Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
FTP104 | FİZİK TEDAVİDE TEMEL ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME | 2 | 3 | 2 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. MÜJDE DAMLA BOYACI |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Fizik Tedavide Temel Ölçme ve Değerlendirme dersi; kas iskelet sistemini tanıtmayı, ölçüm ve değerlendirme teknikleri konusunda gerekli bilgi ve beceri kazandırmayı amaçlamaktadır. |
İçerik: | Kas iskelet sistemi hastalıklarında öykü ve genel bilgilendirme alındıktan sonra postür analizleri ve alt,üst ekstremite ve gövde eklem hareket açıklığının değerlendirilmesi gerekmektedir. Kas kısalık ve esneklik değerlendirmeleri de ilgili testlerle yapılarak antropometrik ölçümlerle desteklenir. Son olarak Kas gücü ölçümleri de gösterilerek müfradat tamamlanır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Mesleğinin gerektirdiği uygulama becerilerini kullanır. |
Farklı ölçme ve değerlendirme sonuçları arasındaki ilişkiyi analiz eder. |
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki değerlendirme önceliklerini belirleyebilme, planlama ve programlayabilme becerisi kazanır. |
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanlarında edindiği temel ve ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, öğrenme hedeflerini ve kaynaklarını belirleme, kaynaklara etkin/hızlı erişim sağlama ile ilgili becerileri kazanır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | İlgili dökümanların hazırlanması ve öğrencinin hazırlıklı gelebilmesi için bilgilendirilmesi | Kas iskelet sistemi hastalıklarında öykü ve genel bilgilendirme &ağrı değerlendirmesi | Slayt Sunum (Görsel desktekli-teorik) |
2 | Laboratuvarların gözden geçirilmesi & malzeme kontrolü | Postür ve Postür Analizi | Slayt Sunum & laboratuvar tanıtımı |
3 | Sunumlarda teorik bilgilerin güncellik kontrolü &laboratuvarda uygulama hazırlığı | Kas boyu ölçüm testleri (kısalık testleri) | Video gösterimi & slayt sunum |
4 | Sunumlarda teorik bilgilerin güncellik kontrolü &laboratuvarda uygulama hazırlığı | Esneklik ve hibermobilite | laboratuvarda Uygulama |
5 | Mini quiz hazırlık& Sunumlarda teorik bilgilerin güncellik kontrolü &laboratuvarda uygulama hazırlığı | Gövde kaslarında kas gücü değerlendirilmesi | Slayt Sunum & laboratuvarda Uygulama& mini quiz |
6 | Sunumlarda teorik bilgilerin güncellik kontrolü &laboratuvarda uygulama hazırlığı | Üst ekstremite kas gücünün değerlendirilmesi | Slayt Sunum & laboratuvarda Uygulama |
7 | Vize öncesi konuların tamamlanması ve tekrarı | Alt ekstremite kas gücünün değerlendirilmesi | Vize önce teori ve uygulama tekrar& laboratuvarda Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Vize soruları tartışma& yeni konu hazırlık | Üst ekstremite eklem hareket açıklığının değerlendirilmesi | Slayt Sunum (Görsel desktekli-teorik) |
10 | Sunumlarda teorik bilgilerin güncellik kontrolü &laboratuvarda uygulama hazırlığı | Alt ekstremite eklem hareket açıklığı değerlendirilmesi | Slayt Sunum & laboratuvarda Uygulama |
11 | Mini quiz hazırlık& Sunumlarda teorik bilgilerin güncellik kontrolü &laboratuvarda uygulama hazırlığı | Gövde ve servikal bölge eklem hareket açıklığının değerlendirilmesi | Mini quiz& Slayt Sunum & laboratuvarda Uygulama |
12 | Sunumlarda teorik bilgilerin güncellik kontrolü | el ve ayak eklem hareket açıklığı değerlendirilmesi | Slayt Sunum& video gösterimi |
13 | Teorik Bilgi Derse hazırlık | Antropometrik ölçümler 1 | Slayt Sunum& video gösterimi& laboratuvarda Uygulama |
14 | Laboratuvarda malzeme kontrolü | Antropometrik ölçümler 2 | Laboratuvarda gonyometrik ölçümler |
15 | Final öncesi tekrar hazırlık | Genel Tekrar | Öğrenci soruları ve laboratuvarda uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Otman, A. S., Demirel, H., & Sade, A. (2014). Tedavi hareketlerinde temel değerlendirme prensipleri. Pelikan yayıncılık. |
Reese, N. B., & Bandy, W. D. (2016). Joint range of motion and muscle length testing-E-book. Elsevier Health Sciences. |
Fawcett, A. L. (2013). Principles of assessment and outcome measurement for occupational therapists and physiotherapists: theory, skills and application. John Wiley & Sons. |
Evcik, D., Tur, B., & Gök, H. (2008). Kas İskelet Sisteminde Pratik Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Pelikan Tıp ve Teknik Kitapçılık, 5-40. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi alanındaki güncel bilgileri içeren ders notları, uygulama araç-gereçleri, görsel-nesnel kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri mesleki olarak değerlendirebilir ve uygulayabilir.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi alanı ile ilgili tüm uygulamaları tekniğine uygun olarak yapabilir.
|
5 | |||||
2 |
Fizyoterapi alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alabilir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütebilir.
|
5 | |||||
2 |
Fizyoterapi alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışabilir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
|
5 | |||||
2 |
Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirebilir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilir.
|
5 | |||||
2 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurabilir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunabilir.
|
5 | |||||
2 |
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranabilir.
|
4 | |||||
3 |
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilir.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 32 | 0 | 96 |
Genel Toplam | 96 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 3,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |