TR EN

MANAGEMENT AND ORGANIZATION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SIP209 MANAGEMENT AND ORGANIZATION 3 3 3 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. EBRU CENGİZ
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. EBRU CENGİZ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders ile yönetim biliminin tarihsel gelişimi (klasik, neoklasik, ve modern yönetim yaklaşımları), postmodern yönetim teorileri, motivasyon, liderlik etme, çatışmayı yönetme, örgüt kültürünü tanıma, örgüt içerisindeki davranışlar ve davranışların nedenleri ile anlaşılabilmesinin sağlanması ve bu kavramların uygulanması ile ilgili bakış açısı kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriğinde Yönetim ve organizasyon ile ilgili temel kavram ve tanımlar, klasik , neoklasik ve modern yönetim teorileri, yönetimin fonksiyonları, yönetim süreçleri, örgüt kültürü, motivasyon teorileri, liderlik, çatışma, örgütsel davranış ve post-modern yönetim teorileri incelenmektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Yönetim ile ilgili temel kavramları tanır.
Çatışma yönetimi uygulamalarına bağlı olarak problem(leri) çözer
Yönetimin tarihsel gelişim evrelerini destekler.
Planlama sürecine uygun olarak faaliyetleri hazırlar.
Örgütleme süreci kapsamında, işi için oluşturulmuş olan görev tanımlarına uygun olarak faaliyetlerini uygular.
Motivasyon kaynaklarını kullanır
İçinde yer aldığı örgütün kültürü uygular.
Koordinasyon ilkelerine bağlı olarak (çalışma) arkadaşları ile işbirliği yürütür.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Yok Ders içeriği ve konusunun anlatılması, Dersin tanıtılması Yönetim: Temel kavramlar, işletmeler için önemi Anlatım soru cevap
2 Yazılı-Görsel kaynaklar-Araştırma Yönetimin Tarihsel Gelişimi /Klasik Yönetim Yaklaşımı Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
3 Yazılı-Görsel kaynaklar Yönetimin Tarihsel Gelişimi /Neoklasik Yönetim Yaklaşımı Anlatım,Video,Soru-Cevap
4 Yazılı-Görsel kaynaklar-Araştırma Yönetimin Tarihsel Gelişimi /Modern Yönetim Yaklaşımı Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
5 Yazılı-Görsel kaynaklar Yönetim Fonksiyonları / Planlama-Planlama Süreci-Planalamanın Özellikleri Anlatım,Video,Soru-Cevap
6 Yazılı-Görsel kaynaklar-Araştırma Yönetim Fonksiyonları/ Örgütleme -Örgütleme Süreci- Örgütlemenin Özellikleri Anlatım,Video,Soru-Cevap
7 Yazılı-Görsel kaynaklar Yönetim Fonksiyonları/ Koordinasyon-Koordinasyon İlkeleri-Koordinasyon Çeşitleri Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
8 - ARA SINAV -
9 Yazılı-Görsel kaynaklar-Araştırma Yönetim Fonksiyonları/ Yöneltme- Denetim Anlatım,Video,Soru-Cevap
10 Yazılı-Görsel kaynaklar Post-Modern Yönetim Teorileri Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
11 Yazılı-Görsel kaynaklar- Araştırma Örgüt Kültürü Anlatım,Video,Soru-Cevap
12 Yazılı-Görsel kaynaklar Motivasyon Kavramı-Motivasyon Teorileri Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
13 Yazılı-Görsel kaynaklar-Araştırma Liderlik-Liderlik Teorileri Anlatım,Video,Soru-Cevap
14 Yazılı-Görsel kaynaklar Örgütsel Davranış Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
15 Yazılı-Görsel kaynaklar-Araştırma Örgütlerde Çatışma ve Yönetimi Anlatım, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Atıgan, F. (2014). Yönetim ve Organizasyon. Ankara: Nobel Yayıncılık.
Koçel, T. (2014). İşletme Yöneticiliği. İstanbul: Beta Yayınları.
Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2016). Organizational Behavior (Cilt Fourteenth Edition).
Üniversitesi, A. (2016). Yönetim ve Organizasyon. Erzurum: Açıköğretim Yayınları.
Üniversitesi, A. (2016). Yönetim ve Organizasyon. Eskişehir: Açıköğretim Yayınları.
Üniversitesi, İ. (2016). Yönetim ve Organizasyon. İstanbul: Uzem Yayınları.
YÖK. (2018). Yönetimde Yeni Yaklaşımlar. Ankara: Yök Açık Erişim Yayınları.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Uses information on issues related to health and health services.
5
2
Applies health accounting and health cost management.
3
3
Uses information on health legislation, health management, medical terminology, resource planning in health institutions, health services marketing, medical terminology and health legislation.
4
4
Uses hospital automation methods.
1
5
Develops information on the health sector.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Names information about the problems encountered in the health sector.
5
2
Creates solutions to problems encountered in the health sector.
4
3
Knows the health rules and prepares according to the health rules.
4
4
Uses information to make decisions regarding hospital management.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The health accounting and cost accounts does.
2
2
Implements duties and responsibilities in health services.
4
3
The hospital uses the automation methods.
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Knows the problems of health systems and develops solutions for these problems.
3
2
Carries out patient admission, appointment, cash desk, human resources, quality unit, and consultancy activities in health institutions.
4
3
Carries out duties in businesses that produce and provide health services.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Teamwork works with volumes effectively.
5
2
Carries out the responsibilities assigned to him/her successfully and quickly.
4
3
Prepares independent decisions by knowing the health field and its risks.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Recognizes the official institutions to which health institutions are affiliated.
4
2
Follows current events related to health institutions.
3
3
Follows training programs related to health institution management.
4
4
Follows necessary information sources related to health institutions.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conducts communication between patient and physician.
4
2
Implements patient confidentiality.
3
3
Implements communication with patients and their relatives.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Applies terminology knowledge specific to the health sector.
2
2
Shows that he/she must have competent knowledge on health institution management issues.
5
3
Prepares strategic decisions by knowing the health sector well.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 2 24
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 12 2 24
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 2 14
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 47 0 106
Total Workload of the Course Unit 106
Workload (h) / 25.5 4,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0