Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
IAE364 | HUMAN AND SPACE RELATION IV | 6 | 4 | 2 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi İBRAHİM EROL |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. EMİNE ECEM KIRTAŞ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Kamusal alanlarda biçimsel ve tasarımsal olarak kent mobilyaları ile birlikte su elemanlarını, bulundukları mekânın konsept ve özelliklerine uygun sürdürülebilir ve ekolojik tasarım yapma becerisi kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, kullanım nedenleri ve biçimlerine göre kamusal alanda kent mobilyası ve su elemanları, süs havuzları, sürdürülebilir ve ekolojik tasarım kriterlerine göre hareketli-hareketsiz su elemanları ve kent mobilyaları konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Kamusal alanda kent mobilyası ve su elemanlarını tanımlar. |
Kamusal alanda kent mobilyası ve su elemanlarını kullanım nedenleri ve biçimlerini anlatır. |
Tasarım kriterlerine göre hareketli-hareketsiz su elemanları ve kent mobilyalarını örnekler. |
u elemanları tasarım ihtiyacını belirler. |
Kamusal alanlarda sürdürülebilir ve ekolojik kent mobilyası tasarlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi | Dersin tanıtımı temela kavram ve tanımlar. | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
2 | Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi | Günümüzde kamusal Mekanlarda kent mobilyası ve Su Elemanlarının Kullanımı Estetik Nedenler, Psikolojik Nedenler, İşitsel Nedenler | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
3 | Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi | Günümüzde kamusal Mekanlarda kent mobilyası ve Su Elemanlarının Kullanımı Fonksiyonel Nedenler | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
4 | Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi | Günümüzde kamusal Mekanlarda kent mobilyası ve Su Elemanlarının Kullanım Biçimleri | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
5 | Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi | Çevresel Etkilerine Göre Süs Havuzları Ayna Olarak Durgun Su Elemanları, Vitrin Olarak Durgun Su Elemanları, Tekstür Olarak Durgun Su Elemanları | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
6 | Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi | Hareketli Su Elemanları Yerçekimi ile Hareket Eden Su Elemanları, Basınçla Hareket Eden Su Elemanları | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
7 | Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi | Günümüzde kamusal Mekanlarda kent mobilyası ve Su Elemanlarının Kullanımı; Mekanı Tazeleyici, Serinletici Bir Element Olarak, Oyun ve Eğlence Aracı Olarak | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | - | Teknik gezi | - |
10 | Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi | Günümüzde kamusal Mekanlarda kent mobilyası ve Su Elemanlarının Kullanımı; Gösteri Aracı, Kentsel Vaha, Anıtsal, Metafor,Propaganda Aracı | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
11 | Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi | Günümüzde kamusal Mekanlarda kent mobilyası ve Su Elemanlarının sürdürülebilir ve ekolojik tasarım ilkelerine göre Kullanımı | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
12 | Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi | Günümüzde kamusal Mekanlarda kent mobilyası ve Su Elemanlarının sürdürülebilir ve ekolojik tasarım ilkelerine göre Kullanımı | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
13 | Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi | Günümüzde kamusal Mekanlarda kent mobilyası ve Su Elemanlarının Kullanım ve Çekiciliğini Arttıran Öğeler Bitkilendirilme ve Aydınlatılma | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
14 | Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi | Günümüzde kamusal Mekanlarda kent mobilyası ve Su Elemanlarının Kullanım ve Çekiciliğini Arttıran Öğeler Ses ve ışık | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
15 | - | Genel Tekrar | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Altıner, A. T. & Akay, Z. (1994). Herkes için kent mimarlığı. İstanbul : Altıner Ltd. |
Brooker, G. & Stone, S. (2012). İç mimarlıkta bağlam + çevre. İstanbul: Literatür Yayınları. |
Stoeltie, B. & Stoeltie, R. (2012). Living in provence = vivre en provence . Köln: Taschen. |
Yılmaz, B. (Ed). (2012). Projeler yapılar 6: peyzaj tasarımı. İstanbul: YEM Yayınları. |
Gao, A. (2010). Public square landscapes. Hong Kong: Design Media Pub. Ltd. |
Fang, C. (2011). Waterfront landscapes. Tokyo: DesignMedia Publishing Limited. |
Greenoak, F. (1996). Water features for small gardens. London: Conran Octopus. |
HKPIP (Ed). (2015). Garden landscape. Tokyo: Artpower International. |
Çelebi Ünsel, G. (2008). Yapı-çevre ilişkileri. İstanbul: TMMOB Mimarlar Odası Yayınları. |
Uzun, G. (1987). Peyzaj mimarlığında su kullanım tekniği, Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi Ders Kitabı, Adana. |
Swindells, P. (1997). The master book of the water garden. London: Salamander Books Ltd. |
Levario, K. (2007). Design for water: rainwater arvesting, stormwater catchment, and alternate water reuse. Canada: Salamander Books Ltd. |
Altıner, A. T. & Akay, Z. (1994). Herkes için kent mimarlığı. İstanbul : Altıner Ltd. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to define the basic concepts of design principles in interior architecture and environmental design.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to use the knowledge about subjects like art, environment and cultural history in their professional life and daily life.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to analyze by leading national and international project and cost management and processes in interdisciplinary work with internal and external labor market (public private sector and voluntary organizations)
|
2 | |||||
2 |
Students will be able to organize interior architecture and exterior design application and technical equipment projects in interdisciplinary cooperation with different professional fields.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to use drawing methods and techniques (CAD, 3D max and visual expression programs and freehand drawing) in their design work.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
By taking responsibility within individual or group, students will be able to apply interior design principles and skills learned in the interior and surroundings
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to analyze possible problems and different regulations in interior and nearby environmental planning areas, by adopting the principle of lifelong learning, with social, cultural, innovative, sustainable and open to be develop ideas and solutions.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The Interior Architecture and Environmental design program graduates will be able to organize enviromental , sustainable projects and activities in the social dimension within the scope of their social responsibilities in their field studies.
|
5 | |||||
2 |
Students will be able to explain himself/herself in writing and speaking in Turkish and at least one foreign language in order to cooperate with related persons and institutions.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The graduates of Interior Architecture and Environmental Design program will be able to design, application oriented sustainable, interchangeable and innovative interior architecture and environmental design projects in their professional lives by considering the life of the community
|
5 | |||||
2 |
Interior Architecture and Environmental Design graduates will be able to develop recommendations on the design-application projects of interiors social and nearby environments and project-cost management by using professional code of conduct, criteria and standards in accordance with legal frameworks.
|
4 | |||||
3 |
Students will be able to organize interior architecture and environmental design projects with local, regional, national and cultural sensitivity and ethical values interdisciplinary studies in cooperation.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 6 | 72 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 30 | 0 | 128 |
Total Workload of the Course Unit | 128 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |