Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
DPP201 |
MOVING IMPLANTS II |
3 |
6 |
4 |
6 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi ŞENEL ÇAVUŞOĞLU |
Instructor(s) of the Course Unit |
Öğr.Gör. MUSTAFA SÜYÜR |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Hareketli Protezler dersi, diş hekimliği veya diş protez teknolojisi öğrencilerine, eksik dişlerin yerine konulmasını sağlayan, hastanın ağız yapısına uygun şekilde tasarlanan ve hareketli olarak kullanılan protezlerin tasarımı, yapımı ve bakımı hakkında temel bilgi ve becerileri öğretmeyi amaçlar. Bu dersin amacı, öğrencilere eksik dişlerin fonksiyonel ve estetik olarak nasıl yerine konulacağını öğretmek ve hareketli protezlerin hasta konforunu ve yaşam kalitesini nasıl artırabileceğini vurgulamaktır. |
Contents of the Course Unit: |
Hareketli Protezlerin Tanımı ve Klasifikasyonu: Hareketli protezlerin ne olduğu, hangi durumlarda kullanıldığı ve farklı tipleri hakkında genel bir bakış.
Dişsizlik ve Çene Anatomisi: Dişsiz bölgelerin anatomisi, çene kemikleri ve yumuşak dokuların yapıları ve önemi.
Tam Protezler (Alt ve Üst Protezler): Eksik dişlerin tamamının yerine konulduğu protezlerin tasarımı, yapımı ve klinik uygulamaları.
Parsiyel Protezler (Daha Az Eksiklik): Kısmi diş kayıplarının tedavisi için tasarlanan protezlerin tasarımı, yapımı ve kullanımı.
İmplant Destekli Protezler: Diş implantlarının kullanıldığı protez tasarımları, implantların fonksiyonel ve estetik avantajları.
Protez Tasarımı ve Estetik: Protezlerin hasta yüzüne ve ağız yapısına uygun şekilde tasarlanması, doğal diş estetiği ve yüz hatlarına uygunluk.
Ölçü Alma Teknikleri: Hasta ağzından alınan ölçülerin protez yapım sürecinde nasıl kullanılacağı.
Malzeme Seçimi: Protez yapımında kullanılan farklı malzemelerin özellikleri ve seçimi.
Protez Uygulama ve Ayarlama: Protezlerin hastaya uygulanması, protez uyumunun kontrolü ve gerekli ayarlamaların yapılması.
Protez Bakımı ve Temizliği: Hasta eğitimi, protez temizliği ve bakımının önemi. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Bölümlü hareketli protetik tedavilerde hastaya en uygun planlamayı seçer |
Bölümlü hareketli Kennedy I-II-III-IV vakalarda gerekli protetik tedaviler için alınan ölçü tekniklerinin farklılıklarını değerlendirir |
Hastaya doku düzenleyici uygulanmış hareketli protezlerinin kullanım ve bakım bilgilerini verir |
Bölümlü (parsiyel) hareketli protez çeşitlerini tanımlar |
Bölümlü (parsiyel) hareketli protez ilgili tüm materyalleri tanımlar |
Bölümlü (parsiyel) protetik hareketli restorasyonun tüm laboratuvar ve klinik aşamalarını açıklar |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Kennedy Sınıflandırması |
- |
2 |
- |
Akrilik Alt Yapılı Bölümlü Protezler |
- |
3 |
- |
Metal Altyapılı Bölümlü Protezler |
- |
4 |
- |
Alt Çenedeki Büyük Bağlayıcılar |
- |
5 |
- |
Kroşeler |
- |
6 |
- |
Tırnaklar |
- |
7 |
- |
Fulkrum Destek Hattı |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Metal Destekli İskelet Protez Yapımı I |
- |
10 |
- |
Metal Destekli İskelet Protez Yapımı II |
- |
11 |
- |
Metal Destekli İskelet Protez Yapımı III |
- |
12 |
- |
Mum Duvar Yapımı,Diş Dizimi |
- |
13 |
- |
Diş Eti Modelajı,Muflalama |
- |
14 |
- |
Akril Tepim,Tesviye ,Cila |
- |
15 |
- |
Hareketli Bölümlü Protezlerde Tamir |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Hareketli Bölümlü Protezler Planlama, Funda Akaltan, Gülşen Can |
Hareketli Bölümlü Protezler/ Klinisyenin Rehberi, Bülent Uludağ (Ed), Erdal Eroğlu (Ed), John D. Jones, Lily T. Garcia |
Hareketli Bölümlü Protez Planlama Atlası, Arife Doğan (Ed), Lale KARAAĞAÇLIOĞU (Ed), Nur E. HERSEK (Edi) |
Hareketli Bölümlü Protezlerde Temel İlkeler, Prof. Dr. Bülent KESİM |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The basic structure of the human body, including head and neck region primarily forming organs and structures of systems to learn.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Laboratory equipment and materials used in dental prostheses have knowledge about.
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The work carried out in the laboratories of dental prostheses and practical application can theoretically know.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Basic computer knowledge as well as to the profession learns to use the software and hardware.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Know the correct terminology for communication dentistry.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The structure of the masticatory system used in prosthetic and orthodontic treatment can produce fixed and removable prostheses and appliances.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Related to the use of dental laboratory equipment, maintenance and simple repairs as needed can do.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
In the laboratory, he and other employees necessary to protect them from cross-infection know and apply the rules of hygiene.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
With dentists and other dental prosthetist can communicate effectively.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
In line with developments in dentistry, science and technology, taking advantage of all sorts of doctors wants prosthetic and orthodontic apparatus can produce on its own.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
These appliances can repair the disorder. While these practices pay attention to universal values, ethical principles and responsibilities depend on the owner works as a dental prosthetist.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Dental prosthesis technology, and with it all kinds of dental development and innovation in attempts to follow and implement them, self-confidence, national and international level to be respected dental prosthetist.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ethical principles and professional values embraced and apply them capable, professional liability, with the profession about the developments to follow and life-long learning and self-development as it champions, teamwork, within the team and provide services that communicate with people open to the dental prosthetist to be.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Dental prosthesis with theoretical and practical knowledge about technology as dental prosthetist its own or in a team can produce all kinds of prosthetic apparatus.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
This service can open laboratory to produce its own as a profession in the public or private organization is able to perform.
|
|
|
|
|
4 |
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
8 |
112 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
14 |
7 |
98 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
28 |
0 |
210 |
|
Total Workload of the Course Unit |
210 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
8,2 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
8,0 |
|