Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
BEY201 | FOOD CHEMISTRY AND ANALYSES I | 3 | 5 | 4 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi HATİCE MERVE BAYRAM |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi BAŞAK FUNDA EKEN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Besin bileşenlerinin (su, karbonhidrat, protein, lipid, vitamin ve minerallerin) fiziksel ve kimyasal özelliklerine, sınıflandırılmasına, fonksiyonlarına ve analizlerine ilişkin bilgi, beceri ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Besinlerin yapılarında bulunan karbonhidratların, proteinlerin, yağların, suyun, minerallerin ve vitaminlerin kimyasal ve fonksiyonel özellikleri ve ilgili laboratuvar uygulamaları. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Besinlerin yapısında bulunan karbonhidrat, protein, lipit, vitamin ve minarellerin fiziksel, kimyasal ve fonksiyonel özelliklerini açıklar. |
Gıdaların raf ömrünü sınırlayan başlıca kimyasal reaksiyonları uygular. |
Besinlerin kimyasal analizlerinde uygulanan temel laboratuvar tekniklerini uygular. |
Besin analizlerinin sonuçlarını raporlar. |
Analiz sonuçlarını öğrendiği bilgilerle ilişkilendirir. |
Besin analizlerinde temel nitel/nicel becerileri kullanır. |
Besinlerdeki suyun ve su aktivitesinin önemini açıklar. |
Çözeltilerin konsantrasyonlarını hesaplar. |
Besinlerdeki nem oranı ve kuru madde miktarlarını hesaplar. |
Besinlerdeki su aktivitesini hesaplar. |
Besinlerin işlenmesi esnasında meydana gelen temel kimyasal reaksiyonlara yanıt verir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Besin Kimyasına Giriş | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması |
2 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Suyun Besinlerdeki Önemi, Yapısı ve Fonksiyonları | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması |
3 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Karbonhidratların Kimyasal Yapısı | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması |
4 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Karbonhidratların Sınıflandırılması ve Özellikleri | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması |
5 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Proteinlerin Kimyasal Yapısı | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması |
6 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Proteinlerin Sınıflandırılması ve Özellikleri | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması |
7 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Lipidlerin Kimyasal Yapısı | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Lipidlerin Sınıflandırılması ve Özellikleri | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması |
10 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Mineral Maddelerin Kimyasal Yapısı ve Fonksiyonları | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması |
11 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Mineral Maddelerin Özellikleri | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması |
12 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Vitaminlerin Kimyasal Yapısı ve Fonksiyonları | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması |
13 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Vitaminlerin Özellikleri | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması |
14 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Besin Kimyasında Kullanılan Deneysel Tayin Sistemleri | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması |
15 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Genel Tekrar | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Demirci, M. (2008). Gıda kimyası (4. baskı). Onur Grafik. |
Rajuva, T. R., & Joy, P. (2014). Food technology lab manual. https://www.researchgate.net/publication/306017974 |
Uylaşer, V., & Başoğlu, F. (2016). Temel gıda analizleri. Dora Yayıncılık. |
Kontogiorgos, V. (2021). Introduction to food chemistry (pp. 19–53). Springer. |
Miller, D. D., & Yeung, C. K. (2022). Food chemistry: A laboratory manual (2nd ed.). Wiley. ISBN: 978-1-119-71460-6. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Assess the knowledge of all disciplines that examine the relationship between humans, the environment and food and form the basis of Nutrition and Dietetic practice.
|
4 | |||||
2 |
Define current knowledge and practices in Nutrition and Dietetics.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use up-to-date technological resources in the process of obtaining and providing information in the field of Nutrition and Dietetics.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Asses general health problems related to nutrition.
|
2 | |||||
2 |
Explain the Nutrition and Dietetic practices by using knowledge in this field.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply legal and ethical principles in the use of knowledge in the field of Nutrition and Dietetics.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply knowledge and skills in the field of Nutrition and Dietetics.
|
4 | |||||
2 |
Follow the plans, policies, laws, regulations and legislations that affect the dietitian profession.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the information about Nutrition and Dietetics with a critical perspective.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follow new developments in the field of Nutrition and Dietetics with sufficient foreign language knowledge.
|
2 | |||||
2 |
Communicate effective verbal and written interaction between individuals.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the factors affecting the food quality of the individual and society in the production-consumption chain.
|
5 | |||||
2 |
Respond to clients' health, social and environmental problems.
|
0 | |||||
3 |
Evaluate the nutritional status of the patients.
|
0 | |||||
4 |
Interpret the clinical findings of the patients in terms of nutrition.
|
0 | |||||
5 |
Plan client-specific nutritional treatments.
|
0 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 10 | 1 | 10 |
Laboratuvar | 14 | 2 | 28 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 7 | 1 | 7 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 7 | 1 | 7 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 1 | 7 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 89 | 0 | 131 |
Total Workload of the Course Unit | 131 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |