Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SMP103 | PHYSIOLOGY | 1 | 3 | 3 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NİHAN ÜNLÜ |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. ALMİNA DURMUŞ-Öğr.Gör. BÜŞRA SARP KAYA |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Fizyoloji dersinde; vücudun temel işlevleri ile sistemleri oluşturan yapı ve organların fizyolojik özellikleri ile ilgili bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Fizyoloji ile ilgili temel terim ve kavramlar, hücrenin yapısı ve çeşitleri, duyu organları, hareket sistemi, dolaşım sistemi, sindirim sistemi, boşaltım sistemi, genital sistemler, sinir sistemi ve solunum sistemi fizyolojisi konularını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Hücre ve organ sistemlerinin işlevsel mekanizmalarını, birbirleri ile ilişkilerini ve vücuttaki fizyolojik kontrol mekanizmalarını değerlendirme. |
Sağlıklı durumda vücut işlevlerinin nasıl gerçekleştiğini tanımlama. |
Patolojik durumlarda hangi fizyolojik işlevlerde problem olduğunu örneklendirme. |
Organizmanın nasıl bir iç denge içerisinde çalıştığını araştırma. |
Çeşitli hastalıkların oluşumundaki fizyolojik değişkenler hakkında çıkarımda bulunma. |
İnsan vücudunda bulunan fizyolojik yapılar ile hastalıklar arasında neden-sonuç ilişkisi kurma. |
Bütün fizyolojik sistemlerin birbirlerine bağlı bir şekilde çalıştığını yorumlama. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Fizyolojide Temel Kavram ve Terimleri | Anlatım ,soru / cevap |
2 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Hücre Fizyolojisi | Anlatım ,soru / cevap |
3 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Kas Fizyolojisi | Anlatım ,soru / cevap |
4 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Kan Fizyolojisi | Anlatım ,soru / cevap |
5 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Solunum Sistemi Fizyolojisi | Anlatım ,soru / cevap |
6 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Dolaşım Sistemi Fizyolojisi - Kan | Anlatım ,soru / cevap |
7 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Dolaşım Sistemi Fizyolojisi - Lenf | Anlatım ,soru / cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Sindirim Sistemi Fizyolojisi | Anlatım ,soru / cevap |
10 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Sinir Sistem Fizyolojisi | Anlatım ,soru / cevap |
11 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Endokrin Sistemi Fizyolojisi | Anlatım ,soru / cevap |
12 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Boşaltım Sistemi Fizyolojisi | Anlatım ,soru / cevap |
13 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Üreme Fizyolojisi | Anlatım ,soru / cevap |
14 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Duyu Fizyolojisi | Anlatım ,soru / cevap |
15 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Genel Tekrar | Anlatım ,soru / cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Guyton, A.C., Hall, J.E., (2021) Guyton Medical Physiology,14 th Edition, Türkçe Baskı: Nobel Tıp Kitabevleri |
Widmaier, E.P.,Raff; H., Strang; K.T.,(2010) Vander İnsan Fizyolojisi, Türkçe Baskı: İzmir Güven Kitapevi |
Ertuğrul. L., (2014) Fizyoloji, Akademi Basın ve Yayıncılık |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Optician profession is equipped with the theoretical and practical knowledge. Optician terminology, health legislation, health Iaw has the knowledge and equipment. Optician profession within the framework of ethical rules, shall exercise the duties and fulfilling their responsibilities. Program graduates in the private sector can directorate responsible in opticianry institution or the institution have the right to become an Optician.
|
1 | |||||
2 |
Basic epidemiological concepts and professional practice in learning to use these concepts appropriately. Optician about the professional is knowledgeable about the powers and responsibilities.
|
1 | |||||
3 |
Eyeglasses, contact lenses and low vision devices (telescopic products, etc.). Has information about the basic vision devices.
|
0 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Basic vision devices prescribed by the selection and preparation of sales to provide adaptation to the user.
|
0 | |||||
2 |
Prescription glasses and contact lens diopters to measure and make the necessary settings for the installation.
|
0 | |||||
3 |
Glasses for the preparation of the necessary equipment, tools and machines to use.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The interdisciplinary team work, social responsibility, having to be enterprising individuals.
|
1 | |||||
2 |
Opticians opticianry the computer programs used in the program are used in an effective manner.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Turkish language knowledge and ability to use professional development to follow the contemporary level of professional knowledge of foreign languages is to educate individuals.
|
0 | |||||
2 |
Improving the social and cultural sense, to be aware of individual awareness.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Of the obligations to be fulfilled successfully and correctly.
|
2 | |||||
2 |
Knowing the risks to the health sector and industry make the right decisions.
|
1 | |||||
3 |
Health sector and the sector's risk requires knowing the true teamwork in the unit, compatible and effective to çalışır.al.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Regular training programs for professional and personal development will follow.
|
1 | |||||
2 |
Optician keeps track of current events related to the industry.
|
0 | |||||
3 |
Regarding Optician keeps pace with national and international developments.
|
0 | |||||
4 |
The official institutions of health care institutions is subject knows.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Patients and relatives will communicate correctly with.
|
2 | |||||
2 |
Issues of workplace privacy and patient confidentiality is authoritative.
|
0 | |||||
3 |
Information about the effective use of communication technologies.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Is knowledgeable about the health care industry.
|
1 | |||||
2 |
Terminology specific to the health sector is dominant.
|
1 | |||||
3 |
Health ethics in the context of universal ethical values by internalizing the work and knows that they need to act.
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 32 | 0 | 96 |
Total Workload of the Course Unit | 96 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |