Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
DPP103 | FIXED PROSTHODONTICS I | 1 | 6 | 4 | 8 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi ŞENEL ÇAVUŞOĞLU |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. ALPEREN ÖZER-Öğr.Gör. RABİA MÜKERREM ÖZER-Dr.Öğr.Üyesi ŞENEL ÇAVUŞOĞLU |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Sabit protezler dersi, diş hekimliği eğitiminin önemli bir parçasıdır ve diş hekimlerinin sabit protezlerin tasarımı, hazırlanması ve uygulanmasında yeterli bilgi ve becerilere sahip olmalarını amaçlar. Sabit protezler, eksik dişlerin yerine konulması, dişlerin restorasyonu ve estetik iyileştirmeleri içeren diş hekimliği tedavileridir. |
Contents of the Course Unit: | Ana model elde etmek, Tam metal kuron ve köprü yapmak. Tam veneer kuron ve köprü yapmak. Uygulama Şekli: Sabit protezler çeşitlerinin uygulamaları gerçekleştirilmektedir. Dersin İçeriği - Sabit restorasyonların sınıflandırılması - Model elde edilmesi - Modelaj yapım teknikleri - Kuron restorasyonları - Revetmana alma - Döküm - Tesviye ve cila. - Geçici kuron ve köprüler |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Sabit Restorasyonların Sınıflandırılmasını bilmek. |
Model elde etmeyi öğrenmek |
Modelaj yapım tekniklerini bilmek |
Döküm yöntemlerini bilmek |
Tesviye işlemlerini öğrenmek |
Dişleri farklı tipte restorasyonlara hazırlamak için gerekli kesim ve hazırlama tekniklerini bilmek |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür tarama, Ders notları inceleme | Beyaz ve sert alçıdan manipülasyon çalışması | Yüz yüze ders anlatımı, Soru-Cevap, Laboratuvar Uygulaması |
2 | Literatür tarama, Ders notları inceleme | Mum ile manipülasyon çalışması | Yüz yüze ders anlatımı, Soru-Cevap, Laboratuvar Uygulaması |
3 | Literatür tarama, Ders notları inceleme | Sabit model hazırlama , güdüklü model elde etme | Yüz yüze ders anlatımı, Soru-Cevap, Laboratuvar Uygulaması |
4 | Literatür tarama, Ders notları inceleme | Tam metal kuronlar | Yüz yüze ders anlatımı, Soru-Cevap, Laboratuvar Uygulaması |
5 | Literatür tarama, Ders notları inceleme | Tam metal kuron modelajı | Yüz yüze ders anlatımı, Soru-Cevap, Laboratuvar Uygulaması |
6 | Literatür tarama, Ders notları inceleme | Artikülatörler | Yüz yüze ders anlatımı, Soru-Cevap, Laboratuvar Uygulaması |
7 | Literatür tarama, Ders notları inceleme | Genel Tekrar | Yüz yüze ders anlatımı, Soru-Cevap, Laboratuvar Uygulaması |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Ders notları inceleme | Revetman | Yüz yüze ders anlatımı, Soru-Cevap, Laboratuvar Uygulaması |
10 | Literatür tarama, Ders notları inceleme | Dental döküm alaşımları I | Yüz yüze ders anlatımı, Soru-Cevap, Laboratuvar Uygulaması |
11 | Literatür tarama, Ders notları inceleme | Dental döküm alaşımları II | Yüz yüze ders anlatımı, Soru-Cevap, Laboratuvar Uygulaması |
12 | Literatür tarama, Ders notları inceleme | Döküm araçları | Yüz yüze ders anlatımı, Soru-Cevap, Laboratuvar Uygulaması |
13 | Literatür tarama, Ders notları inceleme | Döküm | Yüz yüze ders anlatımı, Soru-Cevap, Laboratuvar Uygulaması |
14 | Literatür tarama, Ders notları inceleme | Tesviye ve Cila | Yüz yüze ders anlatımı, Soru-Cevap, Laboratuvar Uygulaması |
15 | Literatür tarama, Ders notları inceleme | Geçici kuron ve Köprüler | Yüz yüze ders anlatımı, Soru-Cevap, Laboratuvar Uygulaması |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Sabit Protezin Temelleri, Prof. Dr. M. Kemal Ünsal (Ed), Doç. Dr. Aslıhan Üşümez (Ed), Herbert T. Shillingburg, Sumiya Hobo, Lowell D. Whitsett, Richard Jacobi, Susan E. Brackett |
Güncel Sabit Protezler, Prof.Dr. Saadet Sağlam Atsü, Prof.Dr. Mehmet Ali Kılıçarslan |
Kuron Köprü Protezleri, Prof. Dr. Seyfettin Baydaş |
Diş Hekimliğinde Sabit Protezler, Prof. Dr. Ahmet Ersan Ersoy |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The basic structure of the human body, including head and neck region primarily forming organs and structures of systems to learn.
|
5 | |||||
2 |
Laboratory equipment and materials used in dental prostheses have knowledge about.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The work carried out in the laboratories of dental prostheses and practical application can theoretically know.
|
5 | |||||
2 |
Basic computer knowledge as well as to the profession learns to use the software and hardware.
|
5 | |||||
3 |
Know the correct terminology for communication dentistry.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The structure of the masticatory system used in prosthetic and orthodontic treatment can produce fixed and removable prostheses and appliances.
|
5 | |||||
2 |
Related to the use of dental laboratory equipment, maintenance and simple repairs as needed can do.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
In the laboratory, he and other employees necessary to protect them from cross-infection know and apply the rules of hygiene.
|
5 | |||||
2 |
With dentists and other dental prosthetist can communicate effectively.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
In line with developments in dentistry, science and technology, taking advantage of all sorts of doctors wants prosthetic and orthodontic apparatus can produce on its own.
|
5 | |||||
2 |
These appliances can repair the disorder. While these practices pay attention to universal values, ethical principles and responsibilities depend on the owner works as a dental prosthetist.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Dental prosthesis technology, and with it all kinds of dental development and innovation in attempts to follow and implement them, self-confidence, national and international level to be respected dental prosthetist.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ethical principles and professional values embraced and apply them capable, professional liability, with the profession about the developments to follow and life-long learning and self-development as it champions, teamwork, within the team and provide services that communicate with people open to the dental prosthetist to be.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Dental prosthesis with theoretical and practical knowledge about technology as dental prosthetist its own or in a team can produce all kinds of prosthetic apparatus.
|
5 | |||||
2 |
This service can open laboratory to produce its own as a profession in the public or private organization is able to perform.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 8 | 112 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 14 | 6 | 84 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 30 | 0 | 202 |
Total Workload of the Course Unit | 202 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 8,0 |