Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
IAE258 | HUMAN AND SPACE RELATION II | 4 | 4 | 4 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi İBRAHİM EROL |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. SERENAY İNCEOĞLU |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Öğrencilere, farklı kültür ve çevrelerin mekân üzerindeki etkilerini aktarmak; mekân ve insan ilişkisini geliştiren unsurları çeşitli coğrafyalarda incelemek. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, mekan, kültür ve çevre kavramları, kültürün mimari mekanın kuruluşundaki etkileri, dünya üzerindeki farklı kültürlerin yaşam şekilleri, dünya üzerindeki farklı mimarilerin kültür bağlamında çözümlenmesi konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Mekan, kültür ve çevre kavramları tanımlar. |
Dünya üzerindeki farklı kültürlerin yaşam şekilleri sınıflandırır. |
Dünya üzerindeki farklı mimarileri kültür bağlamında çözümler. |
Farklı kültürler ve sosyal yapılanmalar içerisinde iç ve dış mekanlar organize eder. |
İhtiyaca göre sosyal ve kültürel yapıya uygun tasarımlar geliştirir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. Ders kaynaklarından incelenmesi. | Ders hakkında ön tanıtım ve programın açıklanması. «Mekân», «Kültür», «Çevre» konularının tanıtımı. | Ppt. sunum |
2 | Ders kaynaklarından incelenmesi. Önceki haftanın konu tekrarı | Anadolu medeniyetleri, Yunan ve Roma medeniyetlerinin mimarisi,bu dönemdeki sosyal ve kültürel çevrenin anlatımı. | Ppt. sunum. Konu üzerine yüz yüze tartışma. Sınıf içi çizim çalışması. |
3 | Ders kaynaklarından incelenmesi. Önceki haftanın konu tekrarı | Türklerde yaşam kültürü, mimari ve fiziki çevre. Geleneksel ve çağdaş yorumlar. | Ppt. sunum. Konu üzerine yüz yüze tartışma |
4 | Ders kaynaklarından incelenmesi. Önceki haftanın konu tekrarı | Adolf Loos ve Le Corbusier'nin mekân kavramına yaklaşımı ve bunların karşılaştırmalı anlatımı. Maison Domino modelinin anlatımı. | Ppt. sunum. Konu üzerine yüz yüze tartışma. |
5 | Ders kaynaklarından incelenmesi. Önceki haftanın konu tekrarı | «Sosyal konut» ve «toplu konut» kavramlarının anlatımı. Maison Domino öğrenci maketlerinin gösterimi. | Ppt. sunum. Konu üzerine yüz yüze tartışma. Maket sunumu. |
6 | Ders kaynaklarından incelenmesi. Önceki haftanın konu tekrarı | Sürdürülebilir mimari, akıllı binalar ve yeşil binalar konularının anlatımı. | Ppt. sunum. Konu üzerine yüz yüze tartışma |
7 | Ders kaynaklarından incelenmesi. Önceki haftanın konu tekrarı | Amerika ve Postmodernizm, «Loft» kavramı, mimaride markalaşma "Starchitect" kavramı. | Ppt. sunum. Konu üzerine yüz yüze tartışma. Sınıf içi çizim çalışması. |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Ders kaynaklarından incelenmesi. Önceki haftanın konu tekrarı | Dark Turizm konu anlatımı, marka mimarlar hakkında öğrenci sunumları. | Ppt. sunum. Konu üzerine yüz yüze tartışma ve öğrenci sunumları. |
10 | Ders kaynaklarından incelenmesi. Önceki haftanın konu tekrarı | Uzakdoğu’da yaşam kültürü, fiziki çevre ve mimari – Geleneksel ve çağdaş yorumlar | Ppt. sunum. Konu üzerine yüz yüze tartışma |
11 | Ders kaynaklarından incelenmesi. Önceki haftanın konu tekrarı | Ortadoğu’da (İran (Nader Ardalan), Mısır (Hasan Fathi)) yaşam kültürü, fiziki çevre ve mimari – Geleneksel ve çağdaş yorumlar | Ppt. sunum. Konu üzerine yüz yüze tartışma |
12 | Ders kaynaklarından incelenmesi. Önceki haftanın konu tekrarı | Sıcak iklimlerde (Hindistan – Charles Correa) yaşam kültürü, fiziki çevre ve mimari – Geleneksel ve çağdaş yorumlar | Ppt. sunum. Konu üzerine yüz yüze tartışma |
13 | Ders kaynaklarından incelenmesi. Önceki haftanın konu tekrarı | Soğuk iklimlerde yaşam kültürü, fiziki çevre ve mimari – Geleneksel ve çağdaş yorumlar | Ppt. sunum. Konu üzerine yüz yüze tartışma |
14 | Ders kaynaklarından incelenmesi. Önceki haftanın konu tekrarı | Genel Tekrar. | Ppt. sunum. Konu üzerine yüz yüze tartışma |
15 | Ders kaynaklarından incelenmesi. Önceki haftanın konu tekrarı | Genel Tekrar. | Ppt. sunum. Konu üzerine yüz yüze tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Masheck, J. (2013). Adolf Loos: The art of architecture. Bloomsbury Publishing. |
