Mimarlıkta Yapı-Yapım, İstanbul: Birsen Yayınevi |
Hasol, D. (2017), Mimarlık Ve Yapı Sözlügü / 2 Dilde, İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi Yayın |
Neufert, E. (2018), Yapı Tasarımı, İstanbul :Beta Yayıncılık |
Yapım + malzeme /Farrelly, Lorraine. - Literatür, İstanbul: - 176 p. : 23 cm. Original title : Construction + materiality, 2012 |
Berköz, S. (1975), Yapım'da Sistemler Yaklaşımı, İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi |
Plunkett, D. (2014), Construction and detailing for interior design, London: Laurence King, |
Keyder, E. (2013), Çelik Yapı Elemanları, Ankara: Seçkin Yayıncılık |
Erıç, M. (2002), Yapı Fiziği ve Malzemesi, İstanbul: Literatur Yayınevi, 2.baskı |
Toydemir, N., Gürdal, E. & Tanaçan, L., (2002), Yapı Elemanları Tasarımında Malzeme, İstanbul: Literatür Yayıncılık |
Brooker, G. & Stone, S. (2012), İç Mimarlıkta; Biçim + Yapı (Neslihan Şık, Çev.), İstanbul: Literatür Yayıncılık |
Ersoy, H.Y. (2001), Kompozit Malzeme, İstanbul: Literatür Yayınevi |
Llyod-Thomas, K. (2017), Malzeme Konuları (Mehmedi Vehbi Gökçe, Çev.), Ankara:Nobel Akademik Yayıncılık |
Arslan-Gülay, Y. (2011), İç Mekan Boyalarının İnsan Sağlığına Etkileri, İstanbul: TMMOB Mimarlar Odası Mimarlık Vakfı İşletmesi Yayınları |
Lorraine, F. & Brown, R. (2012), Materials and Interior Design, London: Laurence King Publishing. |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to define the basic concepts of design principles in interior architecture and environmental design.
|
0 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to use the knowledge about subjects like art, environment and cultural history in their professional life and daily life.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to analyze by leading national and international project and cost management and processes in interdisciplinary work with internal and external labor market (public private sector and voluntary organizations)
|
3 | |||||
2 |
Students will be able to organize interior architecture and exterior design application and technical equipment projects in interdisciplinary cooperation with different professional fields.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to use drawing methods and techniques (CAD, 3D max and visual expression programs and freehand drawing) in their design work.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
By taking responsibility within individual or group, students will be able to apply interior design principles and skills learned in the interior and surroundings
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to analyze possible problems and different regulations in interior and nearby environmental planning areas, by adopting the principle of lifelong learning, with social, cultural, innovative, sustainable and open to be develop ideas and solutions.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The Interior Architecture and Environmental design program graduates will be able to organize enviromental , sustainable projects and activities in the social dimension within the scope of their social responsibilities in their field studies.
|
3 | |||||
2 |
Students will be able to explain himself/herself in writing and speaking in Turkish and at least one foreign language in order to cooperate with related persons and institutions.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The graduates of Interior Architecture and Environmental Design program will be able to design, application oriented sustainable, interchangeable and innovative interior architecture and environmental design projects in their professional lives by considering the life of the community
|
5 | |||||
2 |
Interior Architecture and Environmental Design graduates will be able to develop recommendations on the design-application projects of interiors social and nearby environments and project-cost management by using professional code of conduct, criteria and standards in accordance with legal frameworks.
|
5 | |||||
3 |
Students will be able to organize interior architecture and environmental design projects with local, regional, national and cultural sensitivity and ethical values interdisciplinary studies in cooperation.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 6 | 78 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 154 |
Total Workload of the Course Unit | 154 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |