Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
HEY441T | RUH SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ-T | 7 | 4 | 4 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi MAHRUK RASHIDI |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi DENİZ KAYA MERAL |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Ruh sağlığının korunması, hastalık durumunda ise bakıma, eğitimine, rehabilitasyonuna ilişkin bilgi,beceri ve tutum kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğinde Temel Kavramlar, Ruh Hastalıklarının Genel Belirtileri,Çocukluk ve Adölesan Dönemde Görülen Ruhsal Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımı, KişilikBozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı, Kriz, Stres, Anksiyete, Somatoform Bozukluklar, DuygulanımBozuklukları, Şizofreni ve Psikotik Bozukluklar, Alkol-Madde Bağımlılığı, Yeme Bozuklukları,Cinsel İşlev Bozuklukları, Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğinde Özel Alanlar. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Temel kavram ve kuramları açıklar. |
Tespit edilen sorunlara ilişkin hemşirelik sürecini yönetir. |
Disiplinlerarası işbirliği ile liyezon hemşireliğini açıklar. |
Ruhsal bozukluğu olan bireylerle terapötik ilişki başlatır. |
Ruhsal durum değerlendirmesi yapar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Tarama,Bireysel Araştırma | Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğinde Temel Kavramlar | Anlatım |
2 | Literatür Tarama,Bireysel Araştırma | Ruh Hastalıklarının Genel Belirtileri | Anlatım, Vaka Çalışması |
3 | Literatür Tarama,Bireysel Araştırma | Çocukluk ve Adölesan Dönemde Görülen Ruhsal Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımı | Anlatım, Mesleki Uygulama |
4 | Literatür Tarama,Bireysel Araştırma | Kişilik Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı | Anlatım, Mesleki Uygulama |
5 | Literatür Tarama,Bireysel Araştırma | Kriz, Stres, Anksiyete ve Hemşirelik Yaklaşımı | Anlatım |
6 | Literatür Tarama,Bireysel Araştırma | Somatoform Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımı | Anlatım |
7 | Literatür Tarama,Bireysel Araştırma | Duygulanım Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı | Anlatım, Mesleki Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama,Bireysel Araştırma | Şizofreni ve Psikotik Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımı | Anlatım, Vaka Çalışması |
10 | Literatür Tarama,Bireysel Araştırma | Alkol-Madde Bağımlılığı ve Hemşirelik Yaklaşımı | Anlatım, Vaka Çalışması |
11 | Literatür Tarama,Bireysel Araştırma | Yeme Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı | Anlatım |
12 | Literatür Tarama,Bireysel Araştırma | Cinsel İşlev Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı | Anlatım, Vaka Çalışması |
13 | Literatür Tarama,Bireysel Araştırma | Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğinde Özel Alanlar (Aile ve Toplum Ruh Sağlığı Hemşireliği) | Anlatım |
14 | Literatür Tarama,Bireysel Araştırma | Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğinde Özel Alanlar (Kosültasyon Liyezon Hemşireliği) | Anlatım |
15 | Literatür Tarama,Bireysel Araştırma | Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğinde Özel Alanlar (Adli Hemşirelik) | Anlatım, Vaka Çalışması |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Çam O., Engin E. Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı. İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul,2016. |
Öztürk O., Uluşahin A.: Ruh Sağlığı ve Hastalıkları. Ankara, 2015. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have that require advanced theoretical and practical knowledge of the main areas of nursing.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Believes in the philosophy of holistic health care.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Plans, implements, evaluates, and records checks protective, developer, treatment and level of rehabilitative evidence-based nursing care.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses that require advanced theoretical and practical knowledge of the main areas of nursing.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Takes responsibility of issues related to person/family/community health.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sustains learning with the awareness lifelong learning.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Cooperates as a member of the interdisciplinary health care team.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Behaves appropriately with legal regulations, social and professional values, ethics and principles.
|
5 | |||||
2 |
Performs the role of providing collaboration and communication, as a practitioner, educator, researcher, administrator, advocate, consultant, quality improvement.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 7 | 2 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 7 | 2 | 14 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 37 | 0 | 100 |
Total Workload of the Course Unit | 100 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |