TR EN

CAREER ORIENTATION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
BEY107E CAREER ORIENTATION 1 2 2 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. HATİCE MERVE BAYRAM
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. MÜNEVVER BAŞAK ONAT
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Beslenme ve Diyetetik bilimi ile diyetisyenin görevleri, çalışma alanları, mesleki eğitim ve etik konularına ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Beslenme ve Diyetetik biliminin tarihsel gelişimi, bölüm ve ders programı tanıtımı, diyetisyenlik mesleği ile ilgili uygulamalar, mesleki standartlar ve meslek örgütünün tanıtılması, meslek ile ilgili temel bigi kaynakları ve ulaşım yolları, beslenme, besin ve besin ögeleri ile igili temel kavramlar, Türkiye Diyetisyenler Derneği’nin kuruluşu ve çalışmaları, diyetisyenlik meslek etiği ve önemi, diyetisyenlikte kariyer süreci.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Beslenme ve diyetetik bilim dalını ve tarihsel gelişimini keşfeder.
Besin ve beslenme kavramlarını tanımlar.
Beslenme ve diyetetik eğitiminin temel bilgi ve uygulamalarını tanımlar.
Zaman yönetiminin kariyer planlaması ve mesleki gelişim üzerindeki etkisini açıklar.
Diyetisyenin çalışma alanlarını ve yetkinliklerini analiz eder.
Diyetisyenin mesleki ve etik sorumluluklarına bağlı kalarak görev ve yetkilerini tanımlar
Türkiye Diyetisyenler Derneği'nin ve uluslararası meslek kuruluşlarının çalışmalarını analiz eder.
Farklı çalışma alanlarında mesleğin gerektirdiği davranış ve aktivitelerini ana hatları ile belirtir.
Diyetisyenin girişimcilik becerilerinin mesleki kariyerine katkılarını meslekle ilişkilendirir.
Farklı alanlarda çalışan diyetisyenlerin kariyer yollarını öğrenerek, mesleki çeşitlilik ve kariyer fırsatlarını keşfeder.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Dünden Bugüne Beslenme ve Diyetetik Biliminin Gelişimi Anlatım
2 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Beslenme ve Diyetetik Eğitimi ve Uygulamaları Anlatım, Tartışma
3 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Etkili Kariyer Planlaması ve Sürekli Mesleki Gelişim için Zaman Yönetimi Anlatım, Bireysel çalışma
4 Bireysel Çalışma, Web Tabanlı Araştırma Diyetisyenin Resmi Belgelerdeki Yeri, Tanımı, Görevleri Anlatım
5 Bireysel Çalışma, Web Tabanlı Araştırma Diyetisyenlerin Çalışma Alanları, Besin ve Beslenme Konusunda Bilgileri ve Becerileri Anlatım, Tartışma
6 Bireysel Çalışma, Web Tabanlı Araştırma Diyetisyenin Temel ve Mesleki Özellikleri, Görevleri ve Yetkileri Anlatım, Tartışma
7 Bireysel Çalışma, Web Tabanlı Araştırma Türkiye Diyetisyenler Derneği'nin Kuruluşu ve Çalışmaları Anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Bireysel Çalışma, Web Tabanlı Araştırma Klinik Diyetisyeni Anlatım, Soru-Cevap
10 Bireysel Çalışma, Web Tabanlı Araştırma Toplum Sağlığı Diyetisyeni Anlatım
11 Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma Diyetisyen ve Toplu Beslenme Sistemleri: Yönetim, Organizasyon ve Liderlik Anlatım, Grup çalışması
12 Bireysel çalışma, Web Tabanlı Araştırma Eğitmen Olarak Diyetisyen Anlatım
13 Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma Diyetisyenlik ve Girişimcilik Anlatım, Grup çalışması
14 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Etik ve Diyetisyenlik Mesleği İçin Önemi Anlatım, Tartışma
15 Bireysel Çalışma, Web Tabanlı Araştırma Sahadan Diyetisyen Kariyer Örnekleri Anlatım, Bireysel çalışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Academy Quality Management Committee. (2018). Academy of Nutrition and Dietetics: Revised 2017 Scope of Practice for the Registered Dietitian Nutritionist. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, 118(1), 141–165.
Burtnett, F. (2019). Career errors: Straight talk about the steps and missteps of career development (2nd ed.). Rowman & Littlefield Publishers.
Byers, A. (2013). Jump-starting a career in dietetics and nutrition. Rosen Publishing Group.
Mahan, L. K., Raymond, J. L., & Escott-Stump, S. (2020). Krause’s food & the nutrition care process (15th ed.). Elsevier.
Tayfur, M. (2014). Diyetisyenin çalışma rehberi. Hatiboğlu Yayıncılık.
Tayfur, M. (2014). Dünyada ve Türkiye’de beslenme ve diyetetik eğitim-öğretimi, diyetisyenin meslek etiği. Hatiboğlu Yayıncılık.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 2 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Assess the knowledge of all disciplines that examine the relationship between humans, the environment and food and form the basis of nutrition and dietetic practice.
5
2
Define current knowledge and practices in the field of Nutrition and Dietetics.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use up-to-date technological resources in the process of obtaining and providing information in the field of Nutrition and Dietetics.
1

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Assess general health problems related to nutrition.
1
2
Explain the Nutrition and Dietetics practices by using knowledge in this field.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply legal and ethical principles in the use of knowledge in the field of Nutrition and Dietetics.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply knowledge and skills in the field of Nutrition and Dietetics.
0
2
Follow the plans, policies, laws, regulations and legislations that affect the dietitian profession.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the knowledge about Nutrition and Dietetics with a critical perspective.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow new developments in the field of Nutrition and Dietetics with sufficient foreign language knowledge.
1
2
Communicate effective verbal and written interaction between individuals.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the factors affecting the food quality of the individual and society in the production-consumption chain.
0
2
Respond to patients' health, social and environmental problems.
0
3
Evaluate the nutritional status of the patients.
0
4
Interpret the clinical findings of the patients in terms of nutrition.
0
5
Plan patients-specific nutritional treatments.
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 2 2 4
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 2 2 4
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 3 3
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 2 2
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 36 0 71
Total Workload of the Course Unit 71
Workload (h) / 25.5 2,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0