TR EN

INTRODUCTION TO THESIS AND SEMINAR PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SBE504 INTRODUCTION TO THESIS AND SEMINAR 3 0 0 18

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : YÜKSEK LİSANS, TYY: + 7.Düzey, EQF-LLL: 7.Düzey, QF-EHEA: 2.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ALİ ÖZBEK-Dr.Öğr.Üyesi NAZAR BAL
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin sonunda öğrencilerin; bilimsel güvenilirlik ilkesini benimseyerek, araştırma yapabilecek kapasiteye gelmesi ve bir tez önerisi ortaya koyması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriğini; konu ve tez adı belirleme yöntemleri, tez tasarımı ve içindekiler sayfası oluşturma, önsöz, giriş, amaç, önem ve eklerin yazılması, kuramsal ve kavramsal çerçevenin yazılması, kapsam ve sınırların, evren ve örneklemin yazılmasıyla ilgili kurallar, bağımlı, bağımsız değişken ve hipotezlerin yazılması, veri toplama tekniği ve zamanlamanın yazılması, bulgular ve Sonuç kısmının yazılması, kaynak göstermeyle ilgili kurallar, tez çalışmaları üzerinden uygulama konuları oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Tez yazmaya ilişkin teorik bilgisini geliştirir.
Bir tez yazarken dikkat edilmesi gereken biçimsel kuralları dikkate alır.
Araştırma yöntemlerine ilişkin edindiği bilgi aracılığıyla yazacağı tezin yöntemini tasarlayabilir.
Bu dersten edindiği teorik ve uygulamalı bilgi aracılığıyla bir tez önerisi yazabilir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Ders İzlencesinin tanıtılması ve giriş Genel konu ve tez adı belirleme yöntemleri Anlatım, soru-cevap, tartışma, uygulama
2 Kaynak okuma Tez tasarımı ve içindekiler sayfası oluşturma Anlatım, soru-cevap, tartışma, uygulama
3 Kaynak okuma Önsöz, giriş, amaç, önem ve eklerin yazılması Anlatım, soru-cevap, tartışma, uygulama
4 Kaynak okuma Kuramsal ve kavramsal çerçevenin yazılması Anlatım, soru-cevap, tartışma, uygulama
5 Kaynak okuma Kapsam ve sınırların, evren ve örneklemin yazılmasıyla ilgili kurallar Anlatım, soru-cevap, tartışma, uygulama
6 Kaynak okuma Araştırma sorularının yazılması Anlatım, soru-cevap, tartışma, uygulama
7 Kaynak okuma Veri toplama tekniği ve zamanlamanın yazılması Anlatım, soru-cevap, tartışma, uygulama
8 - ARA SINAV -
9 Kaynak okuma Bulgular ve Sonuç kısmının yazılması Anlatım, soru-cevap, tartışma, uygulama
10 Kaynak okuma Kaynak göstermeyle ilgili kurallar Anlatım, soru-cevap, tartışma, uygulama
11 Kaynak okuma Kaynak göstermeyle ilgili kurallar Anlatım, soru-cevap, tartışma, uygulama
12 Kaynak okuma Tez çalışmaları üzerinden uygulama Anlatım, soru-cevap, tartışma, uygulama
13 Kaynak okuma Tez çalışmaları üzerinden uygulama Anlatım, soru-cevap, tartışma, uygulama
14 Kaynak okuma Tez çalışmaları üzerinden uygulama Anlatım, soru-cevap, tartışma, uygulama
15 Kaynak okuma Tez çalışmaları üzerinden uygulama Anlatım, soru-cevap, tartışma, uygulama
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Altunişik, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yildirim, E. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Sakarya Kitabevi, Adapazarı.
Berg, B. L., & Lune, H. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Eğitim Yayınevi.
Taylor, S. J., Bogdan, R., & DeVault, M. (2015). Introduction to qualitative research methods: A guidebook and resource. John Wiley & Sons.
BECKER, H. (2013). Sosyal Bilimcilerin Yazma Çilesi-Yazımın Sosyal Organizasyonu Kuramı-,(Çev: Şerife Güneş). Ankara: Heretik.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explains basic concepts, principles and practical methods of communication and performs analysis and evaluation at basic level for problem solving.
4
2
Interrelates up-to-date information on communication with communication theories and explains them.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interrelates knowledge and facts in the field of communication with other fields of social science.
4
2
Carries out interdisciplinary research and narrates the results to own field as as knowledge and factually.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Awareness and skills to perform objective analysis national and international levels are obtained
4
2
Awarness and skills to perform interdisciplinary research is obtained
5
3
Skills to act in awareness of ethical values of the work is obtained
4
4
Skills and Knowledge to making news programme for radio-television and other medias are obtained
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Defines and applies professional limits, competence and responsibilities in academic and practical works.
4
2
May make effective use of data resources in the field of research, carry out literature review, keep track of scientific studies and use them in own work.
4
3
Uses problem solving, time management, self-discipline and effective communication skills in Works
5
4
Uses skills to put forth distinct creativeness in works.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Designs and concludes a research in own field on his/her own, interprets findings and puts forward suggestions for resolution.
5
2
Takes part in teamwork as leader or member and fulfills duty.
4
3
Takes responsibility in management of professional development of individuals and groups, in the field of work.
5
4
Is willing to carry out authentic work in field of study, inclined to cooperation and prepared to take responsibility.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Accepts lifelong learning as a principle in own field of study.
5
2
Keeps close track of developments, changes and innovations in own field of study.
4
3
Continues with the belief that new learnings are required for developing own professional development.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Makes use of effective communication techniques at relevant place and time and at convenient occasion and time.
5
2
Establishes healthy social relations using professional knowledge and and skills.
4
3
Develops competence to learn a foreign language, as it is important for communication.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Competence to observe social, scientific and ethical values during phases of collection, interpretation and announcement of data on the field of study.
4
2
Competence to observe scientific, social and ethical values during phases of interpretation and announcement of data on the field of study.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 10 140
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 12 144
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 12 144
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 14 14
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 42 0 454
Total Workload of the Course Unit 454
Workload (h) / 25.5 17,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 18,0