Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
HEY442 | PUBLIC HEALTH NURSING | 8 | 8 | 4 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi MAHRUK RASHIDI |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Halk Sağlığı Hemşireliğinin temel ilke ve uygulamalarına ilişkin bilgi ve beceri kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Halk Sağlığında Genel Kavramlar ve Tanımlar, Halk Sağlığı Hemşireliği ve Tarihsel Gelişimi, Türkiye’de Sağlık Hizmetlerinin Örgütlenmesi ve Genel Sağlık Sorunları,Sağlığı Koruma Düzeyleri, Erken Tanı, Tarama ve Sağlığı Geliştirme, Toplumu Tanılama, Toplumla İletişim ve Sağlık Eğitimi, Aile Sağlığı Hemşireliği ve Ev Ziyaretleri Süreci , Okul Sağlığı Hizmetleri ve Okul Sağlığı Hemşireliği, Yaşlı Sağlığı Hemşireliği, Evde Bakım Hemşireliği, İş Sağlığı ve Hemşireliği, Çevre Sağlığı, Bulaşıcı Hastalıkların Kontrolü, Toplum Ruh Sağlığı, Toplumda Riskli Gruplar. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Ülkemizin sağlık sistemini ve politikalarını açıklar. |
Halk sağlığı hemşiresinin uygulamalarına ilişkin rol ve işlevlerini açıklar. |
Birey, aile ve toplum için tüm koruma düzeylerinde hemşirelik sürecini uygular. |
Halk sağlığını yaş gruplarına göre inceler. |
Halk sağlığı hemşireliği alanında eğitim gereksinimlerini değerlendirir. |
Halk sağlığına ilişkin temel kavramları açıklar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Halk Sağlığında Genel Kavramlar ve Tanımlar | Mesleki Uygulama |
2 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Halk Sağlığı Hemşireliği ve Tarihsel Gelişimi Uygulamaları | Mesleki Uygulama |
3 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Türkiye’de Sağlık Hizmetlerinin Örgütlenmesi ve Genel Sağlık Sorunları Uygulamaları | Mesleki Uygulama |
4 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Sağlığı Koruma Düzeyleri Uygulamaları | Mesleki Uygulama |
5 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Erken Tanı, Tarama ve Sağlığı Geliştirme Uygulamaları | Mesleki Uygulama |
6 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Toplumu Tanılama, Toplumla İletişim ve Sağlık Eğitimi Uygulamaları | Mesleki Uygulama |
7 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Aile Sağlığı Hemşireliği ve Ev Ziyaretleri Süreci Uygulamaları | Mesleki Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Okul Sağlığı Hizmetleri ve Okul Sağlığı Hemşireliği Uygulamaları | Mesleki Uygulama |
10 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Yaşlı Sağlığı Hemşireliği Uygulamaları | Mesleki Uygulama |
11 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Evde Bakım Hemşireliği Uygulamaları | Mesleki Uygulama |
12 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | İş Sağlığı ve Hemşireliği Uygulamaları | Mesleki Uygulama |
13 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Çevre Sağlığı Uygulamaları | Mesleki Uygulama |
14 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Bulaşıcı Hastalıkların Kontrolü Uygulamaları | Mesleki Uygulama |
15 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Toplum Ruh Sağlığı, Toplumda Riskli Gruplar Uygulamaları | Mesleki Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Güler, Ç., Akın, L. (2015). Halk Sağlığı Temel Bilgiler. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Basım Evi. |
Erci, B. (2014). Halk Sağlığı Hemşireliği. Ankara: Göktuğ Yayıncılık. |
Fadıloğlu, Ç., Erdem, B., Ayka, F.Ş. (2013). Evde Sağlık ve Bakım. Amasya: Göktuğ Basın Yayın. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have that require advanced theoretical and practical knowledge of the main areas of nursing.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Believes in the philosophy of holistic health care.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Plans, implements, evaluates, and records checks protective, developer, treatment and level of rehabilitative evidence-based nursing care.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses that require advanced theoretical and practical knowledge of the main areas of nursing.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Takes responsibility of issues related to person/family/community health.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sustains learning with the awareness lifelong learning.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Cooperates as a member of the interdisciplinary health care team.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Behaves appropriately with legal regulations, social and professional values, ethics and principles.
|
5 | |||||
2 |
Performs the role of providing collaboration and communication, as a practitioner, educator, researcher, administrator, advocate, consultant, quality improvement.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 0 | 0 | 0 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 7 | 1 | 7 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 7 | 1 | 7 |
Ödev | 2 | 1 | 2 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 8 | 112 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 129 |
Total Workload of the Course Unit | 129 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |