TR EN

INSTITUTIONAL FOOD SERVICES II PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
BEY342 INSTITUTIONAL FOOD SERVICES II 6 3 3 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi HATİCE MERVE BAYRAM
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Toplu beslenme sistemlerinde besinleri hazırlama ve pişirme yöntemleri, servis yönetimi, atık yönetimi, maliyet kontrolü, iş sağlığı ve güvenliği, besin güvenliği, hijyen ve kalite yönetim sistemlerine ilişkin bilgi, beceri ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Besinleri hazırlama ve pişirme ilkeleri, temel pişirme teknikleri, pişirme ile meydana gelen değişiklikler, yiyecek üretim sistemleri, servis temel ilkeleri ve yönetimi, gıda atık ve artık yönetimi, maliyet kontrolü, iş sağlığı ve güvenliği, besin güvenliği ve hijyen, kalite yönetim sistemleri (HACCP, ISO22000), besin kaynaklı mikrobiyal hastalıklar.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Besinleri hazırlama ve pişirme yöntemlerini tanımlar.
Yiyecek üretim sistemlerini analiz eder ve uygun üretim yöntemlerini seçer.
Servis temel ilkelerini açıklar ve hizmet kalitesini iyileştirmek için değişiklikler yapar.
Gıda atık ve artık yönetimi ve atıkların azaltılmasına yönelik stratejiler uygular
Maliyet kontrolüne dayalı etkin maliyet stratejileri önerir.
Toplu Beslenme Sistemlerinde iş sağlığı ve güvenliğini açıklar.
Besin güvenliği ve hijyen ilkelerini ana hatlarıyla belirtir.
Hijyen kurallarını uygular ve besin güvenliği süreçlerini düzenler.
Kalite yönetim sistemlerini tanımlar ve kalite yönetim sistemlerini karşılaştırır.
Besin kaynaklı mikrobiyal hastalıkları açıklar ve korunma yöntemlerini gösterir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama, Bireysel Çalışma Geniş Çapta Hazırlama ve Pişirme İlkeleri I Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
2 Literatür Tarama, Bireysel Çalışma Geniş Çapta Hazırlama ve Pişirme İlkeleri II Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
3 Literatür Tarama, Bireysel Çalışma Yiyecek Üretim Sistemleri Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
4 Literatür Tarama, Bireysel Çalışma Servis Yönetimi Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
5 Literatür Tarama, Bireysel Çalışma Gıda Artık ve Atık Yönetimi Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
6 Literatür Tarama, Bireysel Çalışma Maliyet Yönetimi Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
7 Literatür Tarama, Bireysel Çalışma Toplu Beslenme Sistemlerinde İş Sağlığı ve Güvenliği Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Bireysel Çalışma Hijyen I Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
10 Literatür Tarama, Bireysel Çalışma Hijyen II Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
11 Literatür Tarama, Bireysel Çalışma HACCP Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
12 Literatür Tarama, Bireysel Çalışma ISO 22000, FSSC22000 Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
13 Literatür Tarama, Bireysel Çalışma Toplu Beslenme Yapan Kuruluşlarda Kullanılan Diğer Kalite Yönetim Sistemleri Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
14 Literatür Tarama, Bireysel Çalışma Toplu Beslenme Yapan Kuruluşlarda Kullanılan Diğer Kalite Yönetim Sistemleri Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
15 Literatür Tarama, Bireysel Çalışma Besin kaynaklı mikrobiyal hastalıklar Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Beyhan, Y. (1993). Hızlı hazır yemek (fast-food) yemek sistemi. Türkiye Diyetisyenler Derneği Yayınları (Yayın No: 6).
Baysal, A., & Kutluay, M. (2009). Yemek planlama kuralları ve yıllık yemek listeleri. Hatipoğlu Yayınevi.
Beyhan, Y. (2022). Toplu beslenme sistemlerinin yönetim ve organizasyonu. Nobel Tıp Kitabevi.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Assess the knowledge of all disciplines that examine the relationship between humans, the environment and food and form the basis of Nutrition and Dietetic practice.
5
2
Define current knowledge and practices in Nutrition and Dietetics.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use up-to-date technological resources in the process of obtaining and providing information in the field of Nutrition and Dietetics.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Asses general health problems related to nutrition.
0
2
Explain the Nutrition and Dietetic practices by using knowledge in this field.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply legal and ethical principles in the use of knowledge in the field of Nutrition and Dietetics.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply knowledge and skills in the field of Nutrition and Dietetics.
4
2
Follow the plans, policies, laws, regulations and legislations that affect the dietitian profession.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the information about Nutrition and Dietetics with a critical perspective.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow new developments in the field of Nutrition and Dietetics with sufficient foreign language knowledge.
5
2
Communicate effective verbal and written interaction between individuals.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the factors affecting the food quality of the individual and society in the production-consumption chain.
5
2
Respond to clients' health, social and environmental problems.
0
3
Evaluate the nutritional status of the patients.
0
4
Interpret the clinical findings of the patients in terms of nutrition.
0
5
Plan client-specific nutritional treatments.
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 3 2 6
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 2 28
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 1 7
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 54 0 99
Total Workload of the Course Unit 99
Workload (h) / 25.5 3,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0