Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
TLP204 | MOLEKÜLER BİYOLOJİK YÖNTEMLER | 4 | 3 | 2 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ARZU ÖZGEN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Öğrencilerin moleküler biyolojik yöntemlerle ilgili bilgi ve beceri sahibi olmalarını sağlamaktır |
İçerik: | Moleküler yöntemler hakkında genel bilgiler, PCR yöntemleri, Moleküler yöntemlerin laboratuvardaki yeri, DNA izolasyon yöntemleri, PCR miksi hazırlamak, agaroz hazırlamak, agaroz jel elektroforezi yapmak,RFLP yöntemleri, multipleks PCR yöntemi |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Moleküler biyoloji laboratuvarlarının işleyişini, korunma kurallarını, kullanılan cihaz ve malzemeleri tanımlayabilir. |
Çeşitli vücut sıvı ve dokularından DNA izole edebilir. |
Polimeraz zincir tepkimesinin (PZT) temel prensibini açıklayabilir ve güncel PZT türlerinin kullanım amaçlarını karşılaştırabilir. |
Agaroz jel elektroforezinin uygulama basamaklarını bilir ve karşılaşılan problemleri açıklayabilir. |
Restriksiyon enzimlerinin uygulama alanlarını, DNA dizi analizi yöntemlerini ve analiz sonuçlarını açıklayabilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Moleküler yöntemler hakkında genel bilgiler | Anlatım, soru-cevap, video |
2 | Kaynak taraması, ödev | Moleküler Biyolojik yöntemlerde kullanılan parçalama, ayırma ve saflaştırma yöntemleri | Anlatım, soru-cevap, video |
3 | Kaynak taraması, ödev | Mikroorganizma, insan kanı ve doku örneklerinden DNA izolasyon yöntemler | Anlatım, soru-cevap, video |
4 | Kaynak taraması, ödev | DNA izolasyon yöntem örnekleri ve karşılaştırma | Anlatım, soru-cevap, video |
5 | Kaynak taraması, ödev | Agaroz jel ve akrilamid jel ile elektroforez yöntemleri | Anlatım, soru-cevap, video |
6 | Kaynak taraması, ödev | Jel yorumlama ve PCR ve çeşitleri ve Real Time PCR | Anlatım, soru-cevap, video |
7 | Kaynak taraması, ödev | Real Time PCR yorumlama ve primer çeşitleri | Anlatım, soru-cevap, video |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynak taraması, ödev | Restriksiyon enzimleri ve RFLP yöntemi | Anlatım, soru-cevap, video |
10 | Kaynak taraması, ödev | RFLP yöntemi yorumlama | Anlatım, soru-cevap, video |
11 | Kaynak taraması, ödev | RFLP ile test örneklerinin çözümlenmesi | Anlatım, soru-cevap, video |
12 | Kaynak taraması, ödev | DNA dizi analizi | Anlatım, soru-cevap, video |
13 | Kaynak taraması, ödev | Biyoinformatik bilgi bankası örnekleri | Anlatım, soru-cevap, video |
14 | Kaynak taraması, ödev | DNA izolasyonu, PCR uygulamaları | Anlatım, soru-cevap, video |
15 | Kaynak taraması, ödev | Jel elektroforezi uygulamaları | Anlatım, soru-cevap, video |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Moleküler Biyolojide Kullanılan Yöntemler, Prof. Dr. Güler Temizkan, Prof. Dr. Nazlı Arda. Nobel Tıp Kitapevleri,2008,3. baskı |
Moleküler Biyoloji, Ahmet Yıldırım, Fevzi Bardakçı, Mehmet Karataş, Bahattin Tanyolaç, Nobel Yayın, 2010,2. baskı |
Laboratuvar Dünyası, Uzay Görmüş, Nobel Tıp Kitapevi, 2014, 1. baskı |
Allison, L. A. (2021). Fundamental molecular biology. John Wiley & Sons. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Tıbbi Laboratuvar Teknikleri Programı alanında, temel düzeyde kuramsal bilgilere sahiptir.
|
4 | |||||
2 |
Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli yöntem, teknik hizmet ve teknolojileri belirleyerek etkin bir şekilde kullanabilir.
|
2 | |||||
3 |
Alan dışı dersler hakkında bilgi sahibi olur.
|
0 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanır.
|
2 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilir.
|
4 | |||||
2 |
Alanı ile ilgili teşhise yönelik verilerin eldesi ve muhafazası ile ilgili bilgi ve beceriye sahip olabilir.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilir.
|
4 | |||||
2 |
Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini kullanabilir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında bireysel çalışma yapabilir.
|
2 | |||||
2 |
Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilir.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini kazanır.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Meslektaşlar, hekimler ve hastalar ile etik çerçevede etkin bir iletişim kurar.
|
2 | |||||
2 |
Kamu ve özel sektör kuruluşlarındaki alanı ile ilgili süreçleri yerinde inceler.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Testler için hastadan materyal alma, saklama ve transfer konusunda yeterli beceriyi gösterir.
|
2 | |||||
2 |
Tıbbi laboratuvarda malzemeleri tekniklerine uygun biçimde kullanır.
|
2 | |||||
3 |
Tıbbi laboratuvarda malzemeleri tekniklerine uygun biçimde bakımını yapar.
|
2 | |||||
4 |
Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar kullanabilme becerisi kazanır.
|
2 | |||||
5 |
İş hukuku ve iş güvenliği, çevre koruma bilgisi ve kalite bilincine sahip olur.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 4 | 56 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 32 | 0 | 125 |
Genel Toplam | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |