TR EN

TIBBİ MİKROBİYOLOJİ I DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
TLP108 TIBBİ MİKROBİYOLOJİ I 2 4 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ARZU ÖZGEN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. ÇAĞDAŞ ADIÖREN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Mikroorganizmaların insan, hayvan, diğer canlı organizma yaşamı ile olan ilişkilerini ve önemlerini belirlemek. Çevre ve çevre sağlığı üzerine etkilerini ve önemlerini açıklamak. Hastalık etkeni olan mikroorganizmaların bulaşma ve korunma yolları hakkında bilgi sahibi olmak ve yaptığı hastalıklar ile hastalık oluşturma mekanizmalarının özelliklerini incelemektir.
İçerik: Mikrobiyolojiye giriş ve mikroorganizmalarında sınıflandırılması, mikroorganizmaların genel özellikleri ile sterilizasyon temelleri ve yöntemleri, mikroorganizmalarda beslenme, gelişim, çoğalma mekanizmaları, mikroorganizmaların çeşitlilikleri ve mutasyonları, insan-mikroorganizma etkileşimleri ve mikroorganizma için geliştirdiğimiz immünolojik süreçler, mikroorganizma tanı yöntemleri ve bağışıklığımız temelleri ile mikroskobi ve boyama teknikleri konularını içermektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Temel mikrobiyoloji materyal ve işlevlerini tanımlar.
Mikroorganizmalar ve onların gelişmeleri, çoğalmaları, mutasyonları hakkında bilgi sahibi olur.
Mikroskobinin esaslarını özetler.
Bakteri, maya, küf, mantar, virüs gibi farklı mikroorganizma gruplarının farklılıklarını açıklar.
Klinik mikrobiyal tanısal yöntemler hakkında bilgi sahibi olur.
Mikrobiyoloji ve mikroorganizmalara bağlı hastalıklar hakkında son gelişmeleri özetler.
Mikroskop altında bakteri, mantar, küf, maya vb. türleri ayırt edebilir.
Mikroorganizma gruplarının genel özelliklerini bilir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Kaynaklardan araştırma, okuma Mikrobiyolojiye Giriş Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Kaynaklardan araştırma, okuma Mikroorganizmaların Sınıflandırılması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Kaynaklardan araştırma, okuma Mikroorganizmaların Genel Özellikleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Kaynaklardan araştırma, okuma Sterilizasyon Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Kaynaklardan araştırma, okuma Mikroorganizmalarda Beslenme ve Gelişme Koşulları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Kaynaklardan araştırma, okuma Mikroorganizmalarda Çoğalma ve Gelişmenin Kontrol Altına Alınması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Kaynaklardan araştırma, okuma Mikrobiyal Metabolizma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kaynaklardan araştırma, okuma Mikroorganizmalarda Çeşitlilik-1 Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Kaynaklardan araştırma, okuma Mikroorganizmalarda Çeşitlilik-2 Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Kaynaklardan araştırma, okuma Mikrobiyal Genetik ve Mutasyonlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Kaynaklardan araştırma, okuma İnsan-Mikroorganizma Etkileşimleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Kaynaklardan araştırma, okuma İmmünolojiye Giriş Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Kaynaklardan araştırma, okuma Mikrobiyal Tanı Yöntemleri ve Bağışıklığın Temelleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Kaynaklardan araştırma, okuma Mikroskobi ve Boyama Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Bozkaya E (2002). Tıbbi Mikrobiyoloji I, İstanbul:Nobel Tıp Kitabevleri.
Küçükbasmacı Ö, Aygün G, Kuşkucu MA (2019). Sağlık Bilimleri için Mikrobiyoloji, Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri.
Patrick R. Murray, Murray Temel Tıbbi Mikrobiyoloji, (2018), Türkçe Baskı: Güneş Tıp Kitabevi
Fitzgerald C, Nachamkin I (2015).Campylobacter and Arcobacter. In: Manual of Clinical Microbiology. Volume 1. 11th ed. Washington: ASM Press.
Kısa Ö. (2014) Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji. İstanbul:Nobel Tıp Kitabevi.
Çeşitli internet kaynakları ve makaleler.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanının gerektirdiği konularda yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak.
4
2
Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli yöntem, teknik hizmet ve teknolojileri belirleyerek etkin bir şekilde kullanmak.
3
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak.
4
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilme bilgisine sahip olmak.
4
2
Alanı ile ilgili teşhise yönelik verilerin eldesi ve muhafazası ile ilgili bilgi ve beceriye sahip olmak.
4
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek.
4
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bireysel çalışma yapabilme becerisine sahip olmak.
3
2
Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek.
3
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak.
3
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Meslektaşlar, hekimler ve hastalar ile etik çerçevede etkin bir iletişim kurar.
3
2
Kamu ve özel sektör kuruluşlarındaki alanı ile ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazandırmak.
3
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Testler için hastadan materyal alma, saklama ve transfer konusunda yeterli beceriyi gösterir.
4
2
Tıbbi laboratuvarda malzemeleri tekniklerine uygun biçimde kullanır ve bakımını yapar.
5
3
Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar kullanabilme becerisi kazanmak.
2
4
İş hukuku ve iş güvenliği, çevre koruma bilgisi ve kalite bilincine sahip olmak.
2

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 5 70
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 10 10
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 32 0 148
Genel Toplam 148
Toplam İş Yükü / 25.5 5,8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0