TR EN

MEDICAL MICROBIOLOGY I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
TLP108 MEDICAL MICROBIOLOGY I 2 4 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ARZU ÖZGEN
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. ÇAĞDAŞ ADIÖREN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Mikroorganizmaların insan, hayvan, diğer canlı organizma yaşamı ile olan ilişkilerini ve önemlerini belirlemek. Çevre ve çevre sağlığı üzerine etkilerini ve önemlerini açıklamak. Hastalık etkeni olan mikroorganizmaların bulaşma ve korunma yolları hakkında bilgi sahibi olmak ve yaptığı hastalıklar ile hastalık oluşturma mekanizmalarının özelliklerini incelemektir.
Contents of the Course Unit: Mikrobiyolojiye giriş ve mikroorganizmalarında sınıflandırılması, mikroorganizmaların genel özellikleri ile sterilizasyon temelleri ve yöntemleri, mikroorganizmalarda beslenme, gelişim, çoğalma mekanizmaları, mikroorganizmaların çeşitlilikleri ve mutasyonları, insan-mikroorganizma etkileşimleri ve mikroorganizma için geliştirdiğimiz immünolojik süreçler, mikroorganizma tanı yöntemleri ve bağışıklığımız temelleri ile mikroskobi ve boyama teknikleri konularını içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Temel mikrobiyoloji materyal ve işlevlerini tanımlar.
Mikroorganizmalar ve onların gelişmeleri, çoğalmaları, mutasyonları hakkında bilgi sahibi olur.
Mikroskobinin esaslarını özetler.
Bakteri, maya, küf, mantar, virüs gibi farklı mikroorganizma gruplarının farklılıklarını açıklar.
Klinik mikrobiyal tanısal yöntemler hakkında bilgi sahibi olur.
Mikrobiyoloji ve mikroorganizmalara bağlı hastalıklar hakkında son gelişmeleri özetler.
Mikroskop altında bakteri, mantar, küf, maya vb. türleri ayırt edebilir.
Mikroorganizma gruplarının genel özelliklerini bilir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kaynaklardan araştırma, okuma Mikrobiyolojiye Giriş Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Kaynaklardan araştırma, okuma Mikroorganizmaların Sınıflandırılması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Kaynaklardan araştırma, okuma Mikroorganizmaların Genel Özellikleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Kaynaklardan araştırma, okuma Sterilizasyon Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Kaynaklardan araştırma, okuma Mikroorganizmalarda Beslenme ve Gelişme Koşulları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Kaynaklardan araştırma, okuma Mikroorganizmalarda Çoğalma ve Gelişmenin Kontrol Altına Alınması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Kaynaklardan araştırma, okuma Mikrobiyal Metabolizma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kaynaklardan araştırma, okuma Mikroorganizmalarda Çeşitlilik-1 Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Kaynaklardan araştırma, okuma Mikroorganizmalarda Çeşitlilik-2 Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Kaynaklardan araştırma, okuma Mikrobiyal Genetik ve Mutasyonlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Kaynaklardan araştırma, okuma İnsan-Mikroorganizma Etkileşimleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Kaynaklardan araştırma, okuma İmmünolojiye Giriş Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Kaynaklardan araştırma, okuma Mikrobiyal Tanı Yöntemleri ve Bağışıklığın Temelleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Kaynaklardan araştırma, okuma Mikroskobi ve Boyama Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Bozkaya E (2002). Tıbbi Mikrobiyoloji I, İstanbul:Nobel Tıp Kitabevleri.
Küçükbasmacı Ö, Aygün G, Kuşkucu MA (2019). Sağlık Bilimleri için Mikrobiyoloji, Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri.
Patrick R. Murray, Murray Temel Tıbbi Mikrobiyoloji, (2018), Türkçe Baskı: Güneş Tıp Kitabevi
Fitzgerald C, Nachamkin I (2015).Campylobacter and Arcobacter. In: Manual of Clinical Microbiology. Volume 1. 11th ed. Washington: ASM Press.
Kısa Ö. (2014) Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji. İstanbul:Nobel Tıp Kitabevi.
Çeşitli internet kaynakları ve makaleler.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have adequate infrastructure issues; acquire theoretical and practical knowledge in these areas.
4
2
Required for applications related to the field of methods, techniques and technologies by identifying the services to use effectively.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Basic knowledge and skills acquired in the field, using the ability to interpret and evaluate data, identify problems, analyze the evidence-based solutions to have the ability to develop.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Required for applications related to the field of modern techniques, tools and informatics technologies to choose and to have knowledge to use it effectively.
4
2
Related to the field of diagnostic data obtained and maintained with the relevant knowledge and skills to have.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Required for applications related to the field of modern techniques, tools and informatics technologies to be able to select and use effectively.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have ability to do individual work.
3
2
Applications related to the field of providing solutions when faced with unforeseen situations.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Aware of the necessity of lifelong learning; follow developments in science and technology and continuous self-renewal gain awareness.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Colleagues, physicians and patients communicate effectively with the ethical framework.
3
2
Public and private sector organizations by examining the processes related to their field skills to practice.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Taking material from the patient for testing, storage and transfer shows sufficient skills.
4
2
Medical laboratory techniques in the materials used and maintained in accordance with the does.
5
3
Required by the field to gain a basic level of computer skills.
2
4
Labor law and occupational safety, environmental protection and quality of information to be conscious.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 5 70
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 10 10
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 32 0 148
Total Workload of the Course Unit 148
Workload (h) / 25.5 5,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0