TR EN

ORAL AND MAXILLOFACIAL SURGERY I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
DHF337E ORAL AND MAXILLOFACIAL SURGERY I 5 3 3 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. MAHİR GÜNDAY
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Diş hekimi adaylarının eğitim ve öğretimine yönelik teorik bilgileri vermek ve bu bilgiler eşliğinde klinikte hasta tedavisine yönelik pratik kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği: Ağız, diş ve Çene Cerrahisinin tanımı ve hedefleri, sistemik hastalıklar, laboratuvar değerlendirme yöntemleri, preoperatif ve postoperatif hasta bakımı, sedsasyon ve genel anestezi endikasyonları ve kontaendikasyomları, diş hekimliğinde antibiyotikler, diş hekimliğinde profilaksi, diş hekimliğinde kullanılan analjezik ve antienflamatuvar ilaçların kullanımı, reçete yazarken dikkat edilecek kurallar, sterilizasyon ve dezenfeksiyon materyalleri ve kullanımı, çene cerrahisinde kullanılan cerrahi aletler kullanırken dikkat edilmesi gereken kurallar ve ortaya çıkabilecek komplikasyonlar, diş çekimi endikasyonları ve kontaendikasyonları, çene cerrahisinde ameliyat hazırlığı, insizyon ve sütür çeşitleri, gömülü dişlerin sınıflandırılması ve meydana getirdikleri komplikasyonlar, vücutta meydana gelen travmalar ve yara iyileşmesi mekanizması, diş çekimi sonrası yara iyileşmesi, apikal rezeksiyon endikasyonları ve kontraendikasyonları

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Öğrenci; diş hekimliğinde klinikte göreceği ve kullanacağı materyalleri ve uygulayacağı teknikler hakkında bilgi sahibi olup kendini klinisyen olarak hisseder. Öğrenci; 1. Ağız, diş ve Çene Cerrahisinin tanımı ve hedeflerini ve laboratuvar değerlendirme yöntemlerini bilir ve açıklar 2. Sistemik hastalıklar hakkında genel bilgilere sahip olur ve diş hekimliğinde dikkat etmesi gereken noktaları bilir 3. Preoperatif ve postoperatif hasta bakımını yapabilir 4. Sedasyon ve genel anestezi endikasyonları ile kontaendikasyonlarını bilir ve nelere dikkat etmesi gerektiğini açıklar 5. Diş hekimliğinde kullanılan antibiyotikleri ve yan etkilerini açıklar 6. Diş hekimliğinde hastalara profilaksi yapabilir 7. Diş hekimliğinde kullanılan analjezik ve antienflamatuvar ilaçların kullanımı ve yan etkilerini açıklar 8. Reçete yazabilir ve yazarken dikkat edilecek kuralları açıklar, 9. Sterilizasyon ve dezenfeksiyon materyallerini ve kullanımını açıklar 10. Çene cerrahisinde kullanılan cerrahi aletleri kullanırken dikkat edilmesi gereken kurallar ve ortaya çıkabilecek komplikasyonları sıralar 11. Diş çekimi endikasyonları ve kontaendikasyonlarını sıralar 12. Çene cerrahisinde ameliyat hazırlığı yapabilir 13. İnsizyon ve sütür çeşitlerini açıklar 14. Gömülü dişlerin sınıflandırılması ve meydana getirdikleri komplikasyonları açıklar 15. Vücutta meydana gelen travmalar ve yara iyileşmesi mekanizması ile diş çekimi sonrası oluşan yara iyileşmesini açıklar 16. Apikal rezeksiyon endikasyonları ve kontraendikasyonları hakkında yeterli bilgiye sahip olup açıklar

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama, Bireysel araştırma Ağız, Diş ve Çene Cerrahisine Giriş Hastaların Değerlendirilmesi Anlatım, Sunum
2 Literatür tarama, Bireysel araştırma Diş hekimliğinde Sistemik Hastalıklar I Anlatım, Sunum
3 Literatür tarama, Bireysel araştırma Diş hekimliğinde Sistemik Hastalıklar II Anlatım, Sunum
4 Literatür tarama, Bireysel araştırma Antibiyotikler I Anlatım, Sunum
5 Literatür tarama, Bireysel araştırma Antibiyotikler II Anlatım, Sunum
6 Literatür tarama, Bireysel araştırma Diş Hekimliğinde profilaksi Analjezik ve Antienflamatuar İlaçlar Anlatım, Sunum
7 Literatür tarama, Bireysel araştırma Hasta Bakımı Sedasyon ve Genel Anestezi Anlatım, Sunum
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Bireysel araştırma Reçete Bilgisi Sterilizasyon ve Dezenfeksiyon Anlatım, Sunum
10 Literatür tarama, Bireysel araştırma Cerrahi Aletler ve Kullanımları Diş Çekimi Prensipleri Anlatım, Sunum
11 Literatür tarama, Bireysel araştırma Ameliyat Hazırlığı İnsizyon ve Sütür Teknikleri Anlatım, Sunum
12 Literatür tarama, Bireysel araştırma Gömülü Dişler Anlatım, Sunum
13 Literatür tarama, Bireysel araştırma Kanama Açık Çekim Anlatım, Sunum
14 Literatür tarama, Bireysel araştırma Yaralanma ve Yara İyileşmesi Periapikal Cerrahi İşlemler Anlatım, Sunum
15 Literatür tarama, Bireysel araştırma Genel Tekrar Anlatım, Sunum
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

1 Ağız, Diş ve Çene Hastalıkları ve Cerrahisi- Prof. Dr. Mustafa Türker ve Prof. Dr. Şule Yücetaş 2 Oral and Maxillofacial Surgery – James R Hupp 3 Ağız ve Diş ve Çene Cerrahisi- Dus Kitabı- Dr. Özde Sezgin Çinlılıç 4 Diş hekimliğinde Sistemik Hastalıklar- Prof. Dr. Murat Tokgöz

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can use theoretical information supported by textbooks, practice tools and other resources that contain basic and current information in the field of dentistry.
5
2
Can interpret theoretical knowledge on basic medical sciences.
5
3
Use the information needed to diagnose and plan treatment for diseases of the mouth and surrounding tissues.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can relate the basic medical science knowledge gained to the systemic condition of the clinical patient.
5
2
Accesses up-to-date and reliable information using appropriate tools and equipment, and interprets this information with a critical and analytical perspective.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Uses and develops the acquired theoretical and practical knowledge specific to the field of dentistry.
5
2
Can interpret the knowledge acquired in basic and clinical sciences according to normal and pathological conditions encountered in dental practice.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she uses the knowledge he/she has in the field of dentistry, synthesizes and evaluates interdisciplinary information and produces solutions to problems.
5
2
The field of dentistry uses relevant technologies and computer programs and adapts them to professional practices.
5
3
Performs radiographic examination procedures using medical and dental anamnesis, clinical and diagnostic appropriate radiographs, and creates a diagnosis, treatment and follow-up plan.
4
4
Organizes basic care services on oral health protection and treatment for individuals, families and society, educates patients on this issue and takes part in projects related to these issues when necessary.
5
5
Be able to perform practices to prevent cross-infection by protecting against physical, chemical and microbiological contamination during clinical applications.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
It develops basic management, leadership and responsibility skills in individual and team work.
5
2
Plans and implements a study independently with the knowledge he has in the field of dentistry
5
3
Takes part in interdisciplinary collaboration and teamwork in the field of health when necessary, within the limits of his/her own knowledge and skills.
4
4
Takes part individually and as a team member in performing emergency procedures related to the field of dentistry and providing the treatments that the patient needs, and solves unforeseen and complex problems.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
It applies the principle of lifelong learning. It provides learning needs and learning resources on topics such as continuing education, communication, health informatics management related to the field of dentistry.
5
2
Evaluates changes in professional practices with a critical approach by following evidence-based practices.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Supports the development of dental health policy in order to further advance dental practices; participates in national and international studies and shares its own observations, experiences and research.
5
2
Develops oral and written communication skills by using a foreign language at least at the B1 general level of the European language portfolio.
5
3
During dental practice, they develop effective communication skills with patients, their relatives, other healthcare personnel and colleagues involved in the treatment of patients, regardless of age, gender, social and cultural differences, and plan the most appropriate treatment for the patient within the framework of social, scientific and ethical values ​​and use the data they collect regarding these treatments.
4
4
Uses advanced information and communication technologies along with computer software at the level required by the field.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interprets the information he/she has on practice management, training of assistant personnel, effective working order, methods of protection from occupational diseases, environmental protection, work safety, quality management and processes and makes the necessary arrangements regarding these issues.
5
2
Provides solutions related to the field of Dentistry, solves problems by taking responsibility, evaluates the results obtained and has sufficient experience to perform clinical applications.
5
3
It values ​​preventive health services in protecting individual and public health.
5
4
He/she can relate the information he/she has about disease prevention, early diagnosis, and prevention of excessive and unnecessary treatment.
4
5
Develops exemplary behaviors for society with attitudes and behaviors that are in line with social, scientific, cultural and ethical values.
5
6
Organizes the treatment of patients requiring special care or with systemic diseases under appropriate conditions.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 15 3 45
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 15 3 45
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 1 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 1 7
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 46 0 106
Total Workload of the Course Unit 106
Workload (h) / 25.5 4,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0