Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
LTP204 | MEDICAL ANALYSIS TECHNIQUES | 4 | 2 | 2 | 2 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. ECEM BAYKAL ALPASLAN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu ders ile; tıbbi analiz teknikleri, kullanım yararları ve riskleri ile ilgili genel bilgilerin verilerek bunların analizlerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Bu ders; tıbbi analizin tanımı, klinik laboratuvarlarda kalite kavramları, klinik laboratuvar süreçleri ve hata kaynakları, örneklerin analize hazırlanması, enzim analizleri, kan ve kan ürünleri, kan bağışı, hematolojik analizler, idrar analizleri, vücut sıvılarının analizleri, immunoassay (IA) teknikleri, nükleik asit ekstraksiyon teknikleri, polimeraz zincir reaksiyonları (PCR), blotlama teknikleri, histoloji ve patoloji laboratuvar tekniklerini içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Hasta güvenliği, hasta memnuniyeti ve çalışan memnuniyeti için klinik laboratuvar kalite standartlarına göre çalışmalarını yürütür. |
Analiz test sonuçlarına yansıyacak hata unsurlarını yorumlar. |
Klinik laboratuvara gelen numuneleri kabul/red kriterleri adı altında bazı kriterlere göre seçer. |
Hastalıklar üzerinde etkili olabileceği düşünülen enzim ölçümlerini yürütür. |
Kandaki şekilli elemanların sayısı, yapısı ve fonksiyonlarını sıralar. |
Antijen - antikor ilişkisi ile moleküllerin varlığını veya konsantrasyonlarını ölçer. |
Organizmayı oluşturan hücre, doku ve organların yapısını optik cihazlar yardımı ile yorumlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Tıbbi analizin tanımı | Anlatım, soru - cevap. |
2 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Klinik laboratuvarlarda kalite kavramları | Anlatım, soru - cevap. |
3 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Klinik laboratuvar süreçleri ve hata kaynakları | Anlatım, soru - cevap. |
4 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Örneklerin analize hazırlanması | Anlatım, soru - cevap. |
5 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Enzim analizleri | Anlatım, soru - cevap. |
6 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Kan ve kan ürünleri, kan bağışı | Anlatım, soru - cevap. |
7 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Hematolojik analizler | Anlatım, soru - cevap. |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | İdrar analizleri | Anlatım, soru - cevap. |
10 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Vücut sıvılarının analizleri | Anlatım, soru - cevap. |
11 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | İmmunoassay (IA) teknikleri | Anlatım, soru - cevap. |
12 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Nükleik asit ekstraksiyon teknikleri | Anlatım, soru - cevap. |
13 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Polimeraz zincir reaksiyonları (PCR) | Anlatım, soru - cevap. |
14 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Blotlama teknikleri | Anlatım, soru - cevap. |
15 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Histoloji ve patoloji laboratuvar teknikleri | Anlatım, soru - cevap. |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Görmüş, U. (Ed.). (2018). Laboratuvar Dünyası Klinik Laboratuvar Uygulamaları (2. Baskı). İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. |
Gürdol, F. (Ed.). (2019). Tıbbi Biyokimya (4. Baskı). İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. |
Öğüt, S. (2016). Sağlık Bilimleri İçin Biyokimya. Ankara: Kongre Kitabevi. |
Konukoğlu, D. (Ed.). (2018). Sorularla Konu Anlatımlı Biyokimya (2. Baskı). İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. |
Dey, N. (2019). Classification Techniques for Medical Image Analysis and Computer Aided Diagnosis. Cambridge: Academic Press. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They have basic theoretical and practical knowledge in the field of laboratory science.
|
5 | |||||
2 |
They have a minimum technical infrastructure in basic mathematics and science subjects.
|
0 | |||||
3 |
They acquire the ability to effectively collect data through efficient sampling, experiments, and analysis, and to interpret and evaluate the obtained data.
|
5 | |||||
4 |
They are aware of the fundamental concepts related to quality assurance and quality management systems, and they can conduct work in accordance with the importance of the quality control process within total quality management.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They have knowledge of ethical principles and rules related to their field.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They possess the capability to generate original ideas that can respond to the demands and advancements in the laboratory sector, as well as the ability to conduct research and development (R&D) activities.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They interpret and evaluate data using the basic level of knowledge and skills acquired in their field, identify problems, analyze them, and participate/take responsibility in planned activities for solving them.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They have the ability to work independently.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They acquire an awareness of the necessity of lifelong learning and gain an understanding of keeping up with developments in science and technology, as well as continually renewing themselves.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They are respectful towards historical values and possess social responsibility awareness.
|
0 | |||||
2 |
They understand the necessity of teamwork and engage in team collaboration when needed.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They are knowledgeable about laboratory technology and proficiently utilize laboratory instruments and equipment in an appropriate and effective manner.
|
5 | |||||
2 |
They can conduct analyses of food, water, plants, soil, chemicals, microbiological samples, and medical materials.
|
5 | |||||
3 |
They have sufficient awareness regarding individual and public health, environmental protection, and occupational safety.
|
5 | |||||
4 |
They act in accordance with laws, regulations, legislation, and professional ethical standards regarding their duties, rights, and responsibilities as an individual.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 4 | 2 | 8 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 5 | 2 | 10 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 27 | 0 | 50 |
Total Workload of the Course Unit | 50 | ||
Workload (h) / 25.5 | 2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 2,0 |