TR EN

PSYCHOLOGY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
PSI111E PSYCHOLOGY 2 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi HATİCE MERVE BAYRAM
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Psikolojinin bilimsel temelleri, psikolojide temel kavramlar, bilimsel yöntem ve istatistik, psikolojide temel süreç ve uygulama alanları ile davranış, duyum, bilinç, öğrenme ve dikkat, bellek, biliş, kişilik ve normal dışı davranışlar konularına ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Psikolojinin tarihçesi, bilimsel araştırma yöntemleri ve istatistik, davranış, duyum, bilinç, öğrenme ve dikkat, bellek, biliş, kişilik ve normal dışı davranışlar.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Psikoloji biliminin gelişimini açıklar.
Psikolojide bilimsel yöntem ve istatistikle ilgili bilgileri açıklar.
Psikolojinin uygulama alanlarını inceler.
Davranış, duyum, bilinç, bellek, öğrenme, biliş, kişilik ve normal dışı davranışları ilişkilendirir.
Psikolojide kullanılan dili bağlı kalır.
Disiplinler arası çalışmanın önemini savunur.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama TANIŞMA, GENEL BİLGİLER (Dersin amacı, Dönem Planı, Nasıl Ders Çalışmalıyız?) Anlatım
2 Literatür tarama PSİKOLOJİYİ KEŞFETMEK (Psikolojinin Tanımı, Konusu, Amaçları, Önemi ve Yararı, Uygulama Alanları) Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
3 Web Tabanlı Araştırma PSİKOLOJİ VE BİLİM (Psikolojinin diğer bilimlerle ilişkisi, Araştırma Yöntemleri) Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
4 Web Tabanlı Araştırma DAVRANIŞLARIN BİYOLOJİK TEMELİ-I : BEYNİN YAPI TAŞLARI (Beynin yapı ve gelişimi, Nöronların yapı ve fonksiyonu, ileticiler, refleks) Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
5 Literatür tarama Gelişim Psikolojisi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
6 Literatür tarama Gelişim Psikolojisi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
7 Video İzleme Gelişim Psikolojisi Anlatım, Tartışma, Video Konferans, Örnek Olay
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama DUYUM (Görme, Duyma, Denge, Dokunma) Ağrı, Yapay Duyular Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
10 Literatür Tarama DİKKAT VE ALGI (Algı eşiği, Duyuların algıya dönüştürülmesi, Algıda değişmezlik, Duyum ötesi algı) Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
11 Video İzleme BİLİNCİN DEĞİŞİK DURUMLARI: UYKU VE RÜYALAR Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
12 Literatür Tarama ÖĞRENME-I : KLASİK KOŞULLANMA (Koşullandırma Kavramları, Uyumsal değer, Koşullu korku) Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Programlanmış Öğrenme
13 Literatür Tarama ÖĞRENME-II : EDİMSEL VE BİLİŞSEL YAKLAŞIMLAR (Edimsel Koşullanma, Pekiştiriciler, Öğrenmenin Türleri, Davranış Biçimlendirme) Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Programlanmış Öğrenme
14 Literatür Tarama BELLEK (Duyusal Bellek, Bellek Süreçleri, Kodlama, Sahte hatıraların aşılanması, Ayrı bellek sistemleri) Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
15 Literatür Tarama ZEKA (Zekanın tanımı, Ölçülmesi,Gelişimi, Özel Yetenekler, Yaratıcılık) Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Atkinson, R. L., Smith, E. E., Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B., Bem, D. J., & Maren, S. (2012). Psikolojiye giriş. Arkadaş Yayınevi.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Assess the knowledge of all disciplines that examine the relationship between humans, the environment and food and form the basis of nutrition and dietetic practice.
2
Define current knowledge and practices in the field of Nutrition and Dietetics.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use up-to-date technological resources in the process of obtaining and providing information in the field of Nutrition and Dietetics.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Assess general health problems related to nutrition.
2
Explain the Nutrition and Dietetics practices by using knowledge in this field.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply legal and ethical principles in the use of knowledge in the field of Nutrition and Dietetics.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply knowledge and skills in the field of Nutrition and Dietetics.
2
Follow the plans, policies, laws, regulations and legislations that affect the dietitian profession.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the knowledge about Nutrition and Dietetics with a critical perspective.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow new developments in the field of Nutrition and Dietetics with sufficient foreign language knowledge.
2
Communicate effective verbal and written interaction between individuals.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the factors affecting the food quality of the individual and society in the production-consumption chain.
2
Respond to patients' health, social and environmental problems.
3
Evaluate the nutritional status of the patients.
4
Interpret the clinical findings of the patients in terms of nutrition.
5
Plan patients-specific nutritional treatments.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 6 42
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 5 35
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 149
Total Workload of the Course Unit 149
Workload (h) / 25.5 5,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0