TR EN

CHEMISTRY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
KIM111 CHEMISTRY 1 3 3 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. ECEM BAYKAL ALPASLAN
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi SEÇİL KIRLANGIÇ ATAŞEN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders öğrencilere temel kimya kavramları, molekül yapıları ve formülleri, periyodik sistem, kimyasal tepkimeler, çözeltilerin hazırlanması konusunda temel bilgilerin ve genel uygulamaların öğretilmesini amaçlamaktadır.
Contents of the Course Unit: Bu ders temel kimya kavramları, madde ve atomun yapısı, molekül yapıları ve formülleri, periyodik sistem, kimyasal tepkimeler, çözeltilerin hazırlanması, mol, molarite ve % çözelti hesaplamalarını içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Kimyanın temel prensiplerini tanımlar.
Maddeyi sınıflandırır.
Laboratuvar kuralları ve laboratuvar tehlike işaretlerini tanımlar.
Çözelti hazırlama yöntemlerini doğru bir şekilde uygular.
Çözelti derişim hesaplamalarını doğru bir şekilde kullanır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama, bireysel araştırma. Kimya ve Bölümle İlişkisi Hakkında Genel Bilgi, Laboratuvar Kuralları Sözlü Anlatım
2 Literatür tarama, bireysel araştırma. Laboratuvar Gereçleri Sözlü Anlatım
3 Literatür tarama, bireysel araştırma. Kimyasal Güvenlik Sembolleri Sözlü Anlatım
4 Literatür tarama, bireysel araştırma. Madde ve Özellikleri Sözlü Anlatım
5 Literatür tarama, bireysel araştırma. Temel Kimya Kanunları Sözlü Anlatım
6 Literatür tarama, bireysel araştırma. Atomlar ve Atom Kuramları Sözlü Anlatım
7 Literatür tarama, bireysel araştırma. Kimyasal Bileşik Çeşitleri ve Formülleri Sözlü Anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, bireysel araştırma. Periyodik Tablo ve Özellikleri Sözlü Anlatım
10 Literatür tarama, bireysel araştırma. Mol Kavramı ve Kimyasal Bileşikler Sözlü Anlatım
11 Literatür tarama, bireysel araştırma. Kimyasal Tepkimeler ve Eşitlikler Sözlü Anlatım
12 Literatür tarama, bireysel araştırma. Çözeltilerin Sınıflandırılması ve Fiziksel Özellikleri Sözlü Anlatım
13 Literatür tarama, bireysel araştırma. Çözeltilerin Hazırlanması Sözlü Anlatım
14 Literatür tarama, bireysel araştırma. Molar Çözeltiler, Normal Çözeltiler ve hesaplamaları Sözlü Anlatım
15 Literatür tarama, bireysel araştırma. Asitler ve Bazlar Sözlü Anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Petrucci ve ark., (2011). General Chemistry (10th ed.). Toronto: Pearson Canada Inc.
Bağ, H. ve Dolu, G.(Ed.). (2018). Kimya 1 (8. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
Saltan, S., (2019). Laboratuar Teknikleri (6. Baskı). Bursa: Dora Yayıncılık.
Nakiboğlu C., (2020), Genel Kimya 1 (2.Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They have basic theoretical and practical knowledge in the field of laboratory science.
2
2
They have a minimum technical infrastructure in basic mathematics and science subjects.
5
3
They acquire the ability to effectively collect data through efficient sampling, experiments, and analysis, and to interpret and evaluate the obtained data.
5
4
They are aware of the fundamental concepts related to quality assurance and quality management systems, and they can conduct work in accordance with the importance of the quality control process within total quality management.
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They have knowledge of ethical principles and rules related to their field.
1

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They possess the capability to generate original ideas that can respond to the demands and advancements in the laboratory sector, as well as the ability to conduct research and development (R&D) activities.
2

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They interpret and evaluate data using the basic level of knowledge and skills acquired in their field, identify problems, analyze them, and participate/take responsibility in planned activities for solving them.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They have the ability to work independently.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They acquire an awareness of the necessity of lifelong learning and gain an understanding of keeping up with developments in science and technology, as well as continually renewing themselves.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They are respectful towards historical values and possess social responsibility awareness.
0
2
They understand the necessity of teamwork and engage in team collaboration when needed.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They are knowledgeable about laboratory technology and proficiently utilize laboratory instruments and equipment in an appropriate and effective manner.
5
2
They can conduct analyses of food, water, plants, soil, chemicals, microbiological samples, and medical materials.
3
3
They have sufficient awareness regarding individual and public health, environmental protection, and occupational safety.
5
4
They act in accordance with laws, regulations, legislation, and professional ethical standards regarding their duties, rights, and responsibilities as an individual.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 2 4 8
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 4 8
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 102
Total Workload of the Course Unit 102
Workload (h) / 25.5 4
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0