Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
BEY246 | PUBLIC HEALTH NUTRITION | 4 | 2 | 2 | 3 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. HATİCE MERVE BAYRAM |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. MÜNEVVER GAYE AYBEY |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Toplum ve bireylerin beslenme durumlarını saptama, sık görülen beslenme sorunlarını tanımlama ve bu sorunların epidemiyolojisini inceleme yoluyla ulusal beslenme planları ve politikalarına ilişkin bilgi ve tutum kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Toplum beslenmesi ve toplum sağlığında beslenmenin önemi, toplum sağlığı diyetisyeni görevleri, özel gruplardaki beslenme sorunları, gebelik ve emziklilik dönemlerinde beslenme, 0-1 yaş çocuk beslenmesi, yaşlılık döneminde beslenme, sporcu beslenmesi, işçi beslenmesi, toplumda vitamin ve mineral eksiklikleri, afet durumunda besin ve beslenme, ulusal besin ve beslenme politikaları. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Toplum sağlığında beslenmenin önemini açıklar. |
Toplum sağlığı diyetisyeni görevlerini tanımlar. |
Özel gruplardaki beslenme sorunlarını örneklerle açıklar. |
Gebelik döneminde beslenme gereksinimlerini hesaplar |
Emziklilik dönemindeki beslenme gereksinimlerini hesaplar. |
0-1 yaş çocuk beslenmesinin önemini açıklar ve gereksinimlerini hesaplar. |
Yaşlılık dönemi beslenme sorunlarını örneklerle açıklar. |
Sporcularda beslenme gereksinimlerini tanımlar. |
İşçi beslenmesi ile ilgili sorunları açıklar. |
Toplumda beslenmeye bağlı kronik hastalıklarının epidemiyolojisini analiz eder. |
Toplumdaki vitamin ve mineral yetersizliklerinin nedenlerini açıklar. |
Afet durumlarında beslenme ihtiyaçlarını karşılamak için uygun çözümler üretir. |
Ulusal besin ve beslenme politikalarının toplum sağlığı üzerindeki etkilerini analiz eder. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Toplum Beslenmesi, Toplum Sağlığında Beslenmenin Önemi ve İlgi Alanları | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
2 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Toplum Sağlığı Diyetisyenin Görevleri, Ödevlerin Verilmesi ve Açıklanması | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
3 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Özel Gruplarda Beslenme Sorunları | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
4 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Gebelik Döneminde Beslenme | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
5 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Emziklilik Döneminde Beslenme | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
6 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | 0-1 Yaş Çocuk Beslenmesi | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
7 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Yaşlılık Döneminde Beslenme | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Sporcularda Beslenme | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
10 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | İşçi Beslenmesi | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
11 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Toplumda Vitamin Eksiklikleri | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
12 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Toplumda Mineral Eksiklikleri | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
13 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Afet Durumunda Besin ve Beslenme, Ödevlerin Toplanması ve Değerlendirilmesi | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
14 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Ulusal Besin ve Beslenme Politikaları | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
15 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Uluslararası Besin ve Beslenme Politikaları | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Baysal, A. ve ark. (2018). Diyet El Kitabı. Ankara, Hatiboğlu Yayınevi |
Gibson, R. S. (2005). Principles of nutritional assessment. Oxford University Press. |
Türkiye Beslenme Rehberi (TÜBER) 2022, T.C. Sağlık Bakanlığı, Ankara. |
Türkiye Beslenme ve Sağlık Araştırması (TBSA) 2017, T.C. Sağlık Bakanlığı, Ankara. |
Preedy, V. R., Watson, R. R., & Martin, C. R. (Eds.). (2010). Handbook of behavior, food, and nutrition. Springer. (Electronic Book) |
Bruening, M., Perkins, S., & Udarbe, A. (2022). Academy of Nutrition and Dietetics: Revised 2022 Standards of Practice and Standards of Professional Performance for Registered Dietitian Nutritionists (Competent, Proficient, and Expert) in Public Health and Community Nutrition. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, 122(9), 1744–1763.e49. https://doi.org/10.1016/j.jand.2022.04.005 |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 40 | ||
Ödev Değerlendirme | 1 | 10 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 3 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Assess the knowledge of all disciplines that examine the relationship between humans, the environment and food and form the basis of Nutrition and Dietetic practice.
|
4 | |||||
2 |
Define current knowledge and practices in Nutrition and Dietetics.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use up-to-date technological resources in the process of obtaining and providing information in the field of Nutrition and Dietetics.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Asses general health problems related to nutrition.
|
4 | |||||
2 |
Explain the Nutrition and Dietetic practices by using knowledge in this field.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply legal and ethical principles in the use of knowledge in the field of Nutrition and Dietetics.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply knowledge and skills in the field of Nutrition and Dietetics.
|
5 | |||||
2 |
Follow the plans, policies, laws, regulations and legislations that affect the dietitian profession.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the information about Nutrition and Dietetics with a critical perspective.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follow new developments in the field of Nutrition and Dietetics with sufficient foreign language knowledge.
|
5 | |||||
2 |
Communicate effective verbal and written interaction between individuals.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the factors affecting the food quality of the individual and society in the production-consumption chain.
|
4 | |||||
2 |
Respond to clients' health, social and environmental problems.
|
5 | |||||
3 |
Evaluate the nutritional status of the patients.
|
4 | |||||
4 |
Interpret the clinical findings of the patients in terms of nutrition.
|
4 | |||||
5 |
Plan client-specific nutritional treatments.
|
0 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 7 | 7 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 1 | 7 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 52 | 0 | 72 |
Total Workload of the Course Unit | 72 | ||
Workload (h) / 25.5 | 2,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 3,0 |