| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| BEY201 | BESİN KİMYASI VE ANALİZLERİ I | 3 | 5 | 4 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
| Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HATİCE MERVE BAYRAM |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi NEGİN AZARABADİ |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | Besin bileşenlerinin (su, karbonhidrat, protein, lipid, vitamin ve minerallerin) fiziksel ve kimyasal özelliklerine, sınıflandırılmasına, fonksiyonlarına ve analizlerine ilişkin bilgi, beceri ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
| İçerik: | Besinlerin yapılarında bulunan karbonhidratların, proteinlerin, yağların, suyun, minerallerin ve vitaminlerin kimyasal ve fonksiyonel özellikleri ve ilgili laboratuvar uygulamaları. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| Besinlerin yapısında bulunan karbonhidrat, protein, lipit, vitamin ve minarellerin fiziksel, kimyasal ve fonksiyonel özelliklerini açıklar. |
| Besinlerin raf ömrünü sınırlayan başlıca kimyasal reaksiyonları uygular. |
| Besinlerin kimyasal analizlerinde uygulanan temel laboratuvar tekniklerini uygular. |
| Besin analizlerinin sonuçlarını raporlar. |
| Analiz sonuçlarını öğrendiği bilgilerle ilişkilendirir. |
| Besin analizlerinde temel nitel/nicel becerileri kullanır. |
| Besinlerdeki suyun ve su aktivitesinin önemini açıklar. |
| Çözeltilerin konsantrasyonlarını hesaplar. |
| Besinlerdeki nem oranı ve kuru madde miktarlarını hesaplar. |
| Besinlerdeki su aktivitesini hesaplar. |
| Besinlerin işlenmesi esnasında meydana gelen temel kimyasal reaksiyonlara yanıt verir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | Literatür Tarama | Besin Kimyasına Giriş | Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
| 2 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma | Suyun Besinlerdeki Önemi, Yapısı ve Fonksiyonları | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Uygulama |
| 3 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Görsel İnceleme | Karbonhidratların Kimyasal Yapısı | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
| 4 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Karbonhidratların Sınıflandırılması ve Özellikleri | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Uygulama |
| 5 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Görsel İnceleme | Proteinlerin Kimyasal Yapısı | Anlatım, Uygulama |
| 6 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Proteinlerin Sınıflandırılması ve Özellikleri | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Uygulama |
| 7 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Görsel İnceleme | Lipidlerin Kimyasal Yapısı, Ödevlerin Verilmesi | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
| 8 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Lipidlerin Sınıflandırılması ve Özellikleri | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Uygulama |
| 9 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Görsel İnceleme | Mineral Maddelerin Kimyasal Yapısı ve Fonksiyonları | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Mineral Maddelerin Özellikleri | Anlatım, Uygulama |
| 12 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Görsel İnceleme | Vitaminlerin Kimyasal Yapısı ve Fonksiyonları | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
| 13 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Vitaminlerin Özellikleri, Uygulama Sınavı | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Uygulama |
| 14 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Besin Kimyasında Kullanılan Deneysel Tayin Sistemleri I: Kalitatif yöntemler, Ödevlerin Değerlendirilmesi | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
| 15 | Bireysel Araştırma, Konu Tekrarı | Besin Kimyasında Kullanılan Deneysel Tayin Sistemleri II: Kantitatif yöntemler | Anlatım, Tartışma |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
| Belitz, H. D., Grosch, W., & Schieberle, P. (2009). Food chemistry (4th revised and extended ed.). Springer. |
| Büyük Uslu, N. (2024). Besin kimyası temel laboratuvar uygulamaları. Nobel Tıp Kitabevleri. |
| Coultate, T. P. (2016). Food: The chemistry of its components (6th ed.). Royal Society of Chemistry. |
| Demirci, M. (2008). Gıda kimyası (4. baskı). Onur Grafik. |
| Kontogiorgos, V. (2021). Introduction to food chemistry (pp. 19–53). Springer. |
| Miller, D. D., & Yeung, C. K. (2022). Food chemistry: A laboratory manual (2nd ed.). Wiley. |
| Rajuva, T. R., & Joy, P. (2014). Food technology lab manual. |
| Tayar, M., & Çıbık, R. (2011). Gıda kimyası. Dora Yayıncılık. |
| Uylaşer, V., & Başoğlu, F. (2016). Temel gıda analizleri. Dora Yayıncılık. |
| Vaclavik, V. A., & Christian, E. W. (2021). Essentials of food science (6th ed.). Springer. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| Ara Sınav (Vize) | 1 | 30 | Klasik Sınav | |
| Ödev Değerlendirme | 1 | 10 | ||
| Uygulama-Lab | 1 | 10 | ||
| DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
| TOPLAM | 4 | 100 | ||
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Özellikle insan, çevre ve besin arasındaki ilişkiyi inceleyen, Beslenme ve Diyetetik uygulama biliminin temelini oluşturan tüm disiplinler ile ilgili bilgiyi değerlendirir.
|
4 | |||||
| 2 |
Beslenme ve Diyetetik alanındaki güncel bilgi ve uygulamaları tanımlar.
|
4 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Beslenme ve Diyetetik alanında bilgi edinme ve bilgi verme sürecinde güncel teknolojik kaynakları kullanır.
|
5 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Beslenmeyle ilintili genel sağlık sorunlarını belirler.
|
2 | |||||
| 2 |
Beslenme ve Diyetetik uygulamalarını, bu alandaki bilgi birikimini kullanarak açıklar.
|
3 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Beslenme ve Diyetetik alanındaki bilgilerin kullanımında yasal ve etik ilkeleri uygular.
|
4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Beslenme ve Diyetetik alanındaki bilgi ve becerileri uygular.
|
4 | |||||
| 2 |
Diyetisyenlik mesleğini etkileyen plan, politika, yasa, yönetmelik ve mevzuatları takip eder.
|
3 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Beslenme ve Diyetetik alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir bakış açısı ile değerlendirir.
|
3 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Yeterli düzeyde yabancı dil bilgisi ile Beslenme ve Diyetetik alanında yeni gelişmeleri takip eder.
|
2 | |||||
| 2 |
Bireyler arası yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar.
|
3 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Üretim-tüketim zincirinde birey ve toplumun besin kalitesine etki eden etmenleri değerlendirir.
|
5 | |||||
| 2 |
Danışanların sağlık, sosyal ve çevre durumları ile ilgili sorunlarına cevap verir.
|
0 | |||||
| 3 |
Danışanların beslenme durumlarını değerlendirir.
|
0 | |||||
| 4 |
Danışanların klinik bulgularını beslenme açısından yorumlar.
|
0 | |||||
| 5 |
Danışana özgü beslenme tedavileri planlar.
|
0 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 3 | 42 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 14 | 2 | 28 |
| Okuma | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 1 | 7 | 7 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 14 | 1 | 14 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 1 | 14 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 1 | 7 |
| Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
| TOPLAM | 82 | 0 | 130 |
| Genel Toplam | 130 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,1 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |