Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
DYP106 | NEPHROLOGY | 2 | 3 | 3 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. İKBAL DEMİRALP |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu ders kapsamında, üriner sistemin işleyişi, semptomlar, hastalıklar, nefrolojiye giriş, nefrolojide anamnez alma, üriner system, nefrotik sendrom, su metabolizmasi ve elektrolitler, sekonder glomerüler hastaliklar konulari işlenmektedir |
Contents of the Course Unit: | Bu ders kapsamında, üriner sistemin işleyişi, semptomlar, hastalıklar, nefrolojiye giriş, nefrolojide anamnez alma, üriner system, nefrotik sendrom, su metabolizmasi ve elektrolitler, sekonder glomerüler hastaliklar konulari işlenmektedir |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Üriner sistem işleyişi öğrenir. |
Üriner sistem hastalıkları ve semptomları öğrenir. |
Nefrolojiye giriş, nefrolojide anamnez alma, nefrotik sendrom gibi bilgiler öğrenir. |
Su metabolizmasi ve elektrolitler, sekonder glomerüler hastalıklar hakkında konular öğrenir. |
Akut Böbrek Yetmezliği ve Kronik Böbrek Yetmezliği hastalıklarının tanımı, semptomları ve tedavi süreci hakkında bilgiler öğrenir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Web tabanlı araştırma, yazılı kaynaklar | Nefrolojiye giriş | Anlatım,Soru-Cevap |
2 | Web tabanlı araştırma, yazılı kaynaklar | Nefrolojide anamnez alma | Anlatım,Soru-Cevap |
3 | Web tabanlı araştırma, yazılı kaynaklar | Üriner sistem | Anlatım,Soru-Cevap |
4 | Web tabanlı araştırma, yazılı kaynaklar | Nefrotik sendrom | Anlatım,Soru-Cevap |
5 | Web tabanlı araştırma, yazılı kaynaklar | Su metabolizması ve elektrolitler | Anlatım,Soru-Cevap |
6 | Web tabanlı araştırma, yazılı kaynaklar | Sekonder glomerüler hastalıklar1 | Anlatım,Soru-Cevap |
7 | Web tabanlı araştırma, yazılı kaynaklar | Sekonder glomerüler hastalıklar2 | Anlatım,Soru-Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Web tabanlı araştırma, yazılı kaynaklar | Sekonder glomerüler hastalıklar3 | Anlatım,Soru-Cevap |
10 | Web tabanlı araştırma, yazılı kaynaklar | Renal transplantasyon1 | Anlatım,Soru-Cevap |
11 | Web tabanlı araştırma, yazılı kaynaklar | Renal transplantasyon2 | Anlatım,Soru-Cevap |
12 | Web tabanlı araştırma, yazılı kaynaklar | Tubulointerstsiyel hastalıklar | Anlatım,Soru-Cevap |
13 | Web tabanlı araştırma, yazılı kaynaklar | ABY tanımı ve komplikasyonlar | Anlatım,Soru-Cevap |
14 | Web tabanlı araştırma, yazılı kaynaklar | KBY tanımı ve komplikasyonları | Anlatım,Soru-Cevap |
15 | Web tabanlı araştırma, yazılı kaynaklar | KBY hastasına yaklaşım Final Dönemi | Anlatım,Soru-Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Erek, E.(2010).Hekimler için Hemodiyaliz el kitabı. Erek Nefroloji |
Daurgidas, J.,Blake, PJ.,Ing TS.(2020).Diyaliz El Kitabı.(çev). Semra Bozfakıoğlu,Halil Yazıcı,Yaşar K. Çalışkan.5. Baskı. Güneş Tıp Kitapevi |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses theoretical field knowledge in practice
|
5 | |||||
2 |
Uses field terminology effectively
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Acts in accordance with the basic professional legal regulations related to the field.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Expresses social ethical values.
|
1 | |||||
2 |
Participates in quality management and processes
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Communicates in a foreign language at a basic level.
|
0 | |||||
2 |
Applies changing techniques depending on the developing technology.
|
1 | |||||
3 |
Uses new tools depending on the developing technology.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Updates the competencies related to the field with the awareness of lifelong learning and develops himself/herself personally.
|
3 | |||||
2 |
Uses basic knowledge and skills related to the field.
|
3 | |||||
3 |
Interprets data related to the field.
|
5 | |||||
4 |
Evaluates the data related to the field.
|
5 | |||||
5 |
Identify and solve possible problems related to the field.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Works with other health disciplines.
|
1 | |||||
2 |
Prepares the dialysis machine for the procedure.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Performs patient follow-up in hemodialysis from start to finish.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
After dialysis, the machine is ready for use again.
|
0 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 5 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 33 | 0 | 103 |
Total Workload of the Course Unit | 103 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |