Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
FTY304E | NEUROLOGIC REHABILITATION | 6 | 4 | 3 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KONAKOĞLU |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi HÜSNİYE MERVE DEMİRER |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Nörolojik hastalıklarla ilgili klinik özelliklerin, ölçme-değerlendirme ve fizyoterapi rehabilitasyon yöntemlerinin öğrenilmesi, bu yöntemleri uygulamaya ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması |
Contents of the Course Unit: | Üst ve alt motor nöron tipi hastalıklar, hareket bozuklukları, demiyelinizan hastalıklar ve nöromuskuler hastalıkların klinik özellikleri, bu hastalıklarda fizyoterapi ve rehabilitasyon yaklaşımları. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Nörolojik hastalıkların klinik özelliklerini açıklar. |
Fonksiyon ve görev analizi yaparak aktivite limitasyonları, katılım kısıtlılıklarını belirler. |
Fizyoterapi stratejilerinin seçilmesi ve uygulanmasında anahtar durumları bilir ve uygular. |
Bireye özel bütüncül yaklaşım uygular. |
Nörolojik hastaları ayırt eder. |
Nörolojik hastalar için tedavi programı oluşturur ve uygular. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Nörolojik Rehabilitasyona Giriş ve Temel Kavramlar | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
2 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Medulla Spinalis Yaralanmaları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
3 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Medulla Spinalis Yaralanmalarında Değerlendirme | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Medulla Spinalis Yaralanmalarında Seviyelere Göre Tedavi Yöntemleri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Medulla Spinalis Yaralanmalarında Rehabilitasyon | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Disk Hernileri ve Tedavi Yöntemleri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Travmatik Beyin Yaralanmaları, İntrakranial Tümörler ve Rehabilitasyonu | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Ataksinin Klinik Özellikleri, Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri, Rehabilitasyonu | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Parkinson Hastalığının Klinik Özellikleri, Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri, Rehabilitasyonu | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Multipl Sklerozun Klinik Özellikleri, Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri, Rehabilitasyonu | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Amyotrofik Lateral Skleroz, Rehabilitasyonu / Uygulama-Lab | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Periferik Sinir Yaralanmaları, Periferik Nöropatiler, Guillain Barre | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Fasiyal Paralizi ve Rehabilitasyonu | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Vaka Tartışma Pratiği | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Lennon S, Ramdharry G, Verheyden G. Physical Management for Neurological Conditions: [Formerly Physical Management in Neurological Rehabilitation] (Physiotherapy Essentials) 4th Edition. 2019 |
Göksoy T. Nörolojik Hastalıkların Rehabilitasyonu. 2017 |
Cohen, H. (1999) Neuroscience for Rehabilitation, 2nd edn. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia. |
Stokes M, Stack E. Physical Management for Neurological Conditions E-Book. 2011 |
Armutlu K, Spasticity and its managements with physical therapy applications in Multiple sclerosis patients. Nova Publisher 2009 |
Edwards S. Neurological physiotherapy: A problem-solving approach Elsevier Health Science 2002 |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 40 | ||
Uygulama-Lab | 1 | 10 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 3 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has advanced theoretical and applied knowledge supported by textbooks containing basic and current information in the field of physiotherapy and rehabilitation, application tools and multimedia education tools and other resources.
|
5 | |||||
2 |
Has the knowledge to evaluate the nature, source, limits, accuracy, reliability and validity of the information.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the knowledge to reach scientific knowledge in the field of physiotherapy and rehabilitation, to monitor, evaluate and apply the current literature.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of physiotherapy and rehabilitation, it interprets and evaluates scientifically proven data, defines and analyzes problems, develops solutions by considering professional and ethical values based on research and evidence, shares information, and makes teamwork.
|
5 | |||||
2 |
Produces solutions to the problems specific to the field in line with scientific data/evidence.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Provides health education for individuals, families and the society by using the advanced theoretical and practical knowledge gained in the field of physiotherapy and rehabilitation.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Using advanced knowledge about physiotherapy and rehabilitation, carries out a study independently and takes responsibility as a team member in cooperation with other professional groups working in this field.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Demonstrates embracing lifelong learning, is open to development and continues this behavior.
|
4 | |||||
2 |
Identifies learning resources, access resources effectively/quickly.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Shares her thoughts on the issues related to physiotherapy and rehabilitation with quantitative and qualitative data, and shares thoughts with experts and non-experts as an active element of the process, by supporting them with quantitative and qualitative data.
|
5 | |||||
2 |
With the awareness of social responsibility, organizes and implements projects and activities in cooperation with other professional groups for the social environment which they live.
|
4 | |||||
3 |
Follows the information in the field and communicates with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collects, interprets and applies data related to the field of physiotherapy and rehabilitation, cooperates with people from related disciplines during the announcement of the results and acts in accordance with social, scientific, cultural and ethical values.
|
5 | |||||
2 |
With Professional identity, sets a role model to colleagues and is an example to the society.
|
3 | |||||
3 |
Knows the importance of ethical principles and ethical committees for the individual and society in the fields of education, practice and research.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 1 | 14 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 1 | 7 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 58 | 0 | 107 |
Total Workload of the Course Unit | 107 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |