Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
DHF328E | PHARMACOLOGY | 6 | 3 | 3 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. MAHİR GÜNDAY |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Farmakoloji dersinin amacı, öğrencilerin ilaçların etkileri, kullanım şekilleri, potansiyel yan etkileri ve etkileşimlerini anlamalarını sağlamaktır. Öğrenciler, ders boyunca, farmakolojik prensipler, farmakokinetik ve farmakodinami, ilaç etkileşimleri ve diş hekimliği uygulamalarında önemli olan çeşitli ilaç grupları hakkında bilgi edineceklerdir. Ayrıca, dezenfektanlar, antiseptikler ve acil durumlarda kullanılan ilaçlar da dahil olmak üzere özel durumları ele alacaklardır. Reçete yazma ve ilaç literatür taraması gibi pratik becerileri de kazanacaklardır. |
Contents of the Course Unit: | Ders içeriği; farmakolojiye giriş ve temel prensipleri, ilaçların etkileri ve kullanımları, farmakokinetik ve farmakodinami konularını inceler. Daha sonra, antibiyotikler, analjezikler ve anestezikler gibi diş hekimliğinde önem arz eden ilaçların detaylı bir incelemesine geçilir. Merkezi sinir sistemi, kardiyovasküler, endokrin ve solunum sistemi ilaçları gibi çeşitli ilaç gruplarına odaklanılır. Ayrıca, tükürük salgısını ve diş etini etkileyen ilaçlar, antikoagulan ilaçlar ve dezenfektanlar gibi özel konular ele alınır. Son olarak, öğrencilere, reçete yazma ve farmakolojik literatür taraması yapma becerileri kazandırılır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Farmakoloji disiplininin temel ilkelerini, ilaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini ayrıntılı olarak kavrama ve bu bilgileri klinik durumlara uygulayabilme yeteneği kazanır. İlaçların canlı üzerindeki etkilerini, etki mekanizmalarını, endikasyonalarını, olası yan etkilerini ve diğer ilaçlarla potansiyel etkileşimlerini analiz edebilme Diş hekimliğinde öneme sahip olan antibiyotikler, analjezikler ve lokal anestezikler gibi ilaç gruplarının kullanımı ve etkileri konusunda geniş bilgi edinme Tükürük salgısını ve diş etlerini etkileyen ilaçlar, antikoagulanlar ve dezenfektanlar kullanımında spesifik durumları yönetme yeteneği. İlaç reçeteleme ve farmakolojik literatür taraması yapabilme becerisi. Farklı ilaç gruplarını, özellikle otonom sinir sistemi, merkezi sinir sistemi, kardiyovasküler, endokrin ve solunum sistemi ilaçlarını anlama ve onların klinik uygulamalarını diş hekimliği yönünden değerlendirebilme. Farmakoloji bilgisininin diş hekimliği uygulamaları ve hasta özelinde nasıl entegre edileceğini anlama ve bu bilgileri uygulama yeteneği. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Teorik okuma | Farmakolojiye Giriş ve Temel Prensipler (Farmakolojideki tanımlar, ilaç kaynakları, sınıflandırma, isimlendirme, dozlar, yapı-etki ilişkisi, tedavi şekilleri,ilaç etkisinin özellikleri, ilaç etki şekilleri, ilaç etkisini değiştiren faktörler, ilaçların istenmeyen etkileri) | Teorik |
2 | Teorik okuma | Farmakokinetik (ilaçların uygulama yolları, emilim, dağılım, biyotransformasyon ve atılım, klirens kavramı) | Teorik |
3 | Teorik okuma | Farmasötik İlaç Şekilleri (İlaç şekilleri, tanımlamaları, ilaçların veriliş yolları, ilaç veriliş yoluna özgü farmasötik şekiller) | Teorik |
4 | Teorik okuma | Kemoterapötikler (Tanımlar, sınıflandırmalar, antibakteriyel ilaçların etki mekanizması, antibakteriyel ilaçların etki gücü ve spektrumu, direnç, yan etkiler, antifungal ilaçlar tanım, antiparaziter ilaçlar tanım, antiviral ilaçlar tanım, antineoplastik ilaçlar tanım, antiseptik ve dezenfektanlar, ideal jermisid özellikleri, antiseptiklerin kullanım alanları, yan etkileri, diş hekimliğinde antiseptikler ve dezenfektanların önemi, diş kliniklerinde sık kullanılan antiseptik ve dezenfektanların tanıtımı) | Teorik |
5 | Teorik okuma | Diş Hekimliğinde Antibiyotik Kullanımı (Tanımlar, gereklilikler, riskler, akılcı antibiyotik kullanımının önemi, antibiyotiklerin diş enfeksiyonlarında etkisi ve dikkat edilecekler, kronik hastalık durumlarında ve ilaç kullananlarda antibiyotik seçimi, gebelik ve antibiyotik kategorileri, diş hekimliğinde sık kullanılan antibiyotikler, antibiyotik kullanımının diş hekimliğindeki geleceği ve alternatif tedavi yöntemleri) | Teorik |
6 | Teorik okuma | Diş Hekimliğinde Antiviral ve Antifungal İlaçlar (Ağız içi viral enfeksiyonların farmakolojik yönetimi, antiviral ilaçlar, çeşitleri, etki mekanizmaları, yan etkileri, kullanım yolları, diş hekimliğinde kullanılan antiviral ilaçlar, diş hekimlerinin antiviral ilaçlarla ilgili dikkat etmesi gerekenler, ağız içi mantar enfeksiyonlarının farmakolojik yönetimi, antifungal ilaçlar, sınıflandırılması, diş hekimliğinde antifungal ilaçların kullanım alanları, etki mekanizmaları, yan etkileri, diş hekimliğinde sık kullanılan antifungal ilaçlar) | Teorik |
7 | Teorik okuma | Otonom ve Santral Sinir Sistemi İlaçları (Tanımlamalar, sempatik sistem, parasempatik sistem, homeostasis, otonom sinir sistemini etkileyen ilaçlar, non-adrenerjik non-kolinerjik sinir sistemi, santral sinir sistemi, SSS ilaçlarının sınıflandırılması, etki mekanizmaları, sedatif ve hipnotik etkili ilaçlar, antikonvülsan ilaçlar, parkinson tedavisinde kullanılan ilaçlar, psikiyatrik hastalıklarda kullanılan ilaçlar, nöromusküler bloke edici ilaçlar) | Teorik |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Teorik okuma | Diş Hekimliğinde Kullanılan Genel Anestezikler, Sedatif İlaçlar ve Lokal Anestezikler (Tanımlamalar, genel anestezi endikasyonları, kontrendikasyonları, ASA sınıflaması, genel anestezik ilaçlar, ideal özellikleri, farmakolojik sedasyon, endikasyonları, kontrendikasyonları, sedasyon amacıyla kullanılan ilaçlar, lokal anestezikler, lokal anesteziklerin kimyasal yapıları ve farmakokinetik özellikleri, ideal özellikleri, emilimi etkileyen faktörler, etki mekanizmaları, minimum anestezik konsantrasyon, sınıflandırma, vazokonstriktör maddeler, toksik etkileri, diğer ilaçlarla etkileşimleri) | Teorik |
10 | Teorik okuma | Analjezikler (Ağrı ve analjezi tanımı, ağrı tipleri, ağrının sınıflandırılması, ideal analjezik özellikleri, analjeziklerin sınıflandırılması, opioid analjezikler, non-opioid ilaçlar, nsaii ilaç etkileşimleri, nsaii sınıflandırma, adjuvan analjezikler, diş hekimliğinde kullanım alanları, DSÖ analjezik merdiveni) | Teorik |
11 | Teorik okuma | Endokrin Fonksiyonları Etkileyen İlaçlar ve Otakoidler (Endokrin hormonlar ve sınıflandırılması, endokrin sisteme etkili ilaçlar, adrenal kortikosteroidler, kullanım alanları, diş hekimliğinde önemi, oral kontraseptifler, insülin ve oral hipoglisemik ilaçlar, oral antidiyabetikler, diyabet ve diş hekimliği, tiroid bezini etkileyen ilaçlar, osteonekrozis ve diş hekimliği, hipofiz hormonları, cinsiyet hormonları, gebelik ve diş tedavileri, otakoidler ve diş hekimliğinde önemi) | Teorik |
12 | Teorik okuma | Kortikosteroidler ve Kemik-Mineral Metabolizmasını Etkileyen İlaçlar (Kortikosteroidler, etki mekanizması, yan etkileri, endikasyonları, kontrendikasyonları, etkinlikleri ve eşdeğer dozları, etki sürelerine göre sınıflandırılmaları, ilaç etkileşimleri, diş hekimliğinde kullanım amaçları, alanları ve uygulama şekilleri, topikal kortikosteroidler, kontrendikasyonları, kemik metabolizmasını düzenleyen hormonlar, kemik-mineral metabolizmasını olumsuz etkileyen ilaçlar ve diş hekimliğinde dikkat edilecekler) | Teorik |
13 | Teorik okuma | Kalp-Damar Sistemi İlaçları (KVS ilaçlarının sınıflandırılması, kalp glikozitleri, fosfodiesteraz inhibitörleri, beta agonist ajanlar, beta bloker ilaçlar, vazodilatörler, diüretikler, aritmi tedavi ilaçları, antianginal ilaçlar, antihipertansif ilaçlar, diş hekimlerinin dikkat edeceği noktalar, diş hekimliğinde antikoagulan ve antitrombotik ilaçların önemi, hemostatik ilaçlar, diş hekimliğinde kullanımları, ilaç etkileşimleri) | Teorik |
14 | Teorik okuma | Solunum Sistemi İlaçları (İlaçların sınıflandırılması, tanımlar, etki mekanizmaları, diş hekimliği açısından farmakolojik önemi, kronik solunum yolu hastalıkları), Sindirim Sistemi İlaçları (Sınıflandırma, tanımlama, etki mekanizmaları, kronik hastalıkların ve kullanılan sindirim sistemi ilaçlarının diş hekimliği açısından önemi), Renal Sistem (Böbrek yetmezliği ve transplantasyon hastalarının dental yönetimi, diş hekimlerinin dikkat edecekleri ilaç etkileşimleri), Diş Hekimliği Tedavisinde Karşılaşılabilecek Acil Durumlar (Acil müdahale gerektirebilecek hastalıklar, durumlar, gerekli ilaçlar, acil müdahale gereçleri, acil müdahale ve kullanılabilecek ilaçlar) | Teorik |
15 | Teorik okuma | Akılcı İlaç Kullanımı(Tanımı, kanıta dayalı tıp ilkeleri doğrultusunda seçim yapılması, akılcı tedavi, hastanın bilgilendirilmesi), Reçete (Tanımı, bölümleri, çeşitleri, yazımında dikkat edilecek hususlar, sık kullanılan kısaltmalar, ilaç isimlerindeki ekler ve anlamları, OTC, e-reçete, diş hekimliğinde sık reçete edilen ilaçlar ve örnek reçete yazımları), Farmakovijilans (Tanımı ve diş hekimlerinin rolü), Dental Farmakoloji İçin İnternet Kaynakları (Kullanılabilecek kaynaklar, kaynakların güvenilirlik tespitinde kullanılabilecek test, örnek kaynaklar, kaynak araştırmasında kullanılabilecek anahtar kelime örnekleri) | Teorik |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Oğuz Kayaalp Tıbbi farmakoloji 2. Goodman and Gilman Farmakoloji 3. Günümüz Diş Hekimliği Farmakolojisi • Kanıta Dayalı Uygulamala |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can use theoretical information supported by textbooks, practice tools and other resources that contain basic and current information in the field of dentistry.
|
3 | |||||
2 |
Can interpret theoretical knowledge on basic medical sciences.
|
3 | |||||
3 |
Use the information needed to diagnose and plan treatment for diseases of the mouth and surrounding tissues.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can relate the basic medical science knowledge gained to the systemic condition of the clinical patient.
|
3 | |||||
2 |
Accesses up-to-date and reliable information using appropriate tools and equipment, and interprets this information with a critical and analytical perspective.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses and develops the acquired theoretical and practical knowledge specific to the field of dentistry.
|
3 | |||||
2 |
Can interpret the knowledge acquired in basic and clinical sciences according to normal and pathological conditions encountered in dental practice.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she uses the knowledge he/she has in the field of dentistry, synthesizes and evaluates interdisciplinary information and produces solutions to problems.
|
2 | |||||
2 |
The field of dentistry uses relevant technologies and computer programs and adapts them to professional practices.
|
3 | |||||
3 |
Performs radiographic examination procedures using medical and dental anamnesis, clinical and diagnostic appropriate radiographs, and creates a diagnosis, treatment and follow-up plan.
|
3 | |||||
4 |
Organizes basic care services on oral health protection and treatment for individuals, families and society, educates patients on this issue and takes part in projects related to these issues when necessary.
|
3 | |||||
5 |
Be able to perform practices to prevent cross-infection by protecting against physical, chemical and microbiological contamination during clinical applications.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
It develops basic management, leadership and responsibility skills in individual and team work.
|
3 | |||||
2 |
Plans and implements a study independently with the knowledge he has in the field of dentistry
|
2 | |||||
3 |
Takes part in interdisciplinary collaboration and teamwork in the field of health when necessary, within the limits of his/her own knowledge and skills.
|
3 | |||||
4 |
Takes part individually and as a team member in performing emergency procedures related to the field of dentistry and providing the treatments that the patient needs, and solves unforeseen and complex problems.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
It applies the principle of lifelong learning. It provides learning needs and learning resources on topics such as continuing education, communication, health informatics management related to the field of dentistry.
|
3 | |||||
2 |
Evaluates changes in professional practices with a critical approach by following evidence-based practices.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Supports the development of dental health policy in order to further advance dental practices; participates in national and international studies and shares its own observations, experiences and research.
|
2 | |||||
2 |
Develops oral and written communication skills by using a foreign language at least at the B1 general level of the European language portfolio.
|
2 | |||||
3 |
During dental practice, they develop effective communication skills with patients, their relatives, other healthcare personnel and colleagues involved in the treatment of patients, regardless of age, gender, social and cultural differences, and plan the most appropriate treatment for the patient within the framework of social, scientific and ethical values and use the data they collect regarding these treatments.
|
2 | |||||
4 |
Uses advanced information and communication technologies along with computer software at the level required by the field.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interprets the information he/she has on practice management, training of assistant personnel, effective working order, methods of protection from occupational diseases, environmental protection, work safety, quality management and processes and makes the necessary arrangements regarding these issues.
|
2 | |||||
2 |
Provides solutions related to the field of Dentistry, solves problems by taking responsibility, evaluates the results obtained and has sufficient experience to perform clinical applications.
|
2 | |||||
3 |
It values preventive health services in protecting individual and public health.
|
2 | |||||
4 |
He/she can relate the information he/she has about disease prevention, early diagnosis, and prevention of excessive and unnecessary treatment.
|
3 | |||||
5 |
Develops exemplary behaviors for society with attitudes and behaviors that are in line with social, scientific, cultural and ethical values.
|
2 | |||||
6 |
Organizes the treatment of patients requiring special care or with systemic diseases under appropriate conditions.
|
2 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 4 | 56 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 29 | 0 | 99 |
Total Workload of the Course Unit | 99 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |