TR EN

HEALTH INSTİTUTİONS MANAGEMENT I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SIP107 HEALTH INSTİTUTİONS MANAGEMENT I 1 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. EBRU CENGİZ
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. EBRU CENGİZ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı; Sağlık Kurumlarında Yönetim fonksiyonlarını,Planlama,Örgütleme,Yöneltme, Koordinasyon, Kontro ve Kurum(İşletme) Fonksiyonları; Sağlık kavramını, sağlık sistemini, sağlık sisteminin örgütlenmesini, vd.bilgisin öğrenciye verilmesidir.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği; Sağlık Kurumları tanımı,Sağlık-Sağlığı Etkileyen Faktörler,Hastane Yönetim Kurulu,Hekim Performans Yönetimi, Hasta Şikâyet Yönetimi,Sağlık Kurumlarında Satın Alma Yönetimi,Sağlık Kurumları Ve Medya İlişkileri,Sağlık kurumlarında insan kaynakları yönetimi Yönetim Psikolojisi konularından oluşmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Literatür incelemesi yaparak,bilgilerini geliştirir. Bilişsel
Proje geliştirecek alt yapıya sahip olur. Bilişsel
Yöntem ve Tekniklerle ilgili bilgi sahibi olur. Bilişsel
Araştırma projelerinde yer alır. Bilişsel
Eleştirisel bakış açısı geliştirir. Bilişsel
Bilgisini yazılı ve sözlü ifade eder. Bilişsel
Görev ve sorumluluk bilincinde geliştirir. Bilişsel

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Yazılı-Görsel kaynaklar Ders içeriği ve konusunun anlatılması, Dersin tanıtılması Sağlık, Sağlığı Etkileyen Faktörler Anlatım, Soru-Cevap
2 Araştırma-Ödev İşletme,Yönetim kavramı ve fonksiyonları Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
3 Yazılı-Görsel kaynaklar Sağlık Kurumları ve İşlevleri Anlatım,Video,Soru-Cevap
4 Araştırma Türkiye’de Sağlık Örgütlenmesi Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
5 Literatür taraması Hastane Yönetim Kurulu Anlatım,Video,Soru-Cevap
6 Yazılı-Görsel kaynaklar Hekim Performans Yönetimi Anlatım,Video,Soru-Cevap
7 Literatür taraması Sağlık Kurumlarında Hasta Memnuniyeti Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
8 - ARA SINAV -
9 Yazılı-Görsel kaynaklar Hastane Elektronik Doküman ve Belge Yönetim Sistemi, Klinik Bilgi Sistemi Anlatım,Video,Soru-Cevap
10 Literatür taraması Tıbbi Cihaz Yönetimi Anlatım, Soru-Cevap
11 Araştırma-Ödev Sağlık Kurumlarında Satın Alma Yönetimi Anlatım,Video,Soru-Cevap
12 Yazılı-Görsel kaynaklar Hastanelerde Faturalandırma Süreçleri Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
13 Yazılı-Görsel kaynaklar-Araştırma-Ödev Sağlık Kurumları ve Medya İlişkileri Anlatım,Video,Soru-Cevap
14 Literatür taraması Hastalığa Tepki Evreleri,İnsan Kaynakları fonksiyonu ve diğer fonksiyonlar Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
15 Yazılı-Görsel kaynaklar Yönetim Psikolojisi Anlatım, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Kavuncubaşı Ş., Yıldırım S. (2010) Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi. Ankara Siyasal Yayınevi.
Schultz, R., Johnson A. C. (2003) Management of Hospitals and Health Services. Beard Books, Washington D. C.
Tengilimoğlu, D., Işık,O., Akbolat, M. (2012). Sağlık İşletmeleri Yönetimi. Geliştirilmiş 4. Basım. Nobel Yayın.
Odacıoğlu, Y. (2013). Teknik Hizmetler. H. Sur ve T. Palteki (Ed.), Hastane yönetimi içinde (s. 187-195). İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Şti.
American Nurses Association (ANA) (2015). Nursing: Scope and standards of practice (3rd ed.). Silver Spring, MD: Nursesbooks.org.
Hayran, O. (2016). Kanıta Dayalı İnsan Odaklı Sağlık Yönetimi. İstanbul: Yüce Yayım.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Health and medical services related to the level of adequate information matters.
5
2
Health Accounting and health cost management application.
2
3
Health legislation, medical terminology, health institutions, health management, resource planning, health services, marketing, medical terminology and health legislation has the hardware.
3
4
Hospital automation methods are used.
1
5
Health sector related keeps up-to-date information.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The health sector has knowledge about the problems encountered.
5
2
The health industry solutions to problems encountered.
5
3
Knows the health rules and health is prepared according to the rules.
5
4
Hospital management-related decision-making.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The health accounting and cost accounts does.
2
2
Health care duties and liability.
4
3
The hospital uses the automation methods.
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Solutions for the problems of health systems issues-knows.
5
2
Health institutions, admission, date, teller, human resources, quality unit, advisory activities.
5
3
Health service offering, producing enterprises.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Teamwork works with volumes effectively.
5
2
Responsibility of the successful and quick format is loaded.
5
3
Knowing the risks of the health field and the field's independent decisions
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Health institutions is bound to know the official institutions.
5
2
Follow current events related to health institutions.
5
3
Health institutions management related training programs, health care institutions are required regarding the information sources.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Provides communication between patient and physician.
4
2
Patient confidentiality is perfect for you.
4
3
Communicates with the patient and the patient's relatives.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The health sector has knowledge of the terminology.
2
2
Health management, health management should have competent information.
5
3
Knowing that good health sector strategic decisions.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 6 84
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 1 10 10
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 1 2 2
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 152
Total Workload of the Course Unit 152
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0