TR EN

FOOD SAFETY AND FOOD LEGISLATION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
GKP110 FOOD SAFETY and FOOD LEGISLATION 2 2 2 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NEGİN AZARABADİ
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı öğrencinin gıda mevzuatı ve kalite yönetim sistemlerini tanıması, AB sürecinde gıda mevzuatını değerlendirmelerini sağlamaktır.
Contents of the Course Unit: Türk Gıda Kodeksi, Gıda mevzuatları, kalite yönetim sistemleri ve HACCP uygulamaları, gıda standartları, gıda kalite ögeleri, gıda katkı maddeleri, gıdalarda temel analizler ve gıda güvenliğinin irdelenmesi konularını içerir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Gıda üretim kurallarını tanır.
Kalite yönetim sistemlerini uygular.
HACCP sistemi hakkında bilgi sahibi olur.
Gıdalarda bulunan kontaminantları bilir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Tanışma ve gıda güvenliğine giriş Anlatım, Soru-Cevap
2 Literatür araştırması Gıda güvenliği Anlatım, Soru-Cevap
3 Literatür araştırması Gıdalarda bulunan kontaminantlar-Mikrobiyal Anlatım, Soru-Cevap
4 Literatür araştırması Gıdalarda bulunan kontaminantlar-Kimyasal Anlatım, Soru-Cevap
5 Literatür araştırması Gıdalarda bulunan kontaminantlar-Kimyasal-Fiziksel Anlatım, Soru-Cevap
6 Literatür araştırması Gıda kontrolü ve mevzuatına giriş Anlatım, Soru-Cevap
7 Literatür araştırması Türkiye’de gıda kodeksi ve gıda kontrolü Anlatım, Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Literatür araştırması Gıda kontrol örgütleri ve gıda güvenliğindeki rolleri Anlatım, Soru-Cevap
10 Literatür araştırması Gıda mevzuatı-ön gereksinim programları Anlatım, Soru-Cevap
11 Literatür araştırması Gıda mevzuatı-ön gereksinim programları Anlatım, Soru-Cevap
12 Literatür araştırması Gıda kalite yönetim sistemleri-ISO Anlatım, Soru-Cevap
13 Literatür araştırması ISO 22000 (HACCP) Gıda Güvenliği Yönetim Sistemi Anlatım, Soru-Cevap
14 Literatür araştırması ISO 22000 (HACCP) Gıda Güvenliği Yönetim Sistemi Anlatım, Soru-Cevap
15 Literatür araştırması ISO 22000 (HACCP) Gıda Güvenliği Yönetim Sistemi Anlatım, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Nevzat Artık, Nevin Şanlıer, Aybuke Ceyhun Sezgin, Gıda Güvenliği ve Gıda Mevzuatı, Detay Yayıncılık
Pekşen E. ve Artık C. (2005). Antibesinsel Maddeler Ve Yemeklik Tane Baklagillerin Besleyici Değerleri. OMÜ Zir.Fak.Dergisi ,20(2):110-120.
Sağdıç O. Kayacan S. Dertli E. ve Arıcı M. (2019). Gıda Güvenliği Açısından COVID-19 Etmeni SARS-CoV-2’nin Değerlendirilmesi ve Korunma Yöntemleri. Avrupa Bilim ve Teknik Dergisi, 18:927-933.
Uzunöz M. Büyük E. O. ve Bal H. S. G. (2008). Kırsal Kadınların Gıda Güvenliği Konusunda Bilinç Düzeyleri (Tokat İli Örneği). U.Ü Ziraat Fakültesi Dergisi, 22(2): 35-46.
Gökçe R. ve Ergezer H. (2016). Gıda Mevzuatımız; Nereden, Nereye?. Akademik Gıda, 14(2):225-229.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
It determines the risk by understanding the food regulations and legislation conditions.
5
2
Analyze the characteristic properties of food components.
0
3
They can take samples effectively, collect data through experimentation and analysis.
0
4
Performs microbiological analysis of foods.
0
5
Gains the ability to interpret and evaluate the data obtained.
0
6
They determine the quality control and quality criteria of the products produced in accordance with the technology and preservation techniques in the food field.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Uses basic technical knowledge in basic mathematics and science subjects.
0
2
Has knowledge about food products and ingredients and uses this information in food processing.
0
3
Uses knowledge by doing research with different and up-to-date techniques in the field of food.
4
4
In the field of food, it adopts professional ethics and general moral values.
5
5
Uses food-related microbiological terms.
4
6
Gain knowledge of technology and preservation techniques in the field of food.
2

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They produce original ideas that can respond to the demands and developments of the food industry and take part in R&D studies.
0
2
They take responsibility in the fields of production and/or R&D in the food industry.
0
3
They use information resources related to food safety and production technologies.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They take the responsibility of determining their compliance with the relevant legislation by carrying out the prescribed controls and analyzes on foodstuffs and substances and materials in contact with food.
5
2
Evaluates the results within the scope of their responsibilities by conducting experiments in Food Laboratories.
0
3
Uses basic devices and related technologies related to the field in food laboratories.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Applies physical, chemical, sensory and microbiology analyzes in the food laboratory.
0
2
They take part in food hygiene practices.
5
3
She/He takes part in teamwork or works individually within her responsibilities.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
It is aware of the necessity of lifelong learning.
5
2
Maintains, develops and uses professional and academic developments in the field by renewing herself/himself
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can prepare presentations by using information technologies effectively.
4
2
Uses visual, written and verbal communication effectively.
3
3
Have foreign language knowledge to follow current studies related to the field.
0
4
Uses information and communication technologies at the basic level required by the field.
0
5
She/He can take part in team work related to her field.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
May take responsibility for observing professional ethics in the field.
4
2
They can take part in the production and quality determination of various food products.
5
3
May have competency in the evaluation of food hygiene and sanitation.
5
4
They can take part in the follow-up and implementation of food legislation.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 1 14
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 1 1
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 71
Total Workload of the Course Unit 71
Workload (h) / 25.5 2,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0