Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
TLP204 |
MOLECULAR BIOLOGICAL METHODS |
4 |
3 |
2 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi ARZU ÖZGEN |
Instructor(s) of the Course Unit |
Öğr.Gör. ALEYNA ÇAVDAR |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Öğrencilerin moleküler biyolojik yöntemlerle ilgili bilgi ve beceri sahibi olmalarını sağlamaktır |
Contents of the Course Unit: |
Moleküler yöntemler hakkında genel bilgiler, PCR yöntemleri, Moleküler yöntemlerin laboratuvardaki yeri, DNA izolasyon yöntemleri, PCR miksi hazırlamak, agaroz hazırlamak, agaroz jel elektroforezi yapmak,RFLP yöntemleri, multipleks PCR yöntemi |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Moleküler biyoloji laboratuvarlarının işleyişini, korunma kurallarını, kullanılan cihaz ve malzemeleri tanımlayabilir. |
Çeşitli vücut sıvı ve dokularından DNA izole edebilir. |
Polimeraz zincir tepkimesinin (PZT) temel prensibini açıklayabilir ve güncel PZT türlerinin kullanım amaçlarını karşılaştırabilir. |
Agaroz jel elektroforezinin uygulama basamaklarını bilir ve karşılaşılan problemleri açıklayabilir. |
Restriksiyon enzimlerinin uygulama alanlarını, DNA dizi analizi yöntemlerini ve analiz sonuçlarını açıklayabilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Moleküler yöntemler hakkında genel bilgiler |
- |
2 |
- |
Moleküler Biyolojik yöntemlerde kullanılan parçalama, ayırma ve saflaştırma yöntemleri |
- |
3 |
- |
Mikroorganizma, insan kanı ve doku örneklerinden DNA izolasyon yöntemler |
- |
4 |
- |
DNA izolasyon yöntem örnekleri ve karşılaştırma |
- |
5 |
- |
Agaroz jel ve akrilamid jel ile elektroforez yöntemleri |
- |
6 |
- |
Jel yorumlama ve PCR ve çeşitleri ve Real Time PCR |
- |
7 |
- |
Real Time PCR yorumlama ve primer çeşitleri |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Restriksiyon enzimleri ve RFLP yöntemi |
- |
10 |
- |
RFLP yöntemi yorumlama |
- |
11 |
- |
RFLP ile test örneklerinin Çözümlenmesi |
- |
12 |
- |
DNA dizi analizi |
- |
13 |
- |
Biyoinfromatik bilgi bankası örnekleri |
- |
14 |
- |
DNA izolasyonu, PCR uygulamaları |
- |
15 |
- |
Jel elektroforezi uygulamaları |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Moleküler Biyolojide Kullanılan Yöntemler, Prof. Dr. Güler Temizkan, Prof. Dr. Nazlı Arda. Nobel Tıp Kitapevleri,2008,3. baskı |
Moleküler Biyoloji, Ahmet Yıldırım, Fevzi Bardakçı, Mehmet Karataş, Bahattin Tanyolaç, Nobel Yayın, 2010,2. baskı |
Laboratuvar Dünyası, Uzay Görmüş, Nobel Tıp Kitapevi, 2014, 1. baskı |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To have adequate infrastructure issues; acquire theoretical and practical knowledge in these areas.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Required for applications related to the field of methods, techniques and technologies by identifying the services to use effectively.
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Basic knowledge and skills acquired in the field, using the ability to interpret and evaluate data, identify problems, analyze the evidence-based solutions to have the ability to develop.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Required for applications related to the field of modern techniques, tools and informatics technologies to choose and to have knowledge to use it effectively.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Related to the field of diagnostic data obtained and maintained with the relevant knowledge and skills to have.
|
|
1 |
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Required for applications related to the field of modern techniques, tools and informatics technologies to be able to select and use effectively.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To have ability to do individual work.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Applications related to the field of providing solutions when faced with unforeseen situations.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Aware of the necessity of lifelong learning; follow developments in science and technology and continuous self-renewal gain awareness.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Colleagues, physicians and patients communicate effectively with the ethical framework.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Public and private sector organizations by examining the processes related to their field skills to practice.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Taking material from the patient for testing, storage and transfer shows sufficient skills.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Medical laboratory techniques in the materials used and maintained in accordance with the does.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Required by the field to gain a basic level of computer skills.
|
0 |
|
|
|
|
|
4 |
Labor law and occupational safety, environmental protection and quality of information to be conscious.
|
0 |
|
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
4 |
56 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
30 |
0 |
100 |
|
Total Workload of the Course Unit |
100 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
3,9 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
4,0 |
|