Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
TLP205 |
MEDICAL BIOLOGY AND GENETICS II |
3 |
2 |
2 |
2 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi ARZU ÖZGEN |
Instructor(s) of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi ARZU KAYA KOÇDOĞAN-Öğr.Gör. BÜŞRA SARP KAYA |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Dersin amacı genetiği ve genetik hastalıkları kavramak, kalıtsal materyalin yapısını ve kalıtım prensiplerini öğrenmektir. |
Contents of the Course Unit: |
Tıbbi biyoloji ve genetik II dersi Genetik Hastalıklara giriş, Kalıtım nedir, Kalıtım yolları ve Soy Ağacı, Tek gen hastalıkları, Kromozomal hastalıklar, Multifaktöriyel hastalıklar, Prenetal tanı yöntemleri, Preimplantasyon Genetik Tanı, Yeni doğan kalıtsal metabolizma hastalıkları, Popülasyon Genetiği ve Genetik Danışma konularını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Kalıtım ve genetik hakkında bilgi edinir. Bilişsel / Bilgi |
Genetik materyaldeki mutasyonları ve ortaya çıkan genetik hastalıkları analiz eder. Bilişsel / Analiz |
Kalıtım modellerinin özelliklerini bilir. Bilişsel / Bilgi |
Prenatal tanıyı tanır. Bilişsel / Hatırlama |
Yenidoğan kalıtsal metabolik hastalıkları tanımlar. Psikomotor / Algı |
Popülasyon genetiği ve genetik danışmanlık hakkında edindiği bilgileri kullanır. Bilişsel / Uygulama |
Preimplantasyon genetik tanıyı tanımlar. Psikomotor / Algı |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. |
Genetik Hastalıklara giriş |
Anlatım, Video, şekil |
2 |
Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. |
Kalıtım nedir, Kalıtım yolları ve Soy Ağacı |
Anlatım, Video, şekil |
3 |
Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. |
Tek gen hastalıkları 1 |
Anlatım, Video, şekil |
4 |
Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. |
Tek gen hastalıkları 2 |
Anlatım, Video, şekil |
5 |
Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. |
Kromozomal hastalıklar 1 |
Anlatım, Video, şekil |
6 |
Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. |
Kromozomal hastalıklar 2 |
Anlatım, Video, şekil |
7 |
Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. |
Multifaktöriyel hastalıklar 1 |
Anlatım, Video, şekil |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. |
Multifaktöriyel hastalıklar 2 |
Anlatım, Video, şekil |
10 |
Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. |
Prenetal tanı yöntemleri (non invaziv) |
Anlatım, Video, şekil |
11 |
Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. |
Prenetal tanı yöntemleri (invaviz) |
Anlatım, Video, şekil |
12 |
Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. |
Preimplantasyon Genetik Tanı |
Anlatım, Video, şekil |
13 |
Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. |
Yeni doğan kalıtsal metabolizma hastalıkları |
Anlatım, Video, şekil |
14 |
Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. |
Popülasyon Genetiği |
Anlatım, Video, şekil |
15 |
Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. |
Genetik Danışma |
Anlatım, Video, şekil |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Tıbbı Biyoloji ve Genetik Ders Kitabı, Prof.Dr. Abdullah EKMEKÇİ |
Tobias, E., S., Conner, M. ve Ferguson-Smith, M.,(2014), Tıbbi Genetiğin Esasları, Özbek, U.(Çeviri) , İstanbul:İstanbul Tıp Kitabevi |
Kasap, H., Kasap, M., Demirhan, O., vd., (2020), Tıbbi Biyoloji ve Genetik, Ankara:Akademisyen Kitabevi. |
Alikaşifoğlu, M., (2005),Thompson & Thompson Tıbbi Genetik, Ankara: Güneş Tıp Kitabevleri. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To have adequate infrastructure issues; acquire theoretical and practical knowledge in these areas.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Required for applications related to the field of methods, techniques and technologies by identifying the services to use effectively.
|
|
|
|
|
4 |
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Basic knowledge and skills acquired in the field, using the ability to interpret and evaluate data, identify problems, analyze the evidence-based solutions to have the ability to develop.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Required for applications related to the field of modern techniques, tools and informatics technologies to choose and to have knowledge to use it effectively.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Related to the field of diagnostic data obtained and maintained with the relevant knowledge and skills to have.
|
|
1 |
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Required for applications related to the field of modern techniques, tools and informatics technologies to be able to select and use effectively.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To have ability to do individual work.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Applications related to the field of providing solutions when faced with unforeseen situations.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Aware of the necessity of lifelong learning; follow developments in science and technology and continuous self-renewal gain awareness.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Colleagues, physicians and patients communicate effectively with the ethical framework.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Public and private sector organizations by examining the processes related to their field skills to practice.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Taking material from the patient for testing, storage and transfer shows sufficient skills.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Medical laboratory techniques in the materials used and maintained in accordance with the does.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Required by the field to gain a basic level of computer skills.
|
0 |
|
|
|
|
|
4 |
Labor law and occupational safety, environmental protection and quality of information to be conscious.
|
0 |
|
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
1 |
14 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
1 |
1 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
32 |
0 |
46 |
|
Total Workload of the Course Unit |
46 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
1,8 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
2,0 |
|