Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
AHP101 | SURGICAL DISEASES INFORMATION I | 1 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. SİBEL BULUT HAKLI |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. ÇİĞDEM GENÇ YURDAGÜL |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Cerrahi girişim gerektiren hastalıkların tanımı, oluş mekanizması, yapılacak ameliyatın ne amaçla yapıldığı, ameliyathanede karşılaşılan anestezi, ağrı yönetimi ve şok gibi durumların öğrenilmesi amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Sistemlere ilişkin cerrahi hastalıkların tanımı, cerrahi girişim yöntemleri ve cerrahi girişimin kapsamı, ağrı yönetimi ve anestezi, şok, yanıklar, endoskopi gibi konuları içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Sistemlere ilişkin cerrahi hastalıkların tanımını yapar. |
Cerrahi girişim yöntemleri öğrenir. |
Cerrahi girişimin kapsamını kavrar. |
Postoperatif komplikasyonları bilir, önlemlerini alır. |
Sıvı elektrolit dengesinin önemini bilir. |
Tanı amaçlı yapılan girişimsel yöntemleri tanır ve uygulamaya destek olur. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Araştırma yapma | Cerrahinin Tanımı ve Tarihçesi | Sözlü anlatım, tartışma |
2 | Konu ile ilgili araştırma yapma | Yara İyileşmesi, Postoperatif Komplikasyonlar | Sözlü anlatım, tartışma |
3 | Konu ile ilgili araştırma yapma | Yanıklar | Sözlü anlatım, tartışma |
4 | Konu ile ilgili araştırma yapma | Anestezi | Sözlü anlatım, tartışma |
5 | Konu ile ilgili araştırma yapma | Sıvı Elektrolit Dengesi | Sözlü anlatım, tartışma |
6 | Konu ile ilgili araştırma yapma | Şok | Sözlü anlatım, tartışma |
7 | Konu ile ilgili araştırma yapma | Ağrı Yönetimi | Sözlü anlatım, tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konu ile ilgili araştırma yapma | Laparoskopik Cerrahi | Sözlü anlatım, tartışma |
10 | Konu ile ilgili araştırma yapma | Bariatrik ve Metabolizma Cerrahisi | Sözlü anlatım, tartışma |
11 | Konu ile ilgili araştırma yapma | Transplantasyon Reimplantasyon Cerrahisi | Sözlü anlatım, tartışma |
12 | Konu ile ilgili araştırma yapma | Endoskopi ve ERCP | Sözlü anlatım, tartışma |
13 | Konu ile ilgili araştırma yapma | Girişimsel Radyoloji | Sözlü anlatım, tartışma |
14 | Konu ile ilgili araştırma yapma | Anjiografi | Sözlü anlatım, tartışma |
15 | Konu ile ilgili araştırma yapma | Travma ve Savaş Afet Cerrahisi | Sözlü anlatım, tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Çelik S., Yeşilbalkan Ö.U.(2020). Dahili ve Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği. Ankara Nobel Yayıncılık. |
Bulut S.P., Hut A. (2019). Cerrahi Hastalıklar Bilgisi I-II. İstanbul Tıp Kitabevleri. |
Nathaniel J. Soper, Carol E.H. Scott-Conner. (2015). SAGES manual basic laparoscopy and endoscopy.volume 1.ISBN:9786054949311. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Theoretical ability to use knowledge in the practice area
|
3 | |||||
2 |
Area terminology to use it effectively
|
4 | |||||
3 |
Areas to comply with legal regulations concerning basic vocational
|
3 | |||||
4 |
Issues related to the field of information and communication technologies to use.
|
3 | |||||
5 |
Social, scientific, cultural and professional ethical values to express
|
0 | |||||
6 |
Act in accordance with the quality management and processes to participate in this process
|
0 | |||||
7 |
Ability to communicate in a foreign language at a basic level
|
0 | |||||
8 |
Depending on the varying techniques to apply evolving technologies, new tools and equipment to use
|
3 | |||||
9 |
Updating field-related knowledge, skills and abilities with the awareness of lifelong learning.
