Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
PLP204 | ÖZEL SİTOTEKNOLOJİ | 4 | 4 | 3 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ARZU KAYA KOÇDOĞAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu derste, insan vücudundaki tüm organların sitolojik bilgileri, jinekolojik sitoloji, kan ve kemik iliği, meme, tiroit, lenf bezleri, solunum sistemi, boşaltım sistemi, beyin ve omurilik, deri gibi organların normal ve normal dışı hücrelerinde görülen özellikler, bu organlardan preparat elde etme ve hazırlama yöntemlerine ilişkin bilgi kazandırılması amaçlanmıştır. |
İçerik: | Sitolojik materyal tipine göre hazırlama yönteminin belirlenmesi, hazırlama sürecinde olası sorunlar ve çözüm yöntemleri, Jinekolojide temel terminoloji Serviks anatomisi, mikroanatomisi ve transformasyon zonu, Serviks-Vaginadan sitolojik örnek alma yöntemleri ve temel prensipler Servikal sitolojide normal hücresel elemanlar, enfeksiyon etkenleri, HPV enfeksiyonu ve serviks kanseri , İnce İğne Aspirasyon Sitolojisi tekniklerinde temel prensipler ve diğer organların sitolojik teknikleri. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Jinekolojik sitolojide temel kavramları ve terminolojiyi tanımlar. |
Serviks, vagina anatomisi, örnek alma yöntemleri ve temel prensiplerini uygular. |
Servikal sitolojide hücrelerin sınıflandırılmasını yapar, normal hücreler ve normal dışı hücrelerin özelliklerini tanımlar. |
Servikal sitolojide konvansiyonel ve güncel preparasyon yöntemlerini tanımlama. |
Jinekolojik harici organ ve dokuların (Solunum, boşaltım, cilt, beyin ve omurilik, kan ve kemikiliği,...) sitolojisi ve doku inceleme tekniklerini kullanır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama, Araştırma | Sitolojide otomatik boyama cihazları, solüsyonlar ve çalışma prensipleri. | Konu Anlatımı, Soru - Cevap |
2 | Literatür tarama, Araştırma | Tiroid sitolojisi | Konu Anlatımı, Soru - Cevap |
3 | Literatür tarama, Araştırma | Tiroid sitolojisi | Konu Anlatımı, Soru - Cevap |
4 | Literatür tarama, Araştırma | Meme sitolojisi | Konu Anlatımı, Soru - Cevap |
5 | Literatür tarama, Araştırma | Jinekolojik sitoloji | Konu Anlatımı, Soru - Cevap |
6 | Literatür tarama, Araştırma | Jinekolojik sitoloji | Konu Anlatımı, Soru - Cevap |
7 | Literatür tarama, Araştırma | Jinekolojik sitoloji | Konu Anlatımı, Soru - Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Araştırma | Lenf bezleri sitolojisi | Konu Anlatımı, Soru - Cevap |
10 | Literatür tarama, Araştırma | Mesane ve idrar yolu sitolojisi | Konu Anlatımı, Soru - Cevap |
11 | Literatür tarama, Araştırma | Solunum sitolojisi | Konu Anlatımı, Soru - Cevap |
12 | Literatür tarama, Araştırma | Hematolojik sitoloji | Konu Anlatımı, Soru - Cevap |
13 | Literatür tarama, Araştırma | Hematolojik sitoloji | Konu Anlatımı, Soru - Cevap |
14 | Literatür tarama, Araştırma | Beyin-Omurilik sitolojisi | Konu Anlatımı, Soru - Cevap |
15 | Literatür tarama, Araştırma | Deri sitilojisi | Konu Anlatımı, Soru - Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Usta, U. (2020). Patoloji Laboratuvar Teknikleri ve Laboratuvar Yönetimi. Antalya : Kongre Kitabevi |
Alkan, F., Arda, O., Ertürkoğlu, A.Ş., Seçkin, İ., Taşyürekli, M., Koyutürk, M., Meydanlı, E.G. (2016). Genel histoloji uygulama kitabı. İstanbul : İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesi |
Demir, R. (2001). Histolojik Boyama Teknikleri. Ankara : Palme Yayıncılık |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Patoloji alanında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak.
|
5 | |||||
2 |
Patoloji alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli yöntem, teknik hizmet ve teknolojileri belirleyerek etkin bir şekilde kullanmak.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Patoloji laboratuvarıyla ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Patoloji alanı ile ilgili teşhise yönelik verilerin eldesi ve muhafazası ile ilgili bilgi ve beceriye sahip olmak.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Patoloji alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bireysel çalışma yapabilme becerisine sahip olmak.
|
5 | |||||
2 |
Patoloji ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Meslektaşlar, hekimler ve hastalar ile etik çerçevede etkin bir iletişim kurmak.
|
5 | |||||
2 |
Kamu ve özel sektör kuruluşlarındaki alanı ile ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazandırmak.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Testler için hastadan materyal alma, saklama ve transfer konusunda yeterli beceriyi göstermek.
|
5 | |||||
2 |
Patoloji laboratuvarında malzemeleri tekniklerine uygun biçimde kullanabilmek ve bakımını yapmak.
|
5 | |||||
3 |
Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar kullanabilme becerisi kazanmak.
|
4 | |||||
4 |
İş hukuku ve iş güvenliği, çevre koruma bilgisi ve kalite bilincine sahip olmak.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 6 | 84 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 10 | 4 | 40 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 27 | 0 | 159 |
Genel Toplam | 159 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6,2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |