Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
LTP208 | TARIM İLAÇLARI VE ANALİZİ | 4 | 4 | 3 | 3 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. ECEM BAYKAL ALPASLAN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu ders ile, tarım ilaçlarının, kullanımları, gruplandırılması etkinliği, sağlığa etkileri fiziksel ve kimyasal analiz yöntemleri hakkında bilgi edindirmek amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Bu ders, tarım ilaçlarnın kullanılması, gruplandırılması, etkinliği, insan hayvan ve çevre üzerindeki etkileri, tarım ilacı kalıntılarının fiziksel ve kimyasal analizleri, gıda ve yemlerde tarım ilacı kalıntısı analizlerini içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Tarım ilaçlarını tanımlar. |
Tarım ilaçlarının kullanım alanlarını örnekler. |
Tarım ilaçlarının etkinliğini sınıflandırır. |
Tarım ilaçlarının yarar ve zararlarını sıralar. |
Tarım ilacı kalıntılarının çevre, insan ve hayvan sağlığına etkisini belirtir. |
Tarım ilacı kalıntı analizlerini listeler. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Tarım ilaçları | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
2 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Tarım ilaçlarının kullanımları | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
3 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Tarım ilaçlarının gruplandırılması | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
4 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Tarım ilaçlarının etkilediği zararlı ve hastalık etmenleri | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
5 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Tarım ilaçlarının etkinliği | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
6 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Tarım ilaçlarının yarar ve zararları | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
7 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Tarım ilaçlarının insan ve hayvan sağlığına etkileri | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Tarım ilaçlarının çevreye etkileri | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
10 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Tarım ilacı kalıntıları | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
11 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Tarım ilacı kalıntılarının analiz yöntemleri | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
12 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Tarım ilacı kalıntılarının fiziksel analiz yöntemleri | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
13 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Tarım ilacı kalıntılarının kimyasal analiz yöntemleri | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
14 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Gıdalarda tarım ilacı kalıntı analizleri | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
15 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Yemlerde tarım ilacı kalıntı analizleri | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Tiryaki, O. (2011). Pestisit kalıntı analizlerinde kalite kontrol (QC) ve kalite güvencesi (QA). Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. |
Tadeo, J. L. (Ed.). (2019). Analysis of pesticides in food and environmental samples. CRC Press. |
Edwards, C. A. (Ed.). (2013). Environmental pollution by pesticides (Vol. 3). Springer Science & Business Media. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They have basic theoretical and practical knowledge in the field of laboratory science.
|
5 | |||||
2 |
They have a minimum technical infrastructure in basic mathematics and science subjects.
|
3 | |||||
3 |
They acquire the ability to effectively collect data through efficient sampling, experiments, and analysis, and to interpret and evaluate the obtained data.
|
5 | |||||
4 |
They are aware of the fundamental concepts related to quality assurance and quality management systems, and they can conduct work in accordance with the importance of the quality control process within total quality management.
|
2 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They have knowledge of ethical principles and rules related to their field.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They possess the capability to generate original ideas that can respond to the demands and advancements in the laboratory sector, as well as the ability to conduct research and development (R&D) activities.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They interpret and evaluate data using the basic level of knowledge and skills acquired in their field, identify problems, analyze them, and participate/take responsibility in planned activities for solving them.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They have the ability to work independently.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They acquire an awareness of the necessity of lifelong learning and gain an understanding of keeping up with developments in science and technology, as well as continually renewing themselves.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They are respectful towards historical values and possess social responsibility awareness.
|
0 | |||||
2 |
They understand the necessity of teamwork and engage in team collaboration when needed.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They are knowledgeable about laboratory technology and proficiently utilize laboratory instruments and equipment in an appropriate and effective manner.
|
5 | |||||
2 |
They can conduct analyses of food, water, plants, soil, chemicals, microbiological samples, and medical materials.
|
5 | |||||
3 |
They have sufficient awareness regarding individual and public health, environmental protection, and occupational safety.
|
3 | |||||
4 |
They act in accordance with laws, regulations, legislation, and professional ethical standards regarding their duties, rights, and responsibilities as an individual.
|
2 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 14 | 1 | 14 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 32 | 0 | 74 |
Total Workload of the Course Unit | 74 | ||
Workload (h) / 25.5 | 2,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 3,0 |