Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SIP203 | HOSPİTAL AUTOMATİON | 3 | 3 | 3 | 3 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. EBRU CENGİZ |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. PINAR GENÇ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Hastane bilgi yönetimi sistemi hakkında bigi vermek. Hastane bilgi yönetimi sistemini oluşturan modüller hakkında bilgi vermek. Veri tabanı uygulamalarının çalışma mantığı tamamlar. |
Contents of the Course Unit: | Hastane bilgi yönetim sisteminin bileşenleri( Veri tabanı- Ağ- Server- Uygulama yazılımı-İşletim sistemi- Kullanıcılar) hakkında bilgi vermek. Hastane bilgi sistemleri ve hastane bilgi sisteminde yer alan moduller. Veritabanı yönetim sistemleri. Veritabanı uygulamaları. Tablo, form, rapor, ve sorgulama işlemleri geliştirme. Hastane bilgi sisteminin temel bileşenleri ve özellikleri tanımlar. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Hastane bilgi yönetim sisteminin çalışma mantığını öğrenir. |
Hastane otomasyonunda yer alan programları(modülleri) ve bunların çalışma mantığını öğrenir. |
Bilgi sisteminin bileşenlerini öğrenir. |
Veritabanı programlarının işleyişini öğrenir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Taraması | Ders içeriği ile ilgili bilgilendirme. Hastane Bilgi Yönetimi sistemine genel bir bakış | Anlatım - Soru - Cevap |
2 | Yazılı-Görsel Kaynaklar | Hastane otomasyon sistemlerinin modülleri ve fonksiyonları. | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
3 | Yazılı-Görsel Kaynaklar | Hastane otomasyonunun başarısını etkileyen unsurlar. | Anlatım - Soru - Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
4 | Yazılı-Görsel Kaynaklar | Otomasyon projesinde yer alan veritabanı işlemleri | Anlatım - Soru - Cevap,Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
5 | Yazılı-Görsel Kaynaklar | Veritabanı çalışma prensiplerini öğretilmek | Anlatım,Video,Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
6 | Yazılı-Görsel Kaynaklar | Ağın çalışma prensiplerini öğretilmek | Anlatım,Video,Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
7 | Yazılı-Görsel Kaynaklar | Access veritabanı ile örnek uygulamalar. | Anlatım,Video,Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Araştırma - Yazılı - Görsel Kaynaklar | Arşiv modülünün incelenmesi ve acces veritabanında örnek uygulama yapmak. | Anlatım,Video,Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
10 | Araştırma - Yazılı - Görsel Kaynaklar | Poliklinik modülünün incelenmesi ve acces veritabanında örnek uygulama yapmak | Anlatım,Video,Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
11 | Yazılı - Görsel Kaynaklar | Fatura modülünün incelenmesi. | Anlatım,Video,Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
12 | Yazılı - Görsel Kaynaklar | Hasta Kabul modülünün incelenmesi | Anlatım,Video,Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
13 | Yazılı - Görsel Kaynaklar | İnsan Kaynakları modülünün incelenmesi. | Anlatım,Video,Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
14 | Yazılı - Görsel Kaynaklar | Raporlar modülünün incelenmesi | Anlatım,Video,Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
15 | Yazılı - Görsel Kaynaklar | Son yıllardaki sağlık bilgi sistemindeki gelişmeleri incelemek | Anlatım - Soru - Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Hastane Otomasyonu Ders Notları |
İleri Y, Sağlık Yönetim: Bilişim Sistemleri, 2018 |
Loudon K, Management Information Sytems: Managing the Digital Firm, 1991 |
Çoruh M, İşletmelerde Bilişim Sistemleri Yönetimi, 2018 |
Weaver, C.A., Ball, M.J., Kim, G.R., Kiel, J.M (2016) Healthcare Information Management Systems, Springer Published. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Health and medical services related to the level of adequate information matters.
|
5 | |||||
2 |
Health Accounting and health cost management application.
|
5 | |||||
3 |
Health legislation, medical terminology, health institutions, health management, resource planning, health services, marketing, medical terminology and health legislation has the hardware.
|
5 | |||||
4 |
Hospital automation methods are used.
|
5 | |||||
5 |
Health sector related keeps up-to-date information.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The health sector has knowledge about the problems encountered.
|
5 | |||||
2 |
The health industry solutions to problems encountered.
|
5 | |||||
3 |
Knows the health rules and health is prepared according to the rules.
|
5 | |||||
4 |
Hospital management-related decision-making.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The health accounting and cost accounts does.
|
5 | |||||
2 |
Health care duties and liability.
|
5 | |||||
3 |
The hospital uses the automation methods.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Solutions for the problems of health systems issues-knows.
|
5 | |||||
2 |
Health institutions, admission, date, teller, human resources, quality unit, advisory activities.
|
5 | |||||
3 |
Health service offering, producing enterprises.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Teamwork works with volumes effectively.
|
2 | |||||
2 |
Responsibility of the successful and quick format is loaded.
|
2 | |||||
3 |
Knowing the risks of the health field and the field's independent decisions
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Health institutions is bound to know the official institutions.
|
5 | |||||
2 |
Follow current events related to health institutions.
|
5 | |||||
3 |
Health institutions management related training programs, health care institutions are required regarding the information sources.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Provides communication between patient and physician.
|
5 | |||||
2 |
Patient confidentiality is perfect for you.
|
3 | |||||
3 |
Communicates with the patient and the patient's relatives.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The health sector has knowledge of the terminology.
|
5 | |||||
2 |
Health management, health management should have competent information.
|
5 | |||||
3 |
Knowing that good health sector strategic decisions.
|
2 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 10 | 1 | 10 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 14 | 1 | 14 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 54 | 0 | 82 |
Total Workload of the Course Unit | 82 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 3,0 |