TR EN

PRINCIPLES OF ATATURK AND THE HISTORY OF TURKISH REVOLUTION II PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
ATA102 PRINCIPLES OF ATATURK AND THE HISTORY OF TURKISH REVOLUTION II 2 2 2 2

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. EBRU CENGİZ
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Çağdaş uygarlık seviyesine ulaşma hedefiyle Türkiye Cumhuriyeti'ni kuran Atatürk'ün İlke ve İnkılâpları'nın önemini Türk gençliğinin kavramasını sağlayarak, onları Atatürkçü Düşünce Sistemi doğrultusunda yetiştirmeyi amaçlamaktadır.
Contents of the Course Unit: Siyasal Alanda Yapılan İnkılâplar, Hukuk Alanında Yapılan İnkılâplar, Eğitim ve Kültür Alanında Yapılan İnkılâplar, İktisâdi Alanda Yapılan İnkılâplar, Sosyal Alanda Yapılan İnkılâplar, Atatürk İlkeleri, Atatürk Dönemi Türk Dış Politikası, İkinci Dünya Savaşı Yıllarında Türkiye, 1950 -1960 Yılları Arası Türkiye konularını içerir

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Türk İnkılâbı'nın önemini kavrar.- bilgi
Atatürk İlkeleri'ni tarihsel perspektif içinde değerlendirir.- değerlendirme
Türk dış politikasının temel nitelikleri hakkında fikir sahibi olur.-bilgi
Yakın dönem Türkiye tarihi hakkında bilgi sahibi olur.bilgi
Güncel gelişmeleri geçmişin koşullarıyla karşılaştırarak değerlendirir. analiz etme

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 kaynak tarama Mudanya Mütarekesi ve Önemi, Lozan Antlaşması Öncesinde Karşılaşılan Sorunlar: Azınlıklar ve Ermeni Sorunu, Kapitülasyonlar, Boğazlar, Sınırlar Anlatım
2 kaynak tarama Lozan Antlaşması’nın İmzalanması, Lozan Antlaşması'nın Şartları, Türk Tarihi Açısından Değerlendirilmesi ve Önemi Anlatım
3 kaynak tarama Siyasi Alanda Yapılan İnkılâplar, Saltanatın Kaldırılması, Cumhuriyetin İlanı, Anlatım
4 kaynak tarama Halifeliğin Kaldırılması, Anayasa Hareketleri, Çok Partili Hayata Geçiş Denemeleri, Cumhuriyet Halk Fırkası’nın Kurulması Anlatım
5 kaynak tarama Terakkiperver Cumhuriyet Fırkasının Kurulması, Şeyh Sait İsyanı, Takrir-İ Sükun Kanunu, İstiklal Mahkemeleri, İzmir Suikastı Serbest Cumhuriyet Fırkası’nın Kurulması, Menemen Olayı Anlatım
6 kaynak tarama İnkılaplar, Sosyal Alanda Yapılan İnkılaplar Anlatım
7 kaynak tarama Eğitim ve Kültür Alanında Yapılan İnkılaplar, Seminer Anlatım
8 - ARA SINAV -
9 kaynak tarama Hukuk, Ekonomik ve Sağlık Alanında Yapılan İnkılaplar Anlatım
10 kaynak tarama Türk İnkılâbı’nın Temel İlkeleri: Cumhuriyetçilik - Milliyetçilik, Seminer Anlatım
11 kaynak tarama Türk İnkılâbı’nın Temel İlkeleri: Halkçılık - Laiklik Anlatım
12 kaynak tarama Türk İnkılâbı’nın Temel İlkeleri: Devletçilik – İnkılâpçılık, Atatürkçülüğün Dayandığı Bütünleyici İlkeler Anlatım
13 kaynak tarama Türk İnkılâbı’nın Temel İlkeleri: Devletçilik – İnkılâpçılık, Atatürkçülüğün Dayandığı Bütünleyici İlkeler Anlatım
14 kaynak tarama Atatürk Dönemi Türk Dış Politikası- I (1923-1932) Anlatım
15 kaynak tarama Atatürk Dönemi Türk Dış Politikası - II (1932-1938) Anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Turan, R., Safran, M., Hayat, N., Dönmez, C., Şahin, M., Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi (2011), Ankara, Okutman Yayıncılık
Atatürk, K. (1999), Nutuk, Zeynep KORKMAZ (Prof. Dr. Yayına Hazırlayan), Ankara, İLESAM
Gencer, A. ve Özel, S.(2010), Türk İnkılâp Tarihi, Ankara, DER Yayınları
Eroğlu, H., (1990), Türk inkılâp Tarihi, Ankara, Savaş Yayınevi
Mumcu, A.,(1987) Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi, Ankara, Yükseköğretim Kurulu Yayınları
Turan, Ş., Türk Devrim Tarihi, (1991-2002), (5 cilt, 7 kitap), İstanbul, Bilgi Yayınevi
Barut, M., Türk Devrimi ve Atatürk İlkeleri, (2008), İstanbul, DER Yayınları

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Health and medical services related to the level of adequate information matters.
2
2
Health Accounting and health cost management application.
1
3
Health legislation, medical terminology, health institutions, health management, resource planning, health services, marketing, medical terminology and health legislation has the hardware.
0
4
Hospital automation methods are used.
0
5
Health sector related keeps up-to-date information.
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The health sector has knowledge about the problems encountered.
2
2
The health industry solutions to problems encountered.
2
3
Knows the health rules and health is prepared according to the rules.
2
4
Hospital management-related decision-making.
1

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The health accounting and cost accounts does.
0
2
Health care duties and liability.
1
3
The hospital uses the automation methods.
0

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Solutions for the problems of health systems issues-knows.
2
2
Health institutions, admission, date, teller, human resources, quality unit, advisory activities.
0
3
Health service offering, producing enterprises.
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Teamwork works with volumes effectively.
3
2
Responsibility of the successful and quick format is loaded.
2
3
Knowing the risks of the health field and the field's independent decisions
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Health institutions is bound to know the official institutions.
4
2
Follow current events related to health institutions.
5
3
Health institutions management related training programs, health care institutions are required regarding the information sources.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Provides communication between patient and physician.
3
2
Patient confidentiality is perfect for you.
4
3
Communicates with the patient and the patient's relatives.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The health sector has knowledge of the terminology.
1
2
Health management, health management should have competent information.
1
3
Knowing that good health sector strategic decisions.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 14 1 14
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 1 1
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 1 1
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 32 0 46
Total Workload of the Course Unit 46
Workload (h) / 25.5 1,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 2,0