Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
GKP106 | FOOD CHEMISTRY and BIOCHEMISTRY | 2 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NEGİN AZARABADİ |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı gıda bileşenleri hakkında bilgi sahibi olmak ve üretim sırasında meydana gelen kimyasal ve biyokimyasal değişimler ile gıda üretimi arasında ilişki kurmayı sağlamaktır. |
Contents of the Course Unit: | Gıdalarda makro (su, karbohidratlar, proteinler, lipidler) ve mikro (vitaminler, mineraller, pigmentler, tat ve koku maddeleri, organik asitler) yapı taşlarının kimyası, reaksiyonları ve bu bileşenlerde meydana gelebilecek değişikliklerin gıda üzerindeki etkileri |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Gıdalarda bulunan makro ve mikro bileşenlerin kimyasal yapısını, sınıflandırılmasını ve özelliklerini bilir. |
Gıdaların işlenmesi ve üretimi sırasında oluşan kimyasal ve biyokimyasal değişimleri öğrenir ve yorumlar. |
Gıdalarda ortaya çıkan olumlu veya olumsuz değişimlerin kontrol mekanizmasını bilir. |
Enzimlerin gıda endüstrisinde kullanım alanlarını bilir. |
Gıdalarda bulunan doğal lezzet ve renk bileşiklerini bilir. |
Gıdalarda bulunan mineral ve vitaminlerin yapısını ve zenginleştirme amacı ile sanayide kullanım alanlarını bilir. |
Gıda katkı maddeleri hakkında bilgi sahibi olur. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür araştırması | Tanışma ve gıda kimyası e biyokimyasına giriş | Anlatım |
2 | Literatür araştırması | Su | Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Literatür araştırması | Karbonhidrat; kimyasal yapı, sınıflandırma ve adlandırma | Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Literatür araştırması | Karbonhidrat ve özellikleri | Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Literatür araştırması | Lipitler; kimyasal yapı, sınıflandırma ve adlandırma | Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Literatür araştırması | Lipitler ve özellikleri | Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Literatür araştırması | Proteinler; kimyasal yapı, konformasyon, sınıflandırma ve özellikleri | Anlatım, Soru-Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür araştırması | Biyoaktif bileşikler ve doğal renk maddeleri | Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Literatür araştırması | Vitaminler | Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Literatür araştırması | Mineral Maddeler | Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Literatür araştırması | Enzimler | Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Literatür araştırması | Lezzet bileşikleri | Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Literatür araştırması | Gıda katkı maddeleri | Anlatım, Soru-Cevap |
15 | - | Genel tekrar | Anlatım, Soru-Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Demirci, M. (2019). Gıda kimyası. Kutupyıldızı yayınları |
Saldam, İ. (2005). Gıda kimyası. Hacettepe Üniversitesi Yayınları |
Gökalp, H.Y., Nas, S., ve Certel, M. (2002). Biyokimya-I''temel yapılar ve kavramlar''. Pamukkaale Üniversitesi Yayınları |
Zeece, M. (2020). Introduction to the chemistry of food. Academic Press |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
It determines the risk by understanding the food regulations and legislation conditions.
|
2 | |||||
2 |
Analyze the characteristic properties of food components.
|
4 | |||||
3 |
They can take samples effectively, collect data through experimentation and analysis.
|
0 | |||||
4 |
Performs microbiological analysis of foods.
|
0 | |||||
5 |
Gains the ability to interpret and evaluate the data obtained.
|
2 | |||||
6 |
They determine the quality control and quality criteria of the products produced in accordance with the technology and preservation techniques in the food field.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses basic technical knowledge in basic mathematics and science subjects.
|
0 | |||||
2 |
Has knowledge about food products and ingredients and uses this information in food processing.
|
5 | |||||
3 |
Uses knowledge by doing research with different and up-to-date techniques in the field of food.
|
2 | |||||
4 |
In the field of food, it adopts professional ethics and general moral values.
|
5 | |||||
5 |
Uses food-related microbiological terms.
|
0 | |||||
6 |
Gain knowledge of technology and preservation techniques in the field of food.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They produce original ideas that can respond to the demands and developments of the food industry and take part in R&D studies.
|
1 | |||||
2 |
They take responsibility in the fields of production and/or R&D in the food industry.
|
0 | |||||
3 |
They use information resources related to food safety and production technologies.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They take the responsibility of determining their compliance with the relevant legislation by carrying out the prescribed controls and analyzes on foodstuffs and substances and materials in contact with food.
|
0 | |||||
2 |
Evaluates the results within the scope of their responsibilities by conducting experiments in Food Laboratories.
|
0 | |||||
3 |
Uses basic devices and related technologies related to the field in food laboratories.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Applies physical, chemical, sensory and microbiology analyzes in the food laboratory.
|
0 | |||||
2 |
They take part in food hygiene practices.
|
0 | |||||
3 |
She/He takes part in teamwork or works individually within her responsibilities.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
It is aware of the necessity of lifelong learning.
|
5 | |||||
2 |
Maintains, develops and uses professional and academic developments in the field by renewing herself/himself
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can prepare presentations by using information technologies effectively.
|
3 | |||||
2 |
Uses visual, written and verbal communication effectively.
|
3 | |||||
3 |
Have foreign language knowledge to follow current studies related to the field.
|
0 | |||||
4 |
Uses information and communication technologies at the basic level required by the field.
|
1 | |||||
5 |
She/He can take part in team work related to her field.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
May take responsibility for observing professional ethics in the field.
|
5 | |||||
2 |
They can take part in the production and quality determination of various food products.
|
5 | |||||
3 |
May have competency in the evaluation of food hygiene and sanitation.
|
0 | |||||
4 |
They can take part in the follow-up and implementation of food legislation.
|
2 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 45 | 0 | 127 |
Total Workload of the Course Unit | 127 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |