TR EN

FOOD MICROBIOLOGY AND FOOD SAFETY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
BEY248 FOOD MICROBIOLOGY AND FOOD SAFETY 4 4 3 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi HATİCE MERVE BAYRAM
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Gıdada önemli mikroorganizmaların tanınması, mikroorganizmaların sayımı ve kontrol tekniklerinin öğrenilmesi, gıda bozulmaları ve hastalıklardaki rollerinin anlaşılması, mikrobiyolojik kalite kontrolü ile gıda güvenliği ve hijyeninin sağlanması ve yasal düzenlemelerin kavranmasına ilişkin bilgi, beceri ve tutum kazandırılması amaçlanmaktadır
Contents of the Course Unit: Besin mikrobiyolojisinin kapsamı ve temel kavramlar, besinlerde mikrobiyal üremeyi etkileyen içsel ve dışsal faktörler, mikroorganizmaların besin bozulmalarındaki rolü, patojenik mikroorganizmalar: enfeksiyon, intoksikasyon, mikotoksin, virüs ve parazitler, gıda fermantasyonunun prensipleri ve faydalı mikropların rolü,mikrobiyal gelişmeyi kontrol eden ilkeler, nitel ve nicel mikrobiyolojik analizler, besin güvenliği ve kalite yönetim sistemleri.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Besin muhafaza yöntemlerinin temel ilkelerini tartışır.
Besin güvenliğinin sağlanmasında gerekli temel ilkeleri uygular.
Besin kaynaklı patojenleri açıklar.
Mikroorganizmaların besinlere bulaşma yollarını açıklar.
Besin güvenliği ile ilgili sistemleri açıklar.
Besin mikrobiyolojisi temel analizlerini uygular.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama, Bireysel araştırma Besin mikrobiyolojisine giriş Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
2 Literatür tarama, Bireysel araştırma Mikroorganizmalar ve besinlere bulaşma yolları Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
3 Literatür tarama, Bireysel araştırma Mikroorganizmaların besinlerde gelişimini etkileyen faktörler Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
4 Literatür tarama, Bireysel araştırma Gıda kaynaklı enfeksiyonlar ve zehirlenmeler Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
5 Literatür tarama, Bireysel araştırma Gıda kaynaklı enfeksiyonlar ve zehirlenmeler Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
6 Literatür tarama, Bireysel araştırma Besin kaynaklı bakteriyel enfeksiyon etkenleri I Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
7 Literatür tarama, Bireysel araştırma Besin kaynaklı bakteriyel enfeksiyon etkenleri II Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Bireysel araştırma Besin kaynaklı viral enfeksiyon etkenleri Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
10 Literatür tarama, Bireysel araştırma Besin kaynaklı paraziter enfeksiyon etkenleri Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
11 Literatür tarama, Bireysel araştırma Besinlerde bulunan mikotoksinler Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
12 Literatür tarama, Bireysel araştırma Fermantasyon ve fermente gıdalar Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
13 Literatür tarama, Bireysel araştırma Besin güvenliğini sağlama yolları Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
14 Literatür tarama, Bireysel araştırma Besin güvenliği ve kalite yönetim sistemleri Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
15 Literatür tarama, Bireysel araştırma Ders tekrarı Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Erkmen, O. (Ed.). (2021). Gıda mikrobiyolojisi (6. baskı). Efil Yayınları.
Ray, B., Bhunia, A., & Heperkan, D. (2016). Temel gıda mikrobiyolojisi. Nobel Akademik.
Erol, İ. (2022). Gıda hijyeni ve mikrobiyolojisi. Nobel Tıp Kitabevleri.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Assess the knowledge of all disciplines that examine the relationship between humans, the environment and food and form the basis of Nutrition and Dietetic practice.
4
2
Define current knowledge and practices in Nutrition and Dietetics.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use up-to-date technological resources in the process of obtaining and providing information in the field of Nutrition and Dietetics.
2

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Asses general health problems related to nutrition.
3
2
Explain the Nutrition and Dietetic practices by using knowledge in this field.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply legal and ethical principles in the use of knowledge in the field of Nutrition and Dietetics.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply knowledge and skills in the field of Nutrition and Dietetics.
5
2
Follow the plans, policies, laws, regulations and legislations that affect the dietitian profession.
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the information about Nutrition and Dietetics with a critical perspective.
2

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow new developments in the field of Nutrition and Dietetics with sufficient foreign language knowledge.
2
2
Communicate effective verbal and written interaction between individuals.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the factors affecting the food quality of the individual and society in the production-consumption chain.
0
2
Respond to clients' health, social and environmental problems.
0
3
Evaluate the nutritional status of the patients.
0
4
Interpret the clinical findings of the patients in terms of nutrition.
0
5
Plan client-specific nutritional treatments.
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 14 2 28
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 2 28
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 1 7
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 65 0 107
Total Workload of the Course Unit 107
Workload (h) / 25.5 4,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0