TR EN

BIOMEDICAL TECHNOLOGY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SMP218 BIOMEDICAL TECHNOLOGY 3 2 2 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. NERMİN KOÇ
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Biyomedikal teknolojisinin ilgilendiği alanlar, tarihçe ve güncel gelişmeler, tıbbi cihazların sınıflandırılması, ilgili sınıflardaki tıbbi cihazlar, medikal metroloji, bakım, onarım ve arıza yaklaşımları, tehlikeli durumlar üzerinde farkındalık hakkında bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Biyomedikal cihaz teknolojisinin gelişimi, birlikte çalışılan disiplinler, tıbbi cihazların sınıflandırılması, ilgili sınıflardaki cihazların bakım, onarım ve kalibrasyonu, medikal metroloji, elektriksel güvenlik konularını içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Biyomedikal Teknolojinin Tanımı ve Faydalarını kavrar
İnsan üzerinden yapılan biyomedikal ölçüm sistemleri hakkında bilgi sahibi olur
İnsandaki biyolojik sinyallerin alınma ve değerlendirilme metodları hakkında bilgi sahibi olur.
Temel biyomedikal cihazlar hakkında bilgi sahibi olur.
Disiplinler arası takımlarla çalışabilme becerisi kazanır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Biyomedikal teknoloji tanımı, tarihçesi, güncel çalışmalar, bağlantılı disiplinler ve uzmanlık alanları. Biyomedikal cihaz teknikerinin çalışma alanları, görev ve sorumlulukları. Anlatım, Soru-Cevap
2 - Tıbbi cihazların risk gruplarına ve kullanım alanlarına göre sınıflandırılması. Anlatım, Soru-Cevap
3 - Fizyolojik sinyal izleyici cihazların, gelişimi, kullanım alanları, çalışma prensipleri Anlatım, Soru-Cevap
4 - Fizyolojik sinyal izleyici cihazlarında bakım, onarım ve kalibrasyonu. Anlatım, Soru-Cevap
5 - Ameliyathane, yoğun bakım ve yaşam destek cihazlarının, gelişimi, kullanım alanları, çalışma prensipleri. Anlatım, Soru-Cevap
6 - Ameliyathane, yoğun bakım ve yaşam destek cihazlarının bakım, onarım ve kalibrasyonu. Anlatım, Soru-Cevap
7 - Genel tekrar, tecrübe aktarımı. Anlatım, Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 - Laboratuvar ve hasta dışı uygulama cihazlarının gelişimi, kullanım alanları, çalışma prensipleri. Anlatım, Soru-Cevap
10 - Laboratuvar ve hasta dışı uygulama cihazlarının bakım, onarım ve kalibrasyonu. Anlatım, Soru-Cevap
11 - İyonize radyasyonlu tıbbi görüntüleme cihazlarının, gelişimi, kullanım alanları, çalışma prensipleri, bakım, onarım ve kalibrasyonu. Anlatım, Soru-Cevap
12 - İyonize radyasyon içermeyen tıbbi görüntüleme cihazlarının, gelişimi, kullanım alanları, çalışma prensipleri, bakım, onarım ve kalibrasyonu. Anlatım, Soru-Cevap
13 - Medikal metroloji genel kavramlar, genel şartlar ve ülkemizden ve dünyadan işleyiş örnekleri Anlatım, Soru-Cevap
14 - Tıbbi cihazlarda elektriksel güvenlik. Anlatım, Soru-Cevap
15 - Olası tehlikelerin tanımlanması, risk yönetimi, iş sağlığı ve güvenliği. Genel tekrar, tecrübe aktarımı. Anlatım, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Ün, M., Kalkandelen, C. (2001). Biyomedikal cihazlar ve laboratuvarı. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi.
John ENDERLE, Joseph BRONZINO, "Introduction to Biomedical Engineering", Academic Press Series in Biomedical Engineering, 3rd Edition, ISBN: 978-0-12-374979-6
Raghbir Singh Khandpur, “Compendium of Biomedical Instrumentation”, John Wiley & Sons, 2020, isbn: 9781119288121,1119288126
Musa Hakan Asyalı, Sadık Kara, Bülent Yılmaz, “Biyomedikal Mühendisliğinin Temelleri”, Nobel Yayıncılık, 2014, isbn: 9786051339436

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
In accordance with the needs of Preoperative, intraoperative and postoperative, patients can be prepared and are applied necessary anesthesia and resuscitation practices.
4
2
In accordance with the needs of Preoperative, intraoperative and postoperative, patients can be prepared and are applied necessary anesthesia and resuscitation practices.
4
3
Basic knowledge that is gained via lecture notes, application tools and supported with visual help students to analyze and use this knowledge throughout their professional lives.
5
4
Basic knowledge that is gained via lecture notes, application tools and supported with visual help students to analyze and use this knowledge throughout their professional lives.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can make the preparation of the Anesthesia machine and other auxiliary equipment and can control and provide patient's airway.
5
2
Can make the preparation of the Anesthesia machine and other auxiliary equipment and can control and provide patient's airway.
5
3
Can make the necessary applications in situations requiring first aid.
3
4
Can make the necessary applications in situations requiring first aid.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being aware of this profession as a teamwork, they can analyze data related to the patient or the case and produces results
5
2
Being aware of this profession as a teamwork, they can analyze data related to the patient or the case and produces results
5
3
In an emergency situation, they become calm, quick, fast and can make the right decision.
5
4
In an emergency situation, they become calm, quick, fast and can make the right decision.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Having sufficient skills in practice, they remain calm and unperturbed.
5
2
Having sufficient skills in practice, they remain calm and unperturbed.
5
3
They can make all the applications about Anesthesia according to the technique
5
4
They can make all the applications about Anesthesia according to the technique
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being well-aware of their individual responsibilities within the team, they can fulfill their tasks completely.
5
2
Being well-aware of their individual responsibilities within the team, they can fulfill their tasks completely.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Have the basic and applied health knowledge about Anesthesia.
5
2
Have the basic and applied health knowledge about Anesthesia.
5
3
Can update their Anesthesia-related knowledge, skills and competencies with the self-awareness of a lifelong learning and move further in their personal and professional fields.
5
4
Can update their Anesthesia-related knowledge, skills and competencies with the self-awareness of a lifelong learning and move further in their personal and professional fields.
5
5
Have knowledge about ethical standards.
4
6
Have knowledge about ethical standards.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can communicate effectively, informative and ethically with patients, relatives and with other health professionals,
2
2
Can communicate effectively, informative and ethically with patients, relatives and with other health professionals,
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Be able to work in Anesthesiology department in Health institutions, organizations, Reanimation and Pain rooms and help patients' preparation prior to surgery, anesthesia and reanimation implementation
5
2
Be able to work in Anesthesiology department in Health institutions, organizations, Reanimation and Pain rooms and help patients' preparation prior to surgery, anesthesia and reanimation implementation
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 11 2 22
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 12 12
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 12 12
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 29 0 76
Total Workload of the Course Unit 76
Workload (h) / 25.5 3
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0