TR EN

MEDICAL BIOLOGY AND GENETICS II PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
TLP205 MEDICAL BIOLOGY AND GENETICS II 3 2 2 2

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ARZU ÖZGEN
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ARZU KAYA KOÇDOĞAN-Öğr.Gör. BÜŞRA SARP KAYA
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı genetiği ve genetik hastalıkları kavramak, kalıtsal materyalin yapısını ve kalıtım prensiplerini öğrenmektir.
Contents of the Course Unit: Tıbbi biyoloji ve genetik II dersi Genetik Hastalıklara giriş, Kalıtım nedir, Kalıtım yolları ve Soy Ağacı, Tek gen hastalıkları, Kromozomal hastalıklar, Multifaktöriyel hastalıklar, Prenetal tanı yöntemleri, Preimplantasyon Genetik Tanı, Yeni doğan kalıtsal metabolizma hastalıkları, Popülasyon Genetiği ve Genetik Danışma konularını içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Kalıtım ve genetik hakkında bilgi edinir. Bilişsel / Bilgi
Genetik materyaldeki mutasyonları ve ortaya çıkan genetik hastalıkları analiz eder. Bilişsel / Analiz
Kalıtım modellerinin özelliklerini bilir. Bilişsel / Bilgi
Prenatal tanıyı tanır. Bilişsel / Hatırlama
Yenidoğan kalıtsal metabolik hastalıkları tanımlar. Psikomotor / Algı
Popülasyon genetiği ve genetik danışmanlık hakkında edindiği bilgileri kullanır. Bilişsel / Uygulama
Preimplantasyon genetik tanıyı tanımlar. Psikomotor / Algı

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Genetik Hastalıklara giriş Anlatım, Video, şekil
2 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Kalıtım nedir, Kalıtım yolları ve Soy Ağacı Anlatım, Video, şekil
3 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Tek gen hastalıkları 1 Anlatım, Video, şekil
4 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Tek gen hastalıkları 2 Anlatım, Video, şekil
5 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Kromozomal hastalıklar 1 Anlatım, Video, şekil
6 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Kromozomal hastalıklar 2 Anlatım, Video, şekil
7 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Multifaktöriyel hastalıklar 1 Anlatım, Video, şekil
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Multifaktöriyel hastalıklar 2 Anlatım, Video, şekil
10 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Prenetal tanı yöntemleri (non invaziv) Anlatım, Video, şekil
11 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Prenetal tanı yöntemleri (invaviz) Anlatım, Video, şekil
12 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Preimplantasyon Genetik Tanı Anlatım, Video, şekil
13 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Yeni doğan kalıtsal metabolizma hastalıkları Anlatım, Video, şekil
14 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Popülasyon Genetiği Anlatım, Video, şekil
15 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Genetik Danışma Anlatım, Video, şekil
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Tıbbı Biyoloji ve Genetik Ders Kitabı, Prof.Dr. Abdullah EKMEKÇİ
Tobias, E., S., Conner, M. ve Ferguson-Smith, M.,(2014), Tıbbi Genetiğin Esasları, Özbek, U.(Çeviri) , İstanbul:İstanbul Tıp Kitabevi
Kasap, H., Kasap, M., Demirhan, O., vd., (2020), Tıbbi Biyoloji ve Genetik, Ankara:Akademisyen Kitabevi.
Alikaşifoğlu, M., (2005),Thompson & Thompson Tıbbi Genetik, Ankara: Güneş Tıp Kitabevleri.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have adequate infrastructure issues; acquire theoretical and practical knowledge in these areas.
3
2
Required for applications related to the field of methods, techniques and technologies by identifying the services to use effectively.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Basic knowledge and skills acquired in the field, using the ability to interpret and evaluate data, identify problems, analyze the evidence-based solutions to have the ability to develop.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Required for applications related to the field of modern techniques, tools and informatics technologies to choose and to have knowledge to use it effectively.
2
2
Related to the field of diagnostic data obtained and maintained with the relevant knowledge and skills to have.
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Required for applications related to the field of modern techniques, tools and informatics technologies to be able to select and use effectively.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have ability to do individual work.
3
2
Applications related to the field of providing solutions when faced with unforeseen situations.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Aware of the necessity of lifelong learning; follow developments in science and technology and continuous self-renewal gain awareness.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Colleagues, physicians and patients communicate effectively with the ethical framework.
0
2
Public and private sector organizations by examining the processes related to their field skills to practice.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Taking material from the patient for testing, storage and transfer shows sufficient skills.
3
2
Medical laboratory techniques in the materials used and maintained in accordance with the does.
3
3
Required by the field to gain a basic level of computer skills.
0
4
Labor law and occupational safety, environmental protection and quality of information to be conscious.
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 1 1
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 1 1
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 32 0 46
Total Workload of the Course Unit 46
Workload (h) / 25.5 1,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 2,0