TR EN

PRINCIPLES OF PHYSICS AND SOUND ACOUSTIC PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
ODP101 PRINCIPLES OF PHYSICS AND SOUND ACOUSTIC 1 2 2 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. FADİME AYBÜKE KILIÇ
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NİHAN ÜNLÜ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Öğrencilerin dalga hareketlerinin oluşumunu, davcranışlarını, özelliklerini ve sesin ne olduğunu, nasıl oluşturulduğunu, özelliklerini, dış ve orta kulakta ilerleyişini öğrenmesi amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Fizikte ölçme ve Büyüklükler, Vektörler, Dalga Hareketi, İlerleyen Sinüssel Dalgalar, Ses Dalgalarının Özellikleri, Ses Dalgalarının Hızı, Ses Dalgaları ve Basınç İlişkisi, Ses Şiddeti, Enerjisi ve Ses Şiddet Düzeyi, Ses Dalgalarının Girişimi ve Vuru, Doopler Etkisi ve Şok Dalgaları, Ses Dalgalarında Rezonans, Ses Dalgalarında Yansıma, Kırılma ve Kırınım, Karmaşık Ses Dalgalarıve İşitme-Kulak Yapısı-İşitme Kayıpları gibi konular bu dersin içeriği niteliğindedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Dalganın ne olduğunu, nasıl oluşturulduklarını ve dalganın kaç çeşit olduğunu açıklar.
Dalgalar hangi ortamlarda yayılır, yayılma hızlarının nelere bağlı olduğu tanımlar.
Ses dalgalarının davranışlarını ifade eder.
Ses şiddeti, sesin niteliği ve tınıkavramlarını tanımlar.
Kulak yapısını ve işleyişini açıklar.
İşitme fonksiyonlarını tanımlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 LİTERATÜR TARAMA Fizikte ölçme ve Büyüklükler Konu anlatımı, soru-cevap, sunum, beyin fırtınası
2 LİTERATÜR TARAMA Vektörler Konu anlatımı, soru-cevap, sunum, beyin fırtınası
3 LİTERATÜR TARAMA Dalga Hareketi Konu anlatımı, soru-cevap, sunum, beyin fırtınası
4 LİTERATÜR TARAMA İlerleyen Sinüssel Dalgalar Konu anlatımı, soru-cevap, sunum, beyin fırtınası
5 LİTERATÜR TARAMA Ses Dalgalarının Özellikleri Konu anlatımı, soru-cevap, sunum, beyin fırtınası
6 LİTERATÜR TARAMA Ses Dalgalarının Hızı Konu anlatımı, soru-cevap, sunum, beyin fırtınası
7 LİTERATÜR TARAMA Ses Dalgaları ve Basınç İlişkisi Konu anlatımı, soru-cevap, sunum, beyin fırtınası
8 - ARA SINAV -
9 LİTERATÜR TARAMA Ses Şiddeti, Enerjisi ve Ses Şiddet Düzeyi Konu anlatımı, soru-cevap, sunum, beyin fırtınası
10 LİTERATÜR TARAMA Ses Dalgalarının Girişimi ve Vuru Konu anlatımı, soru-cevap, sunum, beyin fırtınası
11 LİTERATÜR TARAMA Doopler Etkisi ve Şok Dalgaları Konu anlatımı, soru-cevap, sunum, beyin fırtınası
12 LİTERATÜR TARAMA Ses Dalgalarında Rezonans Konu anlatımı, soru-cevap, sunum, beyin fırtınası
13 LİTERATÜR TARAMA Ses Dalgalarında Yansıma, Kırılma ve Kırınım Konu anlatımı, soru-cevap, sunum, beyin fırtınası
14 LİTERATÜR TARAMA Karmaşık Ses Dalgaları Konu anlatımı, soru-cevap, sunum, beyin fırtınası
15 LİTERATÜR TARAMA İşitme-Kulak Yapısı-İşitme Kayıpları Konu anlatımı, soru-cevap, sunum, beyin fırtınası
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

AKSI, S. F. SES FİZİĞİ ve PSİKOAKUSTİK.
Rigden, J. S. (1985). Physics and the Sound of Music (p. 368).

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The program contains up to date information about basic theoretical and practical knowledge in the field of audiometry
1
2
Have the knowledge of accessing to basic scientific knowledge, assessment and apply.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Having the knowledge about the basic structure and functions of the human body
2
2
Describing medical terms in the field of Audiometry.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The basic problem of the lack of security in the area of ​​missing detects and searches for solutions.
3
2
Numerical organize data and prepare promotional material with ready-made templates; communicate in the internet makes applying for a job.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Areas with basic computer programs / technologies / devices / instruments and equipment / techniques and methods of use.
2
2
Main economic indicators by analyzing the idea of ​​setting creates workplace. Opens workplace activity.
2

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Basic knowledge and skills acquired in the field of use, to face any problems as a team member is involved.
0
2
Have a basic knowledge related to the field using the given task are executed independently.
5
3
Collect data for research, prepare reports, making presentations.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The acquired basic knowledge and skills to critically evaluate compliance with the advancing technology of the time and constantly updates the inertia away from the comments.
3
2
Lifelong learning regarding area is conscious.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Oral and written communication using the methods of organizational communication.
2
2
Areas that require a basic level of computer software, information and communication technologies are used.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Gain awareness of professional ethics, professional regarding the collection, interpretation and dissemination of the results of scientific and moral stage play by the rules.
2
2
Establishes the infrastructure for creating a quality management system. Statistical quality control methods are applied.
0
3
Individual and public health, environmental protection and work safety issues are conscious enough.
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 20 2 40
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 2 10 20
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 2 1 2
Kısa Sınav Hazırlığı 2 5 10
TOPLAM 43 0 126
Total Workload of the Course Unit 126
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0