Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
TGP102 | MEDICAL IMAGING II | 2 | 6 | 5 | 9 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. BAŞAK GÖKSEL |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Tıbbi Görüntüleme II dersinin amacı MR,BT,MAMMOGRAFİ,RÖNTGEN cihazları kullanılarak görüntü elde edilmesi ve çekim teknikleri becerilerinin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Ders amacı kapsamında cihazların kullanımı,özellikleri, etkileri ve MR, MAMOGRAFİ ve BT, RÖNTGEN cihazlarının çekim teknikleri, fiziksel ve mekanik yapıları anlatılacak ve cihazların kullanımına yönelik uygulamalar anlatılarak uygulamada yarar sağlayacak bilgiler verilecektir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Tıbbi Görüntüleme cihazlarının ( MR,MAMMOGRAFİ,BT,RÖNTGEN) fiziksel ve mekanik yapılarını öğrenir. |
Tıbbi Görüntüleme cihazları (MR, MAMMAOGRAFİ,BT,RÖNTGEN) çekim teknikleri ile ilgili bilgileri öğrenir. |
Anatomik sistemlerin görüntüleme yöntem ve tekniklerini öğrenir. |
Manyetik Rezonans(MR) Fiziği,yapısı ve anatomik sistemlerin MRG ile çekim tekniklerini öğrenerek görüntü elde edilmesini öğrenir. |
Bilgisayarlı Tomografi (BT) cihazının fiziği, yapısı, anatomik sistemlerden BTG ile görüntü elde edilmesini öğrenir. |
Mammografi cihazlarının fiziksel yapılarını, kullanılan teknikleri, görüntü elde edilmesini öğrenir. |
Röntgen cihazlarının fiziksel yapılarını, çekim teknikleri ve çekim pozisyonlarını öğrenir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Slaytlar, Kaynak Materyaller | RADYOLOJİDE TERİMLER | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
2 | Slaytlar, Kaynak Materyaller | RADYOLOJİK İNCELEMEDE DÜZLEMLER | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
3 | Slaytlar, Kaynak Materyaller | GRİDLER, KASETLER | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
4 | Slaytlar, Kaynak Materyaller | RADYOLOJİDE ALGORİTM | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
5 | Slaytlar, Kaynak Materyaller | ALT EKSTREMİTE RADYOLOJİSİ | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
6 | Slaytlar, Kaynak Materyaller | SİNDİRİM SİSTEMİ RADYOLOJİSİ | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
7 | Slaytlar, Kaynak Materyaller | MAMMOGRAFİ | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Slaytlar, Kaynak Materyaller | DİJİTAL GÖRÜNTÜLEME | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
10 | Slaytlar, Kaynak Materyaller | BT FİZİĞİ 1 | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
11 | Slaytlar, Kaynak Materyaller | BT FİZİĞİ 2 | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
12 | Slaytlar, Kaynak Materyaller | BT İNCELEMEYE HAZIRLIK | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
13 | Slaytlar, Kaynak Materyaller | KRANYAL BT | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
14 | Slaytlar, Kaynak Materyaller | TORAKS BT | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
15 | Slaytlar, Kaynak Materyaller | ABDOMEN BT | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Oyar, O., & Gülsoy, U. K. (Eds.). (2003). Tıbbi görüntüleme fiziği. SDÜ Tıp Fakültesi. |
F. H. Miller. Advances in Clinical Radiology, 2024, 1st Edition. |
S.C. Bushong. (2020) . Tıbbi Görüntüleme , Radyoloji-Radyasyon Onkolojisi. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Master human body systems and fundamental structure and anatomy.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Distinguish between the results of different imaging anatomical structures.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The aim is train qualified technique staff who is able to use knowledge and communication skills, to apply developing technology in related field, to synthesize knowledge, to coordinate easily with radiologists and other health staff who can use eye and hand coordination easily, to detect the problems and search solutions immediately.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
General physics and chemistry to explain the concept.
|
5 | |||||
2 |
Competence in computer skills.
|
5 | |||||
3 |
Competence in taking medical history, preparing patient files etc. in one's field of medicine.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The qualified technique personnel who are able to work in all the sub-branches of radioagnostic fileds, to coordinate easily with radiologists and other health staff, to become a team member against problems by collecting data and reaching a result and to fulfil the missions independently.
|
5 | |||||
2 |
Radiology units within health care institutions related tools, equipment and techniques deemed necessary by the physician to make shots, and analyze the data obtained.
|
5 | |||||
3 |
The use the basic level knowledge and skills in the relevant field, interpret and evaluate data and indentify and solve potential problems.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Brings the consciousness of life-long learning, determines learning needs, paves way to knowledge sources.
|
5 | |||||
2 |
Develops the fundatemtal field knowledge and skills in a critical level.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Aim is to be able to use knowledge and communication skills, to have to technical supply in order to use the developing technology in field, to have the ability to synthesize knowledge, to use eye and hand coordination easily.
|
4 | |||||
2 |
Competence in realizing team effort.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Aim is to be able to have the fundamental Professional competence in radioagnostic; to be capable and to take responsility; to obey the rules ot protect human health.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 6 | 84 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 10 | 140 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 32 | 0 | 230 |
Total Workload of the Course Unit | 230 | ||
Workload (h) / 25.5 | 9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 9,0 |