|
3 | |||||
10 |
Basic knowledge and skills related to the field to use, interpret and evaluate data to analyze and identify potential problems
|
4 | |||||
11 |
Ability to work with other health disciplines
|
3 | |||||
12 |
To prepare the operating room for surgical procedures
|
2 | |||||
13 |
Patient taken to the operating room and the post-operative transplant can help
|
2 | |||||
14 |
During the surgical procedure the physician deems appropriate to be included in the surgical team
|
2 | |||||
15 |
Postoperative surgical instruments and materials to make it ready for use again
|
0 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
For each patient in the operating room already knows the problem, take action and keeps a high level of protection.
|
3 | |||||
2 |
Surgeons and other medical staff uses the same language.
|
1 | |||||
3 |
Patient rights are fully commented.
|
2 | |||||
4 |
Computer use is very good and patient with all the relevant data entry makes it easy.
|
1 | |||||
5 |
Patients will keep secret all information.
|
0 | |||||
6 |
All the drugs in the operating room, supplies, etc. ignore the documented daily and monthly output is input.
|
0 | |||||
7 |
The tool was written in a foreign language, use of drugs and supplies describes the properties.
|
1 | |||||
8 |
Get new operating room instruments and devices familiar to all.
|
0 | |||||
9 |
Patients pass on information and relatives topics would dominate level.
|
2 | |||||
10 |
To be born here to help transfer patients and prevents negativity.
|
1 | |||||
11 |
Service nurse makes the patient with information about the exchange itself.
|
1 | |||||
12 |
Postoperatively, by evaluating is restocked for the next surgery all the time, very well.
|
3 | |||||
13 |
Patient transfers appear on the dangers of notice, take precautions.
|
3 | |||||
14 |
Uses surgical instruments and suture throw.
|
1 | |||||
15 |
Makes the lubrication of surgical instruments.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Keeps a high level of motivation.
|
2 | |||||
2 |
Offers creative ideas.
|
2 | |||||
3 |
Listens patiently to find out.
|
1 | |||||
4 |
Information defend with confidence.
|
4 | |||||
5 |
Better understand and organize information.
|
3 | |||||
6 |
Several options are better evaluate and select the most suitable among them.
|
3 | |||||
7 |
The ability to recall information that is stored in a difficult situation improves.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Reduce emotional stress.
|
0 | |||||
2 |
Concentration improvement.
|
0 | |||||
3 |
Reduces the error rate.
|
4 | |||||
4 |
Less energy and effort provides better performance.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate and can control himself well.
|
2 | |||||
2 |
Can cope effectively with differences.
|
1 | |||||
3 |
Located within the team or be in harmony with the objectives of the business.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identify learning needs and directs the learning.
|
1 | |||||
2 |
The acquired advanced knowledge and skills to critically evaluate.
|
1 | |||||
3 |
Develop a positive attitude towards lifelong learning.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Communicate effectively.
|
0 | |||||
2 |
Learn about professional issues of the era and the information is available.
|
1 | |||||
3 |
Team to carry out the work in interdisciplinary studies.
|
2 | |||||
4 |
Uses Initiative.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
External appearance, attitude, demeanor and behavior in society leads by example.
|
0 | |||||
2 |
Democracy, human rights, social, scientific and professional ethics act accordingly.
|
2 | |||||
3 |
As an individual duties, rights and responsibilities related laws, regulations and legislation act accordingly.
|
3 | |||||
4 |
Environmental protection and occupational safety issues are conscious enough.
|
1 | |||||
5 |
Act in accordance with the quality management process and solids.
|
2 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 5 | 70 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 3 | 8 | 24 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 6 | 12 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 35 | 0 | 150 |
Total Workload of the Course Unit | 150 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |