Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
BEY248 | FOOD MICROBIOLOGY AND FOOD SAFETY | 4 | 4 | 3 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi HATİCE MERVE BAYRAM |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Gıdada önemli mikroorganizmaların tanınması, mikroorganizmaların sayımı ve kontrol tekniklerinin öğrenilmesi, gıda bozulmaları ve hastalıklardaki rollerinin anlaşılması, mikrobiyolojik kalite kontrolü ile gıda güvenliği ve hijyeninin sağlanması ve yasal düzenlemelerin kavranmasına ilişkin bilgi, beceri ve tutum kazandırılması amaçlanmaktadır |
Contents of the Course Unit: | Besin mikrobiyolojisinin kapsamı ve temel kavramlar, besinlerde mikrobiyal üremeyi etkileyen içsel ve dışsal faktörler, mikroorganizmaların besin bozulmalarındaki rolü, patojenik mikroorganizmalar: enfeksiyon, intoksikasyon, mikotoksin, virüs ve parazitler, gıda fermantasyonunun prensipleri ve faydalı mikropların rolü,mikrobiyal gelişmeyi kontrol eden ilkeler, nitel ve nicel mikrobiyolojik analizler, besin güvenliği ve kalite yönetim sistemleri. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Besin muhafaza yöntemlerinin temel ilkelerini tartışır. |
Besin güvenliğinin sağlanmasında gerekli temel ilkeleri uygular. |
Besin kaynaklı patojenleri açıklar. |
Mikroorganizmaların besinlere bulaşma yollarını açıklar. |
Besin güvenliği ile ilgili sistemleri açıklar. |
Besin mikrobiyolojisi temel analizlerini uygular. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Besin mikrobiyolojisine giriş | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması |
2 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Mikroorganizmalar ve besinlere bulaşma yolları | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması |
3 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Mikroorganizmaların besinlerde gelişimini etkileyen faktörler | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması |
4 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Gıda kaynaklı enfeksiyonlar ve zehirlenmeler | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması |
5 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Gıda kaynaklı enfeksiyonlar ve zehirlenmeler | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması |
6 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Besin kaynaklı bakteriyel enfeksiyon etkenleri I | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması |
7 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Besin kaynaklı bakteriyel enfeksiyon etkenleri II | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Besin kaynaklı viral enfeksiyon etkenleri | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması |
10 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Besin kaynaklı paraziter enfeksiyon etkenleri | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması |
11 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Besinlerde bulunan mikotoksinler | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması |
12 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Fermantasyon ve fermente gıdalar | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması |
13 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Besin güvenliğini sağlama yolları | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması |
14 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Besin güvenliği ve kalite yönetim sistemleri | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması |
15 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Ders tekrarı | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Erkmen, O. (Ed.). (2021). Gıda mikrobiyolojisi (6. baskı). Efil Yayınları. |
Ray, B., Bhunia, A., & Heperkan, D. (2016). Temel gıda mikrobiyolojisi. Nobel Akademik. |
Erol, İ. (2022). Gıda hijyeni ve mikrobiyolojisi. Nobel Tıp Kitabevleri. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Assess the knowledge of all disciplines that examine the relationship between humans, the environment and food and form the basis of Nutrition and Dietetic practice.
|
4 | |||||
2 |
Define current knowledge and practices in Nutrition and Dietetics.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use up-to-date technological resources in the process of obtaining and providing information in the field of Nutrition and Dietetics.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Asses general health problems related to nutrition.
|
3 | |||||
2 |
Explain the Nutrition and Dietetic practices by using knowledge in this field.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply legal and ethical principles in the use of knowledge in the field of Nutrition and Dietetics.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply knowledge and skills in the field of Nutrition and Dietetics.
|
5 | |||||
2 |
Follow the plans, policies, laws, regulations and legislations that affect the dietitian profession.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the information about Nutrition and Dietetics with a critical perspective.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follow new developments in the field of Nutrition and Dietetics with sufficient foreign language knowledge.
|
2 | |||||
2 |
Communicate effective verbal and written interaction between individuals.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the factors affecting the food quality of the individual and society in the production-consumption chain.
|
0 | |||||
2 |
Respond to clients' health, social and environmental problems.
|
0 | |||||
3 |
Evaluate the nutritional status of the patients.
|
0 | |||||
4 |
Interpret the clinical findings of the patients in terms of nutrition.
|
0 | |||||
5 |
Plan client-specific nutritional treatments.
|
0 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 14 | 2 | 28 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 1 | 7 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 65 | 0 | 107 |
Total Workload of the Course Unit | 107 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |