Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SIP202 | HEALTH LEGISLATION | 4 | 2 | 2 | 2 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. EBRU CENGİZ |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. PINAR GENÇ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Sağlık hizmetleri ve sağlıkla ilgili yasal düzenlemelerin incelenmesidir. |
Contents of the Course Unit: | Bu ders; Sağlık Mevzuatı ile İlgili Temel Kavramlar, Sağlık Hizmetlerinin Sunumu ile İlgili Mevzuat , Özel Sağlık Kuruluşları ile İlgili Mevzuat, Sağlık Hizmetleri Finansmanı ile İlgili Mevzuat, Acil Sağlık Hizmetleri ile İlgili Mevzuat, Sağlık Personelinin Hak ve Yükümlülükleri ile İlgili Mevzuat, Tıbbi Uygulama Hataları ile İlgili Kavramlar ve Hekimin Sorumluluğu, Sağlık Hizmetlerinde Ceza Hukuku Sorumluluğu, Kamu ve Çevre Sağlığı ile İlgili Mevzuat, Hasta Hakları ve Uluslararası Bildirgeler, Hastanın Aydınlatılması ve Onama, Satın Alma Mevzuatı, Sağlıkta Dönüşüm Programı Nedir?, Sağlıkta Dönüşüm Programı Çerçevesindeki Uygulamalar, konularını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Sağlık mevzuatı ile ilgili temel kavramları öğrenir. |
Hasta haklarını bilir ve benimser. |
Hekimin sorumluluklarını öğrenir. |
Sağlık mevzuatında geçen yasal düzenlemeleri öğrenir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Ders içeriği ve konusunun tanıtılması, dersin tanıtılması. Sağlık Mevzuatı ile İlgili Temel Kavramlar | Konu anlatımı, Örnekleme, Soru-Cevap |
2 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Sağlık Hizmetlerinin Sunumu ile İlgili Mevzuat | Konu anlatımı, Örnekleme, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
3 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Özel Sağlık Kuruluşları ile İlgili Mevzuat | Konu anlatımı, Örnekleme, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
4 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Sağlık Hizmetleri Finansmanı ile İlgili Mevzuat | Konu anlatımı, Örnekleme, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
5 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Acil Sağlık Hizmetleri ile İlgili Mevzuat | Konu anlatımı, Örnekleme, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
6 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Sağlık Personelinin Hak ve Yükümlülükleri ile İlgili Mevzuat | Konu anlatımı, Örnekleme, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
7 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Tıbbi Uygulama Hataları ile İlgili Kavramlar ve Hekimin Sorumluluğu | Konu anlatımı, Örnekleme, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Kamu ve Çevre Sağlığı ile İlgili Mevzuat | Konu anlatımı, Örnekleme, Soru-Cevap |
10 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Hasta Hakları ve Uluslararası Bildirgeler | Konu anlatımı, Örnekleme, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
11 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Hastanın Aydınlatılması ve Onama | Konu anlatımı, Örnekleme, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
12 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Satın Alma Mevzuatı ile İlgili Kavram ve Tanımlar | Konu anlatımı, Örnekleme, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
13 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Satın Alma Mevzuatları | Konu anlatımı, Örnekleme, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
14 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Sağlıkta Dönüşüm Programı Nedir? | Konu anlatımı, Örnekleme, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
15 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Sağlıkta Dönüşüm Programı Çerçevesindeki Uygulamalar Nelerdir? | Konu anlatımı, Örnekleme, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
ALŞAHİN, M.E, DEMİRHAN, N. (2015). Tıp/Sağlık Hukuku Mevzuatı, Nobel Tıp Kitapevleri |
UĞURLUOĞLU, Ö, UĞURLUOĞLU ALDOĞAN, E, Işık, O, AKBOLAT, M. (2013). Sağlık Kurumları Mevzuatı, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını |
ÖZMEN, R. (2019). Tıp ve Sağlık Mevzuatı, Seçkin Yayınevi |
Sağlık Bakanlığı Resmi İnternet Sitesi https://www.saglik.gov.tr/TR,10357/saglik-mevzuati.html |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Health and medical services related to the level of adequate information matters.
|
0 | |||||
2 |
Health Accounting and health cost management application.
|
0 | |||||
3 |
Health legislation, medical terminology, health institutions, health management, resource planning, health services, marketing, medical terminology and health legislation has the hardware.
|
2 | |||||
4 |
Hospital automation methods are used.
|
0 | |||||
5 |
Health sector related keeps up-to-date information.
|
1 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The health sector has knowledge about the problems encountered.
|
1 | |||||
2 |
The health industry solutions to problems encountered.
|
5 | |||||
3 |
Knows the health rules and health is prepared according to the rules.
|
4 | |||||
4 |
Hospital management-related decision-making.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The health accounting and cost accounts does.
|
0 | |||||
2 |
Health care duties and liability.
|
5 | |||||
3 |
The hospital uses the automation methods.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Solutions for the problems of health systems issues-knows.
|
3 | |||||
2 |
Health institutions, admission, date, teller, human resources, quality unit, advisory activities.
|
0 | |||||
3 |
Health service offering, producing enterprises.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Teamwork works with volumes effectively.
|
2 | |||||
2 |
Responsibility of the successful and quick format is loaded.
|
4 | |||||
3 |
Knowing the risks of the health field and the field's independent decisions
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Health institutions is bound to know the official institutions.
|
5 | |||||
2 |
Follow current events related to health institutions.
|
4 | |||||
3 |
Health institutions management related training programs, health care institutions are required regarding the information sources.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Provides communication between patient and physician.
|
3 | |||||
2 |
Patient confidentiality is perfect for you.
|
5 | |||||
3 |
Communicates with the patient and the patient's relatives.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The health sector has knowledge of the terminology.
|
0 | |||||
2 |
Health management, health management should have competent information.
|
2 | |||||
3 |
Knowing that good health sector strategic decisions.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 32 | 0 | 46 |
Total Workload of the Course Unit | 46 | ||
Workload (h) / 25.5 | 1,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 2,0 |