Eldem, S., L. (1968), Türk Evi Plan Tipleri, İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi Yayını. |
Corbusier, L. (1931), Towards a New Architecture, London: J Rodker |
Köksal, A. (1994), Zorunlu Çoğulluk, İstanbul: ATT Yayınları |
Corbusier, L. (2000). The modulor: A harmonious measure to the human scale, universally applicable to architecture and mechanics (Vol. 1). Birkhäuser. |
Rossi, A. (1984). The architecture of the city. MIT press. |
Colquhoun, A. (2005), Mimari Eleştiri Yazıları (Ali Cengizkan, Çev.), İstanbul: Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı Yayınları |
Conrads, U., & Bullock, M. (1976). Programs and manifestoes on 20th-century architecture. |
Ergüney, D. (2018), Deconstruction : A Methodology For Reading Architecture History and Urban Space, İstanbul: Der Yayıncılık |
Rasmussen, S. E. (1964). Experiencing architecture (Vol. 2). MIT press. |
Spencer, D. (2016). Less than enough. This Thing Called Theory, 283. |
Loos, A., Corbusier, L., & van de Beek, J. (2008). Raumplan Versus Plan Libre: Adolf Loos, Le Corbusier. 010 Publishers. |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to define the basic concepts of design principles in interior architecture and environmental design.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to use the knowledge about subjects like art, environment and cultural history in their professional life and daily life.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to analyze by leading national and international project and cost management and processes in interdisciplinary work with internal and external labor market (public private sector and voluntary organizations)
|
1 | |||||
2 |
Students will be able to organize interior architecture and exterior design application and technical equipment projects in interdisciplinary cooperation with different professional fields.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to use drawing methods and techniques (CAD, 3D max and visual expression programs and freehand drawing) in their design work.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
By taking responsibility within individual or group, students will be able to apply interior design principles and skills learned in the interior and surroundings
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to analyze possible problems and different regulations in interior and nearby environmental planning areas, by adopting the principle of lifelong learning, with social, cultural, innovative, sustainable and open to be develop ideas and solutions.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The Interior Architecture and Environmental design program graduates will be able to organize enviromental , sustainable projects and activities in the social dimension within the scope of their social responsibilities in their field studies.
|
5 | |||||
2 |
Students will be able to explain himself/herself in writing and speaking in Turkish and at least one foreign language in order to cooperate with related persons and institutions.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The graduates of Interior Architecture and Environmental Design program will be able to design, application oriented sustainable, interchangeable and innovative interior architecture and environmental design projects in their professional lives by considering the life of the community
|
4 | |||||
2 |
Interior Architecture and Environmental Design graduates will be able to develop recommendations on the design-application projects of interiors social and nearby environments and project-cost management by using professional code of conduct, criteria and standards in accordance with legal frameworks.
|
1 | |||||
3 |
Students will be able to organize interior architecture and environmental design projects with local, regional, national and cultural sensitivity and ethical values interdisciplinary studies in cooperation.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 6 | 78 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 154 |
Total Workload of the Course Unit | 154 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |