Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
PLP204 | SPECIAL SİTOTEKNOLOJ | 4 | 4 | 3 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi ARZU KAYA KOÇDOĞAN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu derste, insan vücudundaki tüm organların sitolojik bilgileri, jinekolojik sitoloji, kan ve kemik iliği, meme, tiroit, lenf bezleri, solunum sistemi, boşaltım sistemi, beyin ve omurilik, deri gibi organların normal ve normal dışı hücrelerinde görülen özellikler, bu organlardan preparat elde etme ve hazırlama yöntemlerine ilişkin bilgi kazandırılması amaçlanmıştır. |
Contents of the Course Unit: | Sitolojik materyal tipine göre hazırlama yönteminin belirlenmesi, hazırlama sürecinde olası sorunlar ve çözüm yöntemleri, Jinekolojide temel terminoloji Serviks anatomisi, mikroanatomisi ve transformasyon zonu, Serviks-Vaginadan sitolojik örnek alma yöntemleri ve temel prensipler Servikal sitolojide normal hücresel elemanlar, enfeksiyon etkenleri, HPV enfeksiyonu ve serviks kanseri , İnce İğne Aspirasyon Sitolojisi tekniklerinde temel prensipler ve diğer organların sitolojik teknikleri. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Jinekolojik sitolojide temel kavramları ve terminolojiyi tanımlar. |
Serviks, vagina anatomisi, örnek alma yöntemleri ve temel prensiplerini uygular. |
Servikal sitolojide hücrelerin sınıflandırılmasını yapar, normal hücreler ve normal dışı hücrelerin özelliklerini tanımlar. |
Servikal sitolojide konvansiyonel ve güncel preparasyon yöntemlerini tanımlama. |
Jinekolojik harici organ ve dokuların (Solunum, boşaltım, cilt, beyin ve omurilik, kan ve kemikiliği,...) sitolojisi ve doku inceleme tekniklerini kullanır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür tarama, Araştırma | Sitolojide otomatik boyama cihazları, solüsyonlar ve çalışma prensipleri. | Konu Anlatımı, Soru - Cevap |
2 | Literatür tarama, Araştırma | Tiroid sitolojisi | Konu Anlatımı, Soru - Cevap |
3 | Literatür tarama, Araştırma | Tiroid sitolojisi | Konu Anlatımı, Soru - Cevap |
4 | Literatür tarama, Araştırma | Meme sitolojisi | Konu Anlatımı, Soru - Cevap |
5 | Literatür tarama, Araştırma | Jinekolojik sitoloji | Konu Anlatımı, Soru - Cevap |
6 | Literatür tarama, Araştırma | Jinekolojik sitoloji | Konu Anlatımı, Soru - Cevap |
7 | Literatür tarama, Araştırma | Jinekolojik sitoloji | Konu Anlatımı, Soru - Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Araştırma | Lenf bezleri sitolojisi | Konu Anlatımı, Soru - Cevap |
10 | Literatür tarama, Araştırma | Mesane ve idrar yolu sitolojisi | Konu Anlatımı, Soru - Cevap |
11 | Literatür tarama, Araştırma | Solunum sitolojisi | Konu Anlatımı, Soru - Cevap |
12 | Literatür tarama, Araştırma | Hematolojik sitoloji | Konu Anlatımı, Soru - Cevap |
13 | Literatür tarama, Araştırma | Hematolojik sitoloji | Konu Anlatımı, Soru - Cevap |
14 | Literatür tarama, Araştırma | Beyin-Omurilik sitolojisi | Konu Anlatımı, Soru - Cevap |
15 | Literatür tarama, Araştırma | Deri sitilojisi | Konu Anlatımı, Soru - Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Usta, U. (2020). Patoloji Laboratuvar Teknikleri ve Laboratuvar Yönetimi. Antalya : Kongre Kitabevi |
Alkan, F., Arda, O., Ertürkoğlu, A.Ş., Seçkin, İ., Taşyürekli, M., Koyutürk, M., Meydanlı, E.G. (2016). Genel histoloji uygulama kitabı. İstanbul : İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesi |
Demir, R. (2001). Histolojik Boyama Teknikleri. Ankara : Palme Yayıncılık |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have adequate infrastructure in the field of pathology in these fields to gain theoretical and practical knowledge.
|
5 | |||||
2 |
Pathology required for applications related to the field of methods, techniques and technologies by identifying the services to use effectively.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
For applications related to the pathology laboratory of the modern techniques, tools and informatics technologies to be able to select and use effectively.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Pathology related to the field of diagnostic data obtained and maintained with the relevant knowledge and skills to have.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Pathology related area is required for the application of modern techniques, tools and informatics technologies to be able to select and use effectively.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İndividual to have the ability to do work
|
5 | |||||
2 |
Pathology related applications to produce solutions when faced with unforeseen situations.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Aware of the necessity of lifelong learning; follow developments in science and technology and continuous self-renewal gain awareness.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Colleagues, physicians and patients communicate effectively with the ethical framework.
|
5 | |||||
2 |
Public and private sector organizations by examining the processes related to their field skills to practice.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Taking material from the patient for testing, storage and transfer shows sufficient skills.
|
5 | |||||
2 |
Pathology laboratory techniques in accordance with the materials to use and maintain.
|
5 | |||||
3 |
Required by the field to gain a basic level of computer skills.
|
4 | |||||
4 |
Labor law and occupational safety, environmental protection and quality of information to be conscious.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 6 | 84 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 10 | 4 | 40 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 27 | 0 | 159 |
Total Workload of the Course Unit | 159 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |