Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
FTP104 | BASIC MEASUREMENT AND EVALUATION IN PHYSICAL THERAPY | 2 | 3 | 2 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. MÜJDE DAMLA BOYACI |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Fizik Tedavide Temel Ölçme ve Değerlendirme dersi; kas iskelet sistemini tanıtmayı, ölçüm ve değerlendirme teknikleri konusunda gerekli bilgi ve beceri kazandırmayı amaçlamaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Kas iskelet sistemi hastalıklarında öykü ve genel bilgilendirme alındıktan sonra postür analizleri ve alt,üst ekstremite ve gövde eklem hareket açıklığının değerlendirilmesi gerekmektedir. Kas kısalık ve esneklik değerlendirmeleri de ilgili testlerle yapılarak antropometrik ölçümlerle desteklenir. Son olarak Kas gücü ölçümleri de gösterilerek müfradat tamamlanır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Mesleğinin gerektirdiği uygulama becerilerini kullanır. |
Farklı ölçme ve değerlendirme sonuçları arasındaki ilişkiyi analiz eder. |
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki değerlendirme önceliklerini belirleyebilme, planlama ve programlayabilme becerisi kazanır. |
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanlarında edindiği temel ve ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, öğrenme hedeflerini ve kaynaklarını belirleme, kaynaklara etkin/hızlı erişim sağlama ile ilgili becerileri kazanır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | İlgili dökümanların hazırlanması ve öğrencinin hazırlıklı gelebilmesi için bilgilendirilmesi | Kas iskelet sistemi hastalıklarında öykü ve genel bilgilendirme &ağrı değerlendirmesi | Slayt Sunum (Görsel desktekli-teorik) |
2 | Laboratuvarların gözden geçirilmesi & malzeme kontrolü | Postür ve Postür Analizi | Slayt Sunum & laboratuvar tanıtımı |
3 | Sunumlarda teorik bilgilerin güncellik kontrolü &laboratuvarda uygulama hazırlığı | Kas boyu ölçüm testleri (kısalık testleri) | Video gösterimi & slayt sunum |
4 | Sunumlarda teorik bilgilerin güncellik kontrolü &laboratuvarda uygulama hazırlığı | Esneklik ve hibermobilite | laboratuvarda Uygulama |
5 | Mini quiz hazırlık& Sunumlarda teorik bilgilerin güncellik kontrolü &laboratuvarda uygulama hazırlığı | Gövde kaslarında kas gücü değerlendirilmesi | Slayt Sunum & laboratuvarda Uygulama& mini quiz |
6 | Sunumlarda teorik bilgilerin güncellik kontrolü &laboratuvarda uygulama hazırlığı | Üst ekstremite kas gücünün değerlendirilmesi | Slayt Sunum & laboratuvarda Uygulama |
7 | Vize öncesi konuların tamamlanması ve tekrarı | Alt ekstremite kas gücünün değerlendirilmesi | Vize önce teori ve uygulama tekrar& laboratuvarda Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Vize soruları tartışma& yeni konu hazırlık | Üst ekstremite eklem hareket açıklığının değerlendirilmesi | Slayt Sunum (Görsel desktekli-teorik) |
10 | Sunumlarda teorik bilgilerin güncellik kontrolü &laboratuvarda uygulama hazırlığı | Alt ekstremite eklem hareket açıklığı değerlendirilmesi | Slayt Sunum & laboratuvarda Uygulama |
11 | Mini quiz hazırlık& Sunumlarda teorik bilgilerin güncellik kontrolü &laboratuvarda uygulama hazırlığı | Gövde ve servikal bölge eklem hareket açıklığının değerlendirilmesi | Mini quiz& Slayt Sunum & laboratuvarda Uygulama |
12 | Sunumlarda teorik bilgilerin güncellik kontrolü | el ve ayak eklem hareket açıklığı değerlendirilmesi | Slayt Sunum& video gösterimi |
13 | Teorik Bilgi Derse hazırlık | Antropometrik ölçümler 1 | Slayt Sunum& video gösterimi& laboratuvarda Uygulama |
14 | Laboratuvarda malzeme kontrolü | Antropometrik ölçümler 2 | Laboratuvarda gonyometrik ölçümler |
15 | Final öncesi tekrar hazırlık | Genel Tekrar | Öğrenci soruları ve laboratuvarda uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Otman, A. S., Demirel, H., & Sade, A. (2014). Tedavi hareketlerinde temel değerlendirme prensipleri. Pelikan yayıncılık. |
Reese, N. B., & Bandy, W. D. (2016). Joint range of motion and muscle length testing-E-book. Elsevier Health Sciences. |
Fawcett, A. L. (2013). Principles of assessment and outcome measurement for occupational therapists and physiotherapists: theory, skills and application. John Wiley & Sons. |
Evcik, D., Tur, B., & Gök, H. (2008). Kas İskelet Sisteminde Pratik Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Pelikan Tıp ve Teknik Kitapçılık, 5-40. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Containing up to date information in the field of physiotherapy lecture notes, application tools, visual-basic level, supported by objective source of information acquired in the theoretical and practical courses as a professional can evaluate and implement.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Physiotherapy basic knowledge and skills acquired in the field, using the ability to interpret and evaluate data, identify problems, analyze the evidence-based solutions can be developed.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Physiotherapy related to the field of theoretical and practical information you can use on a basic level.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
All applications related to the field of physiotherapy according to the technique can.
|
5 | |||||
2 |
Gained in the field of physiotherapy, using basic knowledge and skills to interpret and evaluate data, identify problems, analyze and solutions can take part in the planned work.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Physiotherapy is related to the field with a basic knowledge of using a given task can be carried out independently.
|
5 | |||||
2 |
Physiotherapy encountered in applications related to the field to solve complex and unpredictable problems can work as a team member.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Basic knowledge acquired in the field of physiotherapy and skills to critically evaluate them.
|
5 | |||||
2 |
Identify learning needs and can guide learning.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Issues related to the field of physiotherapy have the basic knowledge and skills in using information about the people and institutions; ideas and proposals for solutions to the problems of written and oral transfer.
|
5 | |||||
2 |
A foreign language at least at the level of European Language Portfolio A2 marks in the field using information and can communicate with colleagues.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Physiotherapy related to the field of data collection, interpretation and dissemination stages of implementation and results of the social, scientific, cultural and ethical values according to contribute.
|
5 | |||||
2 |
As an individual duties, rights and responsibilities related laws, regulations, legislation and can act according to the rules of professional ethics.
|
4 | |||||
3 |
It may work with other health care disciplines.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 32 | 0 | 96 |
Total Workload of the Course Unit | 96 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |