TR EN

RESTORATIVE DENTAL TREATMENT II PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
DHF332E RESTORATIVE DENTAL TREATMENT II 6 6 4 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. MAHİR GÜNDAY
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı, restoratif diş tedavisinin temel kavramlarını ve dişin sert dokularının histolojisini tanıyarak çürük yada çürük dışı sebeplerden kaynaklanan dişteki sert doku kayıplarının karşılanmasına yönelik tüm tedavi yaklaşımlarını ve bu amaçla kullanılan restoratif malzeme, ekipman ve teknikleri açıklamaktır. Ayrıca Restoratif diş tedavisi (DHF332) Teorik I dersinde teoriği verilen tüm bu bilgileri preklinik ve fantom laboratuarı ortamında uygulamalı olarak anlatıp, pratik uygulamalar yaptırarak öğrencinin klinik uygulamalara hazırlanmasıdır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği; çürüksüz lezyonlar, doku anomalileri ve çürük risk değerlendirme ve profilaktik yöntemleri tanımak, tükürk, diş renklenmeleri, beyazlatma, dentin hassasiyeti, kuafaj, modern kavite prensipleri, adeziv sistemler, C faktörü, hibrit tabaka, pinli restorasyonlar, post uygulamaları, kompozit ve seramik inley ve onley restorasyonlardır. Ayrıca bu dersin içeriği; modeller üzerinde teorisi anlatılmış olan tüm kavite preparasyonlarının uygulamalı olarak yapılması, daha sonra aynı uygulamaların akrilik çene ve plastik dişler üzerinde tekrarlanması, sonrasında çekilmiş insan dişleri üzerinde kavite açma kurallarına bağlı kalarak uygulamalar yapılması, siman yerleştirme, amalgam uygulanması, kompozit restorasyon uygulamaları ve son olarak bahsedilen tüm bu uygulamaları fantom diş laboratuarında tekrar edilmesi.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

1. Atrizyon, Abrazyon, Erozyon ve Abfraksyon gibi çürüksüz lezyonları açıklar. 2. Doku anomalilerinin tanımını yapar, etyolojisini ve tedavi yöntemlerini açıklar. 3. Çürük sınıflama,risk değerlendirmesi yapar, aktivite testlerini sıralar ve profilaksiyi açıklar. 4. Tükürük hakkındaki kapsamlı bilgiyi açıklar. 5. Diş renklenmelerini tanır, etyolojisini açıklar ve Beyazlatma uygulamalarını sıralar. 6. Dentin hassasiyeti ve kuafaj hakkındaki bilgiyi açıklar. 7. Modern kavite prensiplerini sıralar ve açıklar. 8. Adeziv sistemler, C faktörü ve Hibrit tabakayı mekanizmaları ile birlikte açıklar. 9. Pinli restorasyonlar ve güncel metal ve fiber post uygulamalarını açıklar. 10. Çürük temizlenmesinde operatif olmayan yöntemleri sıralar ve açıklar. 11. Kompozit İnley ve Onleyleri açıklar. 12. Porselen İnley ve Onleyleri açıklar. 13. Ormocer, giomer, iyon salan komp, siloranlar ve ağız bakım ürünlerini açıklar. 14. Akrilik çene ve plastik dişler üzerinde teorisi bilinen tüm kavite preparasyonlarını uygular. 15. Çekilmiş insan dişleri üzerinde teorisi bilinen tüm kavite preparasyonlarını uygular. 16. Preparasyonu biten kavitelere güncel tüm siman uygulamalarını başarılı bir şekilde yapar. 17. Amalgam hazırlanması, kaviteye yerleştirilmesi, kondensasyonu, modelajı ve cila işlemlerini başarı ile uygular. 18. Her türlü kaviteye Kompozit Rezin uygulamalarını başarı ile yapar. 19. Pratik uygulamalar ile edindiği tüm bilgi, beceri ve deneyimleri Fantom laboratuarında gerçeğine en yakın bir şekilde başarı ile uygular.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Gerekli malzeme temini Atrizyon, Abrazyon, Erozyon ve Abfraksyon(Çürüksüz Lezyonlar) Sınıf I, II ve MOD kaviteler Anlatım, Sunum Akrilik çene modelde kavite açılması
2 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Gerekli malzeme temini Doku Anomalileri Sınıf III ve V kaviteler Anlatım, Sunum Akrilik çene modelde kavite açılması
3 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Gerekli malzeme temini Çürük sınıflama,risk değerlendirmesi,aktivite testleri ve proflaksisi Sınıf I, II ve MOD kaviteler Anlatım, Sunum Akrilik çene modelde kavite açılması
4 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Gerekli malzeme temini Tükürük Sınıf III ve V kaviteler Anlatım, Sunum Akrilik çene modelde kavite açılması
5 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Gerekli malzeme temini Diş renklenmeleri Etyolojisi & Beyazlatma Sınıf I, II, III, V ve MOD kaviteler Anlatım, Sunum Akrilik çene modelde kavite açılması
6 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Gerekli malzeme temini Dentin hassasiyeti ve Kuafaj Çinkooksit ojenol, fosfat siman, Polikarboksilat ve cam iyonomer simanlar Anlatım, Sunum Akrilik çene modelde kavite açılması
7 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Gerekli malzeme temini Modern kavite prensipleri Kaviteler ve Simanlar Anlatım, Sunum Akrilik çene modelde kavite açılması
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Gerekli malzeme temini Adeziv sistemler, C faktörü ve Hibrit tabaka Amalgam restorasyonlar Anlatım, Sunum Akrilik çene modelde kavite açılması
10 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Gerekli malzeme temini Pinli restorasyonlar ve güncel metal ve fiber post uygulamaları Kompozit restorasyonlar Anlatım, Sunum Akrilik çene modelde kavite açılması
11 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Gerekli malzeme temini Çürük temizlenmesinde operatif olmayan yöntemler Sınıf I, II, III, V ve MOD kaviteler Anlatım, Sunum Akrilik çene modelde kavite açılması
12 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Gerekli malzeme temini Kompozit İnley ve Onleyler Simanlar Anlatım, Sunum Akrilik çene modelde kavite açılması
13 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Gerekli malzeme temini Porselen İnley ve Onleyler Amalgam restorasyonlar Anlatım, Sunum Akrilik çene modelde kavite açılması
14 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Gerekli malzeme temini Ormocer, giomer, iyon salan komp, siloranlar ve ağız bakım ürünleri Kompozit restorasyonlar Anlatım, Sunum Akrilik çene modelde kavite açılması
15 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, Gerekli malzeme temini Genel tekrar Anlatım, Sunum Akrilik çene modelde kavite açılması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Harald O. Heymann, Sturdevant's Art and Science of Operative Dentistry, 7th Edition

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can use theoretical information supported by textbooks, practice tools and other resources that contain basic and current information in the field of dentistry.
5
2
Can interpret theoretical knowledge on basic medical sciences.
5
3
Use the information needed to diagnose and plan treatment for diseases of the mouth and surrounding tissues.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can relate the basic medical science knowledge gained to the systemic condition of the clinical patient.
5
2
Accesses up-to-date and reliable information using appropriate tools and equipment, and interprets this information with a critical and analytical perspective.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Uses and develops the acquired theoretical and practical knowledge specific to the field of dentistry.
4
2
Can interpret the knowledge acquired in basic and clinical sciences according to normal and pathological conditions encountered in dental practice.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she uses the knowledge he/she has in the field of dentistry, synthesizes and evaluates interdisciplinary information and produces solutions to problems.
5
2
The field of dentistry uses relevant technologies and computer programs and adapts them to professional practices.
5
3
Performs radiographic examination procedures using medical and dental anamnesis, clinical and diagnostic appropriate radiographs, and creates a diagnosis, treatment and follow-up plan.
5
4
Organizes basic care services on oral health protection and treatment for individuals, families and society, educates patients on this issue and takes part in projects related to these issues when necessary.
5
5
Be able to perform practices to prevent cross-infection by protecting against physical, chemical and microbiological contamination during clinical applications.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
It develops basic management, leadership and responsibility skills in individual and team work.
5
2
Plans and implements a study independently with the knowledge he has in the field of dentistry
5
3
Takes part in interdisciplinary collaboration and teamwork in the field of health when necessary, within the limits of his/her own knowledge and skills.
5
4
Takes part individually and as a team member in performing emergency procedures related to the field of dentistry and providing the treatments that the patient needs, and solves unforeseen and complex problems.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
It applies the principle of lifelong learning. It provides learning needs and learning resources on topics such as continuing education, communication, health informatics management related to the field of dentistry.
4
2
Evaluates changes in professional practices with a critical approach by following evidence-based practices.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Supports the development of dental health policy in order to further advance dental practices; participates in national and international studies and shares its own observations, experiences and research.
5
2
Develops oral and written communication skills by using a foreign language at least at the B1 general level of the European language portfolio.
5
3
During dental practice, they develop effective communication skills with patients, their relatives, other healthcare personnel and colleagues involved in the treatment of patients, regardless of age, gender, social and cultural differences, and plan the most appropriate treatment for the patient within the framework of social, scientific and ethical values ​​and use the data they collect regarding these treatments.
5
4
Uses advanced information and communication technologies along with computer software at the level required by the field.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interprets the information he/she has on practice management, training of assistant personnel, effective working order, methods of protection from occupational diseases, environmental protection, work safety, quality management and processes and makes the necessary arrangements regarding these issues.
5
2
Provides solutions related to the field of Dentistry, solves problems by taking responsibility, evaluates the results obtained and has sufficient experience to perform clinical applications.
5
3
It values ​​preventive health services in protecting individual and public health.
5
4
He/she can relate the information he/she has about disease prevention, early diagnosis, and prevention of excessive and unnecessary treatment.
4
5
Develops exemplary behaviors for society with attitudes and behaviors that are in line with social, scientific, cultural and ethical values.
5
6
Organizes the treatment of patients requiring special care or with systemic diseases under appropriate conditions.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 15 3 45
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 15 3 45
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 15 3 45
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 8 2 16
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 6 1 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 61 0 159
Total Workload of the Course Unit 159
Workload (h) / 25.5 6,